einde bebouwde kom

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
hans

einde bebouwde kom

Bericht door hans »

Ik had ff een vraagje omtrent de snelheid buiten de bebouwde kom.

Wanneer men het bord &quoteinde bebouwde kom&quot passeert EN er geen snelheidsbeperking achter staat, mag men dan 70 OF 90 km/u rijden?

Ik ken wel enkele situaties waar dit het geval is, maar 90 lijkt mij een behoorlijk snelle snelheid (want dit zijn meestal kleine landelijke baantjes).

mvg

Hans
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Als er geen bord achter/onder/langs/boven staat, mag je inderdaad 90km/u rijden.
hans

Bericht door hans »

Bedankt voor de snelle respons.

Nu heb ik nog eens een vraag.
(Ik moet mijn praktijkexamen nog afleggen) Wordt er van mij verwacht op het praktijkexamen dat ik in deze omstandigheden 90 rijdt?

Laat ons zeggen dat ik maximum 70 blijf rijden (goed wetende dat men 90 mag), maar puur omdat ik me niet veilig zou voelen bij een snelheid van 90 op een smal zwiepend baantje...?

Mvg

Hans
JC

Bericht door JC »

Je past je snelheid aan naar de omstandigheden van de weg, voertuig, weersomstandigheden.

Jouw interpretatie van max. snelheid is eerder richtsnelheid. Iets wat de beleidsmakers in ons land ons willen laten geloven maar wat volledig fout is.
Inazuma

Re: einde bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

hans schreef:
Wanneer men het bord &quoteinde bebouwde kom&quot passeert EN er geen snelheidsbeperking achter staat, mag men dan 70 OF 90 km/u rijden?
Normaal 90 gezien :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&ampnode=art11

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. [snelheidsbeperkingen op basis van voertuigtype en gewicht] blijven van toepassing

Je moet wel uitkijken met een snelheidsbeperking die nog IN de bebouwde kom staat : die worden niet opgeheven door het bord einde bebouwde kom Afbeelding, die beperking blijft gelden tot het volgende kruispunt (of een C45/C46)

voorbeeld :
een Afbeelding kan je ook binnen de bebouwde kom tegenkomen

deze combinatie kan je ook binnen de bebouwde kom tegenkomen, en blijft eveneens gelden
Afbeelding
Afbeelding

een zone 30 blijft eveneens gelden voorbij een F3 (einde BBK)

Quote: Ik ken wel enkele situaties waar dit het geval is, maar 90 lijkt mij een behoorlijk snelle snelheid (want dit zijn meestal kleine landelijke baantjes).
Dat is één van de vele vreemde zaken in het verkeersbeleid:

Op dergelijke kleine wegen waar 90 inderdaad onaangepast is, staan géén snelheidsbeperkingen.
Op open gewestwegen waar 90 jarenlang mocht en geen onaangepaste snelheid is, staat er zowat overal wél een snelheidsbeperking tot 70 en zelfs 50 ...[/img]
Plaats reactie