fout in de vragen van het theorie examen rijbewijs b

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
ruthtjeuh

fout in de vragen van het theorie examen rijbewijs b

Bericht door ruthtjeuh »

ik heb een fout ontdekt in een van de vragen!!!
dit was de vraag met antwoorden: Ik heb een ongeval veroorzaakt en de fietser reageert niet meer. Wat doe ik eerst?

1)De gevarendriehoek plaatsen.
2)Kijken of hij dringende hulp nodig heeft.
3)De 100 of 112 bellen.

ik heb het 2de aangeduid ma volgens de site moe je het eerste doen en volgens mij is dat fout want je moet toch eerst het 2dde doen!??
ja ik volg een ehbo-cursus dus daarmee mijn vraag!
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Als je de theorie goed doorneemt, lees je het volgende:
Quote: ONGEVAL MET GEWONDEN
1. (Tip ex) Knipperlichten aanzetten en gevarendriehoek plaatsen.
2. Schakel de motor uit om brand te voorkomen.
3. (Tip ex) Slachtoffer niet verplaatsen.
4. (Tip ex) Slachtoffer geen drinken/eten geven.
...
Dus de vraag klopt wel Het eerste wat je moet doen, is zorgen dat anderen je zien, en ook niet op jou en het slachtoffer inrijden, omdat ze je niet zien..
gast

Bericht door gast »

Benny Stinkens schreef: Nu als ik weet dat die niet meer reageert dan hoef ik niet te kijken of hij dringende hulp nodig heeft want dan weet ik het al
Dat je eerst de gevarendriehoek plaatst is wel juist zoals jullie zeggen.

Maar dat je een slachtoffer niet ter hulp snelt( in een veilige omgeving) is
een grove fout.

Je past zelfs maar onder 1 beding geen mond op mond beademing toe bij een bewusteloos slachtoffer en dit is als het hoofd van de romp gescheiden is.
gast

Bericht door gast »

Met bewusteloos bedoel ik wel als er geen hartslag is natuurlijk we gaan er geen ballonetje van maken.
Freddie

Bericht door Freddie »

volges mij leg je beter uw 4 pinkers aan bel je de 100. Tegen dat je in sommige wagens/ sommige mensen hun driehoek uitgehaald hebben is't mss al te laat
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Maar dat je een slachtoffer niet ter hulp snelt( in een veilige omgeving) is
een grove fout.
Zoals je zelf zeg in een veilige omgeving ik heb ook niet gezegd om het slachtoffer geen hulp te bieden.
Er stond alleen bij antwoord 2 &quotkijken of hij hulp nodig heeft&quot
Quote: Je past zelfs maar onder 1 beding geen mond op mond beademing toe bij een bewusteloos slachtoffer en dit is als het hoofd van de romp gescheiden is.
Ik ken spijtig genoeg te weinig van EHBO maar wat ik wel zou doen is met een hand 112 intikken en met het ander de persoon in kwestie zijn kleren of wat dan ook al beginnen los te maken.
zoals ik al zei is het gemakkelijker als je met meerdere bent.

Als je echt niets van EHBO kent kun je beter eerst bellen en dan pas een poging ondernemen is mijn mening, voor iemand die het wel goed kent kan dit anders liggen.
Quote: volges mij leg je beter uw 4 pinkers aan bel je de 100. Tegen dat je in sommige wagens/ sommige mensen hun driehoek uitgehaald hebben is't mss al te laat
Hier shuilt er zeker waarheid in
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Stel voor ik ken perfect EHBO (spijtig genoeg is dit niet zo ) en op een autosnelweg ligt er iemand in ademnood, als ik die dan ga beademen omdat ik dit goed kan zal het niet lang duren want binnen de minuut rijden ze ons alle 2 plat

Dus eerst de plaats veillig stellen en dan pas de rest.
Wel opletten: als je met meerdere bent is het natuurlijk gemakkelijker de één stelt de plaats veilig de andere kan al beginnen met het slachtoffer
Quote: ik heb een fout ontdekt in een van de vragen!!!
dit was de vraag met antwoorden: Ik heb een ongeval veroorzaakt en de fietser reageert niet meer. Wat doe ik eerst?

1)De gevarendriehoek plaatsen.
2)Kijken of hij dringende hulp nodig heeft.
3)De 100 of 112 bellen.

ik heb het 2de aangeduid ma volgens de site moe je het eerste doen en volgens mij is dat fout want je moet toch eerst het 2dde doen!??
ja ik volg een ehbo-cursus dus daarmee mijn vraag!
Dat jij 2 als eerste hebt aangeduid begrijp ik zowiezo niet want je zegt dat de fietser niet meer reageert?
Nu als ik weet dat die niet meer reageert dan hoef ik niet te kijken of hij dringende hulp nodig heeft want dan weet ik het al en als ik dan toch niet 1 had gekozen had ik in dit geval voor 3 gekozen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB

Bericht door BBB »

Quote: Zou je dan niet beter meteen aan die hartmassage beginnen, en aan iemand anders vragen om het nummer 112 te bellen? Je weet toch ook wel dat er heel wat kostbare tijd verloren gaat met al de vragen die je moet beantwoorden vooraleer er een hulpdienst vertrekt.
Dat heb je goed begrepen
Iedereen die EHBO heeft gehad zal dat ook geleerd hebben.
Kijk, het is heel simpel. Reanimatie is geen wondermiddel, het werkt vaker niet dan wel. Daarom moet zoiezo zo snel mogelijk 112 gebeld worden omdat de professionals middelen hebben die jij en ik niet bij de hand hebben (defibrillator, sneetje maken in de hals en een katheter plaatsen).
Hoe sneller de reanimatie start hoe beter maar de prioriteit is en blijft dat er zo snel mogelijk professionele hulp komt.

Als er nog iemand anders is die geen eerste hulp kan geven (ik ga nu uit van iemand die EHBO heeft gehad of beter) of niet het initiatief neemt dan laat je inderdaad die ander 112 bellen zodat jij zelf het slachtoffer kan helpen.
Daar kan ik het best nog even bij vertellen dat het belangrijk is dat de meldkamer zo volledig mogelijk geïnformeerd wordt. Als iemand nog ademhaalt en een hartslag heeft, bij bewustzijn is en geen bloedverlies heeft dan kan mogelijk een ambulance volstaan. Als iemand er ernstig aan toe is dan is het mogelijk nodig om een traumahelicopter of een MUG-team te laten komen. Deze capaciteit is beperkt dus ze zullen die alleen maar sturen bij een ernstige indicatie.
Het is dus ook de taak van de persoon die de eerste hulp verleent om de belangrijke informatie door te geven aan de persoon die 112 belt.
Als je alleen bent dan heb je geen keuze en zal je zelf 112 moeten bellen als je een GSM bij hebt of anders een andere auto moeten aanhouden (wel op een veilige manier natuurlijk).
Quote: Het verheugt me dat je aangeeft dat in sommige gevallen de helm van een motorrijder dient afgenomen te worden. Want letsels aan de ruggegraat of niet: als hij niet meer ademt, gaat hij toch dood.
Inderdaad, als iemand geen lucht krijgt dan moet je wel. Anderzijds is het ook mogelijk dat de impact beperkt is, de persoon geen enkele pijn voelt en uit zichzelf al beweegt (al is die kans zeer klein).
Ik kan geen andere reden bedenken dan het stoppen van de ademhaling om de helm te verwijderen. De motorrijder zal het vaak niet comfortabel vinden maar het is verstandiger om geen onnodige risico's te nemen.
Zolang het slachtoffer nog kan spreken kan hij ook nog ademhalen (dat geldt ook voor wanneer iemand stikt, zolang hij schreeuwt hoef je je geen zorgen te maken en heeft het slachtoffer enkel wat sympathie nodig ) en dan overtuig je hem beter om de helm op te laten en zo mogelijk te blijven liggen. Het spreekt voor zich dat het op de snelweg meestal gevaarlijk is. Als het slachtoffer daar op de rijbaan ligt (normaal een motorrijder) dan zou ik waarschijnlijk het slachtoffer verplaatsen naar de pechstrook. Dat is een risico wat ik liever vermijdt (zenuwbeschadiging) maar het risico van hem op de rijbaan te laten blijven liggen is mi nog groter. Helaas kan je niet het hoofd fixeren wanneer je het slachtoffer verplaatst. Als iemand in een auto zit dan mag je het slachtoffer nooit verplaatsen, je zou kunnen proberen om de auto naar de pechstrook te duwen, zeker als je met meerdere mensen bent.
gast

Bericht door gast »

Ik ken wel EHBO (officiële cursus gevolgd).
De hoofdregel van eerste hulpverlening, welke je normaalde 1ste les leert, is dat je altijd eerst en vooral jouw eigen veiligheid moet garanderen.
De reden is simpel en al zo ongeveer aangehaald door Benny.
Als jij zelf ook in de problemen komt dan kan jij het slachtoffer niet meer helpen en dan moeten de hulpverleners 2 slachtoffers helpen.

Dus het antwoord op de vraag
Quote: Ik heb een ongeval veroorzaakt en de fietser reageert niet meer. Wat doe ik eerst?
is
1. de 4 pinkers aansteken
2. de gevarendriehoek plaatsen
3. 112 bellen (of 100 maar beter wennen aan 112 voor wanneer je in het buitenland bent)
4. kijken ofdat je het slachtoffer kan helpen.

Voor de hulpverlening aan het slachtoffer geldt dat je er vooral voor moet zorgen dat de situatie niet erger wordt, echt helpen kunnen alleen de professionals op een verantwoorde wijze.
Als hoofdregel geldt dat je een slachtoffer van een verkeersongeluk nooit mag verplaatsen tenzij je echt niet anders kan om zijn veiligheid te waarborgen. De reden is dat veel mensen tijdens de botsing een ferme klap hebben gekregen op hun nek en daardoor bij een deel van de slachtoffers de verbinding tussen bijvoorbeeld de 1ste en de 2de halswervel beschadigd is geraakt. Vaak is deze schade dan nog te herstellen. Bij beweging kunnen echter de zenuwen doorbreken met als gevolg dat het slachtoffer het niet overleefd of toch op zijn minst de rest van zijn leven verlamd is.
Daarom is dus de 1ste zorg om niet het slachtoffer te verplaatsen en er tevens voor te zorgen dat eventuele andere goedbedoelende leken met hun handen van het slachtoffer afblijven. Als het een motorrijder of een brommerrijder betreft en hij heeft een verminderd bewustzijn zie dan dat hij zijn nek niet beweegt. Iemand die een EHBO-cursus heeft gevolgd zal eventueel de helm afnemen (moet altijd door 2 man gebeuren) en met zijn knieën het hoofd klemmen. Ook hiervoor geldt dat goedbedoelende leken meer kwaad dan goed doen en zich er helaas nog wel eens mee willen bemoeien en zelfs handtastelijk worden omdat ze niet begrijpen hoe er hulp verleend wordt.
Als iemand is flauwgevallen mag je hem nooit water geven (dat weten de meesten volgens mij wel, het slachtoffer kan een te slappe spiertonus hebben waardoor hij stikt als gevolg van het drinken). Als iemand bewusteloos is dan controleer je eerst de ademhaling en dan de hartslag (bij de nek bij voorkeur). De ademhaling kan je het makkelijks controleren met een stuk glas (bril, spiegel, alles wat condenseert en hierdoor beslaat). Als een persoon ligt dan kan je met jouw hoofd 90 graden gedraaid zitten op jouw knieën met jouw hoofd ter hoogte van het slachtoffer zijn hoofd. Met jouw wangen kan je voelen ofdat de ander ademhaalt (warme lucht, normaal warmer dan de omgeving), met jouw ogen kan je zien ofdat de borstkas beweegt.
Als de persoon niet meer ademhaalt dan moet je controleren ofdat er geen voorwerp in de keel zit. Als dat in orde is dan knijp je de neus dicht en blaas je in zijn mond (neus dicht omdat de lucht er anders via de neus weer uit gaat). Dan controleer je de hartslag. Om hartmassage te kunnen geven moet je een cursus hebben gevolgd, dat is een practische vaardigheid die je alleen maar kan leren door het te doen.

Als je zelf geen EHBO-cursus hebt gevolgd, zie dan ofdat er iemand is die er wel één heeft gevolgd.
BBB

Bericht door BBB »

Gast ben ik
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

@ BBB:

Jij hebt een officiële cursus EHBO gevolgd. Jij mag dus verondersteld worden een hartmassage correct te kunnen uitvoeren, en te weten dat een slachtoffer van een hartstilstand al na 4 à 5 minuten onomkeerbare hersenletsels oploopt.

Zou je dan niet beter meteen aan die hartmassage beginnen, en aan iemand anders vragen om het nummer 112 te bellen? Je weet toch ook wel dat er heel wat kostbare tijd verloren gaat met al de vragen die je moet beantwoorden vooraleer er een hulpdienst vertrekt.

Het verheugt me dat je aangeeft dat in sommige gevallen de helm van een motorrijder dient afgenomen te worden. Want letsels aan de ruggegraat of niet: als hij niet meer ademt, gaat hij toch dood.
BBB

Bericht door BBB »

Quote van anonieme gast
Quote:
kijk 't is ni logisch da weet ik maar 't is gewoon de wet eh.
en zeg nu zelf..

er zijn zoveel domme mensen die gew achterop jopuw auto zouden rijden omdat ze ni door zouden hebben da je stil stond ( om 't cru te zeggen )

dus daarom moet je erst altijd je gevaren driehoek plaatsen , das de wet
Ik heb iha veel kritiek op de wet maar hier is de wet zeer logisch.
Als er iemand hulp nodig heeft dan is de 1ste prioriteit om te voorkomen dat de schade nog erger wordt. Om dit te bewerkstelligen moet je er eerst en vooral voor zorgen dat het goed zichtbaar is dat de automobilisten even moeten vertragen en zeer goed moeten opletten zodat ze jou of het slachtoffer niet omver rijden.
gast

Bericht door gast »

Anonymous schreef:
Benny Stinkens schreef: Nu als ik weet dat die niet meer reageert dan hoef ik niet te kijken of hij dringende hulp nodig heeft want dan weet ik het al
Dat je eerst de gevarendriehoek plaatst is wel juist zoals jullie zeggen.

Maar dat je een slachtoffer niet ter hulp snelt( in een veilige omgeving) is
een grove fout.

Je past zelfs maar onder 1 beding geen mond op mond beademing toe bij een bewusteloos slachtoffer en dit is als het hoofd van de romp gescheiden is.
kijk 't is ni logisch da weet ik maar 't is gewoon de wet eh.
en zeg nu zelf..

er zijn zoveel domme mensen die gew achterop jopuw auto zouden rijden omdat ze ni door zouden hebben da je stil stond ( om 't cru te zeggen )

dus daarom moet je erst altijd je gevaren driehoek plaatsen , das de wet
gast

Aantal fouten in theorie examen

Bericht door gast »

1ste fout: Jullie vraag is: Moet een bestuurder die kleiner is dan 1m50 een veiligheidsgordel dragen of niet?

Jullie antwoord: Neen.
Mijn antwoord: uit cursus &quot Wees Wegwijs&quot van rijschool Lefever: Ja.

Dit moeten jullie mij toch eens uitleggen

2de fout: Jullie vraag: als een auto rijdt met 90 km/u. wat is zijn stopafstand?

Jullie antwoord: minstens 45 m.
Mijn antwoord: minstens 81 m (90:10)=(90:10) +9 = 81-90 m

3de fout: Jullie vraag: als ik met ABS rijdt op nat wegdek, is mijn stoppafstand dan langer, minder lang of even lang dan als ik op droog wegdek rijdt?

Jullie antwoord: langer
Mijn antwoord: even lang.

In cursus staat letterlijk: &quotRemmen met ABS op een nat wegdek geeft een even lange remweg als remmen met ABS op een droog wegdek.

Graag antwoord p dit. Voor sommigen kan dit heel frustrerend zijn.

Groeten

Joeri
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Beste Joeri
Quote: Dit moeten jullie mij toch eens uitleggen

2de fout: Jullie vraag: als een auto rijdt met 90 km/u. wat is zijn stopafstand?

Jullie antwoord: minstens 45 m.
Mijn antwoord: minstens 81 m (90:10)=(90:10) +9 = 81-90 m
Dit komt omdat jij de theorie niet via onze site geleerd hebt, want dat staat daar uitgelegd.
De formule die wij op de site gebruiken wordt door GOCA als goed beschouwd.
Ik weet dat het handboek Wees Wegwijs een eigen methode heeft, die nergens anders wordt gevolgd, maar dat moeten zij weten.

Reeds veel jongeren hebben op dit forum een bericht geplaatst waarin zij schreven dat ze eerst via een handboek hebben geleerd en dat het examen niet lukte. Toen ze via de site leerden, lukte het wel. Daarom hebben wij in &quotonze leermethode&quot het advies gegeven om geen handboek te gebruiken.

Quote: 3de fout: Jullie vraag: als ik met ABS rijdt op nat wegdek, is mijn stoppafstand dan langer, minder lang of even lang dan als ik op droog wegdek rijdt?

Jullie antwoord: langer
Mijn antwoord: even lang.

In cursus staat letterlijk: &quotRemmen met ABS op een nat wegdek geeft een even lange remweg als remmen met ABS op een droog wegdek.
Dat is geen probleem als het zo in uw cursus staat, maar als die vraag op het examen gesteld wordt, dan moet je wel antwoorden wat op onze site staat. Ik weet dat dit zo in het handboek van Wees Wegwijs staat, maar wij zetten op de site wat GOCA als juist antwoord neemt.
Quote: 1ste fout: Jullie vraag is: Moet een bestuurder die kleiner is dan 1m50 een veiligheidsgordel dragen of niet?

Jullie antwoord: Neen.
Mijn antwoord: uit cursus &quot Wees Wegwijs&quot van rijschool Lefever: Ja.
Welke nummer van vraag is dit?
Het antwoord is uiteraard JA, maar bij de vragen die ik zie is het antwoord JA.
Plaats reactie