voorrang

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Benny Stinkens
Administrator

voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

Auto's 'A' , 'B' , 'C' en de fietser zijn in beweging.
In welke volgorde mogen zij het kruispunt oprijden?

Volgens onze site is het juiste antwoordt Fietser A B C

Omdat C een stopbord voor zich heeft staan moet hij voorrang verlenen aan B die een omgekeerde driehoek voor zich heeft.

Nu is mijn vraag waarom moet iemand die een stopbord heeft voorrang geven aan die met de driehoek

in sommige gevallen zal het zijn omdat die met de driehoek niet hoeft te stoppen en die met het stopbord wel vandaar dat de laatste zijn voorrang kwijt speelt.

Maar op deze foto moeten hoe dan ook beide stoppen omdat de andere (fietser en A dus) eerst voorrang hebben

En kan het dus toch ook zijn dat in dit geval C wel voorrang heeft op B omdat die rechtdoor rijdt terwijl B afslaat

Graag uw mening
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Freddie

Bericht door Freddie »

deel uw mening: eerst de fietser, dan A, daarna C (aangezien hij rechtdoor gaat) en als laatste B omdat hij afslaat. Zo zei m'n instructeur het vanmorgen nog, want toen ik enkele keren links moest afslaan moest ik blijven wachten tot de tegenliggers voorbij waren.
bibi585

Bericht door bibi585 »

Indien B en C reeds gestopt zijn om fietser en A door te laten lijkt me in dat geval ook dat C voorrang heeft op B.

Lijkt me hier ook een vreemde situatie die men niet vaak zal tegenkomen.
Ofwel zal aan beide kanten een stopbord staan ofwel aan beide kanten een omgekeerde driehoek.
Dit heb ik, zover ik me kan herinneren, nog nooit gezien.
Benny Stinkens
Administrator

Quote: Ik vind nergens wat of deze regel ook effectief klopt hier,
In het verkeersreglement staat tot nader order dat een gestopt voertuig haar voorrang verliest (als het terug vertrekt) er staat nergens bij dat dit alleen telt bij de voorrang van rechts, dus telt het overal

Waarom zou het dan hier niet tellen
Quote: Het stopbord duidt aan dat C moet stoppen en voorrang verlenen. Het andere bord duidt enkel aan dat B voorrang moet verlenen.
Als C en B alleen op het kruispunt zouden zijn zou ik dus deze redenering ook volgen maar nu zijn er nog andere weggebruikers en moeten dus beide stoppen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef: Als C en B alleen op het kruispunt zouden zijn zou ik dus deze redenering ook volgen maar nu zijn er nog andere weggebruikers en moeten dus beide stoppen
Nee hoor. C moet effectief met zijn wielen stil staan, maar B kan nog steeds blijven verder bollen tegen 1-2 km/u, en is dan niet gestopt.
Benny Stinkens
Administrator

Quote: Nee hoor. C moet effectief met zijn wielen stil staan, maar B kan nog steeds blijven verder bollen tegen 1-2 km/u, en is dan niet gestopt.
Slim bekeken Rafael en het kan natuurlijk ook wel Maar de omgekeerde driehoek verteld ons (zo nodig stoppen)

Als er links een auto aankomt en rechts een fietser is het dus nodig te stoppen, dus laat er ons nu eens vanuit gaan dat deze dus wel heeft moeten stoppen
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef: Slim bekeken Rafael en het kan natuurlijk ook wel Maar de omgekeerde driehoek verteld ons (zo nodig stoppen)
De wet zegt enkel dat de auto voorrang moet verlenen, niet verplicht stoppen...
Benny Stinkens schreef: Als er links een auto aankomt en rechts een fietser is het dus nodig te stoppen, dus laat er ons nu eens vanuit gaan dat deze dus wel heeft moeten stoppen
Als B &amp C beiden gestopt zijn, zou het logisch zijn dat C voorrang heeft op B, hoewel ik nog steeds van indruk ben dat het omgekeerd is.
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Mijn redenering, enkel over B &amp C, A en de fietser is duidelijk.

Het stopbord duidt aan dat C moet stoppen en voorrang verlenen. Het andere bord duidt enkel aan dat B voorrang moet verlenen.

Door net een topic gelezen te hebben over voorrang van rechts, zou ik denken dat C zijn voorrang verliest vanaf hij zijn voertuig weer in beweging brengt. Ik vind nergens wat of deze regel ook effectief klopt hier, dus kan best dat dit een mislukte hersenkronkel is
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Rafael, als B voorrang moet verlenen aan de fietser en A, hoe kan B dan doorrijden? Tegen de tijd dat A en fietser zijn overgestoken sta jij toch al lang stil zelfs al zou je met een snelheid van maar een paar kilometer per uur rijden?
C en B zullen dan toch ook allebei moeten stoppen om A en de fietser voor te laten.
Op dit kruispunt kan je mits wat inzicht op voorhand al wat uitbollen, maar dat is idd niet overal mogelijk.
BBB

Bericht door BBB »

Rafael, als B voorrang moet verlenen aan de fietser en A, hoe kan B dan doorrijden? Tegen de tijd dat A en fietser zijn overgestoken sta jij toch al lang stil zelfs al zou je met een snelheid van maar een paar kilometer per uur rijden?
C en B zullen dan toch ook allebei moeten stoppen om A en de fietser voor te laten.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: @ Jozef,
Dit is niet mijn tekst maar de uitleg bij het foute antwoordt op deze vraag
...
Dit was dus niet mijn tekst Jozef

Vandaar dat ik weer eens heb toegeslagen om dit samen te kunnen bekijken
Sorry voor het misverstand, Benny. Je kunt dit vermijden door tekst die niet van jou afkomstig is, als een quote weer te geven.
Benny Stinkens
Administrator

Quote:
Benny schreef:
Omdat C een stopbord voor zich heeft staan moet hij voorrang verlenen aan B die een omgekeerde driehoek voor zich heeft.

Hoe kom je daarbij?
@ Jozef,
Dit is niet mijn tekst maar de uitleg bij het foute antwoordt op deze vraag
Quote: Zijn bestuurders B en C alle twee gestopt, dan voeren ze allebei een maneuver uit bij het opnieuw in beweging brengen van hun voertuig, waarbij ze aan elkaar voorrang moeten verlenen. Bij een eventuele aanrijding kan hier geen voorrang van rechts toegepast worden, aangezien het om tegenliggers gaat, en zal de aansprakelijkheid over beiden verdeeld worden.
In dit geval kun je inderdaad niet de voorrang van rechts toepassen.
1) op dit kruispunt is de voorrang van rechts niet van toepassing. 2) het gaat inderdaad hier over tegenliggers.

Mijn bescheiden mening zegt dus ook dat C in dit geval voorrang heeft op B omdat die rechtdoor gaat maar de site denk er anders over
(zoals ik reeds melde staat daar dat B voorrang heeft met als reden dat die de driehoek heeft en C het stopbord) Dit was dus niet mijn tekst Jozef

Vandaar dat ik weer eens heb toegeslagen om dit samen te kunnen bekijken
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Benny heeft weer toegeslagen ...

Vooreerst dit:
Benny Stinkens schreef: In het verkeersreglement staat tot nader order dat een gestopt voertuig haar voorrang verliest (als het terug vertrekt) ...
Rafaël schreef: De wet zegt enkel dat de auto voorrang moet verlenen, ...
Ik heb in de wetgevende teksten nog nooit iets gelezen van voertuigen die voorrang hebben, verliezen of moeten verlenen. Zelfs aan een spoorvoertuig of een prioritair voertuig hoef je geen enkele vorm van voorrang te verlenen. Enkel weggebruikers kunnen voorrang hebben, verliezen of moeten verlenen.

Je mag gemakshalve zeggen dat een voertuig voorrang heeft, maar weet dan dat het hier om een vereenvoudiging gaat, en zeg er niet bij dat het zo in de wet of in het verkeersregelement staat, want dat is niet zo. Als we naar de wet of het verkeersreglement verwijzen, dienen we de correcte bepalingen te vermelden. Een onbelangrijk lijkend detail kan soms een groot verschil uitmaken.

Als je aan een kruispunt met voorrang van rechts een voertuig aanrijdt dat zonder bestuurder een helling van rechts afgebold komt, dan kun je niet aansprakelijk gesteld worden omdat je aan dat voertuig geen voorrang verleend hebt. Het is immers niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder die van rechts komt, dat je voorrang moet verlenen.

Maar dit even terzijde.
Benny schreef: Omdat C een stopbord voor zich heeft staan moet hij voorrang verlenen aan B die een omgekeerde driehoek voor zich heeft.
Hoe kom je daarbij?

Ofwel stopt bestuurder C vanwege het stopbord. Als hij dan zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, voert hij een maneuver uit, en moet hij voorrang verlenen aan ALLE andere weggebruikers (AR 12.4), van waar ze ook komen en wat ze ook doen of laten. Wel past de rechtspraak voorrang van rechts toe, voor zover dit kan, tussen bestuurders die allebei een maneuver uitvoerden. Vandaar dat, als zowel de van links als de van rechts komende bestuurder aan een kruispunt met voorrang van rechts gestopt zijn, ze allebei een maneuver uitvoeren als ze hun voertuig opnieuw in beweging brengen, en bij een aanrijding de van links komende bestuurder aansprakelijk zal gesteld worden.

Ofwel negeert bestuurder C het stopbord (een overtreding die kan beboet worden, doch waarvan de rechter daarom nog niet noodzakelijkerwijze zal aannemen dat ze een rechtstreeks oorzakelijk verband met een eventueel ongeval had). Dan moet bestuurder B in ieder geval voorrang verlenen aan bestuurder C:

Is bestuurder B niet gestopt, dan moet hij bij het links afdraaien voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten (AR 19.3.3°).Is bestuurder B wel gestopt, dan voert hij een maneuver uit op het ogenblik dat hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, en moet hij voorrang verlenen aan ALLE andere weggebruikers (AR 12.4), van waar ze ook komen en wat ze ook doen of laten.Zijn bestuurders B en C alle twee gestopt, dan voeren ze allebei een maneuver uit bij het opnieuw in beweging brengen van hun voertuig, waarbij ze aan elkaar voorrang moeten verlenen. Bij een eventuele aanrijding kan hier geen voorrang van rechts toegepast worden, aangezien het om tegenliggers gaat, en zal de aansprakelijkheid over beiden verdeeld worden.
Plaats reactie