Vraag 16718
"Moet een passagier op een motorfiets zijn armen rond het middel van de bestuurder houden?"
A. Ja.
B. Neen.
Het platform zegt dat het juiste antwoord 'Ja' is, maar dat klopt niet. Als je de website van de Belgische politie checkt, wordt dit vermeld:
"Nee, het is wettelijk niet verplicht om je armen rond de middel van de bestuurder te houden. De Belgische wegcode verplicht de passagier wel om de voeten altijd op de voetsteunen te houden (de zogenaamde 'amazonezit', met beide benen aan één kant, is verboden). Wat betreft de houding van de handen en het bovenlichaam heb je als passagier een aantal keuzes:
- Rond de middel: Dit is de meest aangeraden houding. Je zit zo dicht mogelijk tegen de bestuurder aan, waardoor je diens bewegingen in bochten direct voelt en soepeler kunt anticiperen.
- Aan de handgrepen: Veel motoren hebben speciale handgrepen of een riem op het zadel. Je mag je hieraan vasthouden, zolang je maar niet te ver naar achteren gaat leunen.
- Hand op de heup: Je kunt ook één hand op de heup van de bestuurder en één hand op de handgreep houden voor een goede balans."
Vraag 16718 is fout
-
NielsV
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 mei 2026, 22:54
Vraag 16718 is fout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.




