Snelheidsbeperking boven bebouwde kom bord

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Bertje

Bericht door Bertje »

Ik herinner me ooit eens gelezen te hebben (ik vermoed toen ik Flox Coninckx zijn boekje leerde, enkele jaren geleden) dat, wanneer een C43 boven een F1 is geplaatst, de snelheidsbeperking zou gelden in de volledige bebouwde kom. Na het even opgezocht te hebben, blijkt dit echter enkel te gelden voor een snelheidsbeperking tot 30km/h en dit pas sinds mei 2003 (mijn theorie-examen voor mijn rijbewijs B, waarvoor ik Flor's boekje heb gebruikt, heb ik echter in 2000 gedaan).
Is er ooit een algemene regel geweest die een algemene snelheidsbeperking, anders dan 50km/h, binnen de bebouwde kom oplegt?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

SITE HOOFDSTUK SNELHEID schreef:

Een weetje: (Moet je niet leren)

1968:
- De max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom werd vastgelegd op 60 km/uur.
1974:
- De max. toegelaten snelheid op autosnelwegen werd vastgelegd op 120 km/uur.
- De max. toegelaten snelheid op gewone wegen werd vastgelegd op 90 km/uur.
1992:
- De max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom werd vastgelegd op 50 km/uur.
Afbeelding

Laatst aangepast door eugeen op Do Sep 21, 2006 7:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bertje

Bericht door Bertje »

De goeie ouwe tijd ...
Maar ik bedoelde eigenlijk met behulp van een C43 boven een F1.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Neen, momenteel is het alleen anders zoals in het voorbeeld op de afbeelding hierboven.
fil

Snelheidsbeperking boven bebouwde kom bord

Bericht door fil »

Afbeelding
Quote: Wat is de maximale toegelaten snelheid voorbij dit bord
Is dit geen verwarrende plaatsing van de borden?
Wanneer het bord C43 na het bord van de bebouwde kom staat is het 70 km, maar wat als het ervoor of er boven staat?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

In dit geval staat er een bord: BEGIN BEBOUWDE KOM
Dit verkeersbord zegt alleen dat vanaf daar de bebouwde kom begint. Het verkeersbord zegt niets over de snelheid.

Maar er is wel een verkeersregel die zegt dat je binnen de bebouwde kom slechts 50 km/uur mag rijden.

Als er een verkeersbord C43 staat met 70 km/uur, dan zegt dat verkeersbord wel iets over de snelheid, namelijk dat je vanaf daar maximaal 70 km/uur mag rijden.

Dit is dus volkomen wettelijk.
fil

Bericht door fil »

Dus je mag daar 70 km/u rijden tot aan het volgende kruispunt?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

JA

Op de meeste plaatsen zet men het verkeersbord C43 een of enkele meters voorbij het bord BEGIN BEBOUWDE KOM.
Maar in de wegcode is niet geschreven dat dit zo moet.

Als het bord C43 VOOR het bord begin bebouwde kom zou staan, dan vervalt het wel vanaf het moment dat je voorbij het bord F1 rijdt (daar is rechtspraak over geweest)
Plaats reactie