motorrijbewijs
-
PJ
motorrijbewijs
Hallo,
Ik ben Pieter-Jan, ik ben geboren op 9/9/1989. Nu vroeg ik mij af of ik met een b rijbewijs een motor mag besturen (max 125 cc, 11kw) Ik vind overal tegenstrijdige antwoorden namelijk.
Ik ben Pieter-Jan, ik ben geboren op 9/9/1989. Nu vroeg ik mij af of ik met een b rijbewijs een motor mag besturen (max 125 cc, 11kw) Ik vind overal tegenstrijdige antwoorden namelijk.
-
wobotje
Wanneer je minstens 2 jaar in het bezit bent van een definitief rijbewijs B, mag je met een motor (max 125cc, 11kw) rijden.
Artikel 20 schreef:§2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
-
PJ
Nu vond ik het volgende:
Op dezelfde Ministerraad van 7 december 2001 werd eveneens beslist de automatische geldigheid van het rijbewijs B voor het besturen van motorfietsen met een kleine cilinderinhoud (tot 125 cc), af te schaffen. De wet op het rijbewijs liet toe dat motorfietsen tot 125 cc automatisch konden worden bestuurd twee jaar na het behalen van het rijbewijs B voor een auto.
Aangezien de Europese Commissie opteert voor specifieke rijbewijzen per voertuigcategorie en wetend dat het besturen van een moto een specifieke opleiding vereist die niet kan worden verworven door het besturen van een auto, wordt dit automatisme afgeschaft.
Het artikel 20 § 2 is vanaf 25 september 2002 dus opgeheven.
Wat moet ik nu geloven
Op dezelfde Ministerraad van 7 december 2001 werd eveneens beslist de automatische geldigheid van het rijbewijs B voor het besturen van motorfietsen met een kleine cilinderinhoud (tot 125 cc), af te schaffen. De wet op het rijbewijs liet toe dat motorfietsen tot 125 cc automatisch konden worden bestuurd twee jaar na het behalen van het rijbewijs B voor een auto.
Aangezien de Europese Commissie opteert voor specifieke rijbewijzen per voertuigcategorie en wetend dat het besturen van een moto een specifieke opleiding vereist die niet kan worden verworven door het besturen van een auto, wordt dit automatisme afgeschaft.
Het artikel 20 § 2 is vanaf 25 september 2002 dus opgeheven.
Wat moet ik nu geloven
-
wobotje
We zijn ondertussen 2007 
En dat is weer gewijzigd.
En dat is weer gewijzigd.
1. Rijbewijs lichte motorfietsen
Vanaf 01/03/2007 laat het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
De situatie die vóór 01 september 2002 van toepassing was, wordt terug in zijn oorspronkelijke versie hersteld.
Dit houdt dus in dat houders van het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, motorfietsen met of zonder zijspan, met een maximale cilinderinhoud van 125 cm³ en met een maximaal vermogen van 11 kW mogen besturen, zonder dat zij houder zijn van het rijbewijs categorie A. Voornoemde personen dienen dus geen bijkomend theoretisch of praktisch examen af te leggen om die voertuigen te mogen besturen.
Er dient geen nieuw rijbewijs afgehaald te worden om voornoemde voertuigen te mogen besturen.
Bron: http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=165
-
kim
motorrijbewijs
ben er door!!! in 1ne keer, enkele keren de examenvragen overlopen op de site en vlug mijn examen gaan doen.
bedankt!
bedankt!
-
Gast
hoi even een vraagje ik ben mss niet van de slimste
maja alles wordt dan ook zo duidelijk geformuleerd
ik heb nu zo'n 4 jaar definitief rijbewijs B, dan kan ik rijbewijs inruilen voor een A (125cc-11KW). MAAR indien iemand 2jaar die A voor 125cc heeft kan die ingeruild worden voor A +11kw
CONCLUSIE: er hoeft geen examen afgelegt te worden?? juist of niet ??
dank bij voorbaat voe de reacties
een verwarde gast

ik heb nu zo'n 4 jaar definitief rijbewijs B, dan kan ik rijbewijs inruilen voor een A (125cc-11KW). MAAR indien iemand 2jaar die A voor 125cc heeft kan die ingeruild worden voor A +11kw
CONCLUSIE: er hoeft geen examen afgelegt te worden?? juist of niet ??
dank bij voorbaat voe de reacties
een verwarde gast
-
GRO
- Administrator
Je zou wel willen hé.ik heb nu zo'n 4 jaar definitief rijbewijs B, dan kan ik rijbewijs inruilen voor een A (125cc-11KW).
Als je 2 jaar een rijbewijs B hebt, dan mag je met die B met een motorfiets 11kw rijden.
Je hebt dan geen rijbewijs A, maar een B.
Dus kun je dat nog eens 2 jaar later niet inruilen voor een A + 11 kw.
-
Inazuma
Er valt niets in te ruilen.Anonymous schreef: ik heb nu zo'n 4 jaar definitief rijbewijs B, dan kan ik rijbewijs inruilen voor een A (125cc-11KW).
Je gewone rijbewijs B is in België ook geldig voor motorfietsen met max. 11kW en max. 125cc , zonder inruilen of aanpassen, en zonder examen.
Hoewel niet verplicht, is enige professionele rij-opleiding toch wel aan te raden
Er is geen "rijbewijs A voor 125cc"MAAR indien iemand 2jaar die A voor 125cc heeft kan die ingeruild worden voor A +11kw
Iemand die een beperkt rijbewijs A heeft (max 25 kW en max 0,16 kW/kg) kan dat rijbewijs na 2 jaar inruilen voor een onbeperkt rijbewijs A - die moet dus wel zijn rijbewijs gaan inwisselen.
-
Benny Stinkens
- Administrator
-
dennis
Re:
nu heb ik een vraagje ok da van da rijbewijs enzo snap ik maar nu zei iemand tegen mij als je een rijbewijs b hebt en een motorfiest van 125cc 11 kw bestuurd het ook enkel in belgie mag is dit waar ? mijn vriendin woont namelijk in nederland dus voor ik 1 aanschaf zou ik dat willen weten dank je alvastBenny Stinkens schreef:Toch slim geprobeerd vind ikAnonymous schreef:hoi even een vraagje ik ben mss niet van de slimstemaja alles wordt dan ook zo duidelijk geformuleerd
![]()
-
Inazuma
Re: Re:
Dat klopt, je mag dan enkel in België rijden.dennis schreef:nu zei iemand tegen mij als je een rijbewijs b hebt en een motorfiest van 125cc 11 kw bestuurd het ook enkel in belgie mag is dit waar ?
Niet in Nederland dus - daar hebben ze die regeling trouwens helemaal niet.