aanrijding geparkeerde wagen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Civic

aanrijding geparkeerde wagen

Bericht door Civic »

Hallo,

Ik heb een vraagje over een lichte aanrijding. M'n collega had haar wagen nogal slecht geparkeerd, haar trekhaak kwam eigenlijk net voor een garagepoort van een buur. De wagen wordt getakeld en er zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Tot daar geen probleem. Nu claimt die buur echter dat hij schade heeft opgelopen bij het binnenzetten van zijn wagen, door tegen die trekhaak aan te rijden. Wie moet voor die schade opdraaien? Elke bestuurder moet toch zelf al het mogelijke doen om een botsing te vermijden. Wie tegen een stilstaande geparkeerde wagen rijdt, is mijn inziens dus zelf verantwoordelijk. Of toch niet?

Vriendelijke groeten,
Maarten
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het feit dat jij verkeerd geparkeerd staat mag eigenlijk niet zeggen dat je buurman zomaar tegen je auto mag rijden.

Toch zijn dit soms lastige zaken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik geef die buurman geen schijn van kans voor de rechtbank:
AR 10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Bij het binnenrijden van een garage tegen een stilstaande hindernis rijden? Het is niet denkbeeldig dat die buurman zelf veroordeeld wordt voor overdreven snelheid (ik heb zo een zaak weten uitdraaien wegens een banale aanrijding op een parking van een supermarkt).
Civic

Bericht door Civic »

Ik geloof inderdaad ook niet dat die man een kans maakt. Ik begrijp wel dat hij boos moet geweest zijn. Een andere wagen voor je poort, zelfs al is het maar een klein stukje, kan zeer lastig zijn in de kleine straatjes hier in de stad.

Bedankt voor de reacties, en vriendelijke groeten,
Maarten
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanrijding geparkeerde wagen

Bericht door Inazuma »

Civic schreef: Nu claimt die buur echter dat hij schade heeft opgelopen bij het binnenzetten van zijn wagen, door tegen die trekhaak aan te rijden. Wie moet voor die schade opdraaien?
De buurman voor de eigen schade én die aan het voertuig met de trekhaak, als daar schade is.

Als buurman niet oppast, praat hij zichzelf mogelijk nog aan de galg ...

Als hij een ongeval veroorzaakt heeft, had hij dat aan de agenten moeten melden .
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Je kunt hem misschien eens vragen waarom hij zijn garage niet 10 cm rechts heeft laten bouwen. Dan had uw trekhaak ook niet in de weg gestaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef:Je kunt hem misschien eens vragen waarom hij zijn garage niet 10 cm rechts heeft laten bouwen. Dan had uw trekhaak ook niet in de weg gestaan.
:lol: :lol: :lol:
Civic

Bericht door Civic »

M'n collega (het was écht niet mijn wagen of trekhaak) wist me vanmorgen nog te vertellen dat ze die buur op straat was tegengekomen. Toen zij deed alsof ze van niets wist, werd die man blijkbaar nogal kwaad. Gelukkig waren er enkele getuigen, waaronder een advocaat, in de buurt die hem tegenhielden!

Met zo'n houding gaat die man toch nergens geraken! Het PV dat opgemaakt werd bij het takelen van de wagen van m'n collega, vermeld trouwens niets van een aanrijding of schade. Toch gemakkelijk, zelf in de fout gaan, en dan kwaad zijn op heel de wereld!

Groeten,
Maarten
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Civic schreef:M'n collega (het was écht niet mijn wagen of trekhaak) wist me vanmorgen nog te vertellen dat ze die buur op straat was tegengekomen. Toen zij deed alsof ze van niets wist, werd die man blijkbaar nogal kwaad. Gelukkig waren er enkele getuigen, waaronder een advocaat, in de buurt die hem tegenhielden!
PV van laten opstellen, met verwijzing naar het PV van takelen - en eventueel naar een klacht ivm schade van de buur als die er is.
Plaats reactie