Parkeren voor een kruispunt met verkeersborden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Jana7

Parkeren voor een kruispunt met verkeersborden

Bericht door Jana7 »

Beste

Ik heb een vraag over het parkeren voor een kruispunt met verkeersborden (zonder verkeerslichten).

Volgens wat ik begrepen heb mag je niet parkeren:
– tot 20 m voor verkeerslichten of verkeersborden (buiten een kruispunt)
- tot 20 m voor een kruispunt met verkeerslichten
– tot 5 m voor een kruispunt zonder verkeerslichten

Klopt het dat je bij een kruispunt met verkeersborden (zonder verkeerslichten) dus tot op 5 m voor het kruispunt niet mag parkeren? (Tenzij je auto max. 1,65 meter hoog is en de borden minder dan 2m hoog, dan is het verboden tot op 20 m voor het kruispunt te parkeren?)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten
Jana
bert.covens

Re: Parkeren voor een kruispunt met verkeersborden

Bericht door bert.covens »

Jana7 schreef: 03 jun 2026, 11:26 Beste

Ik heb een vraag over het parkeren voor een kruispunt met verkeersborden (zonder verkeerslichten).
Hieronder de antwoorden in rood en vet :
Volgens wat ik begrepen heb mag je niet parkeren: 'edit: en ook niet stilstaan in deze 3 gevallen :
– tot 20 m voor verkeerslichten of verkeersborden (buiten een kruispunt)

op minder dan 20 meter voor verkeersborden
of op minder dan 20 meter voor verkeerslichten buiten een kruispunt
==> in beide gevallen tenzij de onderkant van het verkeersbord/verkeerslicht op minstens 2 m hoogte geplaatst is tov de rijbaan EN je voertuig (lading inbegrepen) niet hoger is dan 1,65 meter. Beide voorwaarden dienen gelijktijdig voldaan te zijn, anders geldt de uitzondering niet.

- tot 20 m voor een kruispunt met verkeerslichten

ja, zonder enige uitzondering. Altijd stilstaan en parkeren verboden op minder dan 20 meter voor verkeerslichten op een kruispunt.

– tot 5 m voor een kruispunt zonder verkeerslichten

ja, stilstaan en parkeren verboden op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.

Klopt het dat je bij een kruispunt met verkeersborden (zonder verkeerslichten) dus tot op 5 m voor het kruispunt niet mag parkeren? (Tenzij je auto max. 1,65 meter hoog is en de borden minder dan 2m hoog, dan is het verboden tot op 20 m voor het kruispunt te parkeren?)

Als je voertuig (lading inbegrepen) hoger is dan 1,65 m is OF als de onderzijde van de verkeersborden op minder dan 2 m hoogte geplaatst zijn tov de rijbaan, dan is stilstaan en parkeren verboden op minder dan 20 meter ervóór. Wanneer beide voorwaarden tegelijk voldaan zijn, dan dien je nog altijd die 5 meter van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan te houden op het kruispunt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie