Vraag 19769

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Chnz

Vraag 19769

Bericht door Chnz »

Ik heb een vraag over de vraag met het nummer 19769.

Zie de vraag in de screenshot hieronder.

Het juiste antwoord zou volgens de website dus enkel B zijn. Dit terwijl we het er over eens kunnen zijn dat A altijd ook van toepassing is bij een schoolbus. Omdat er dus wel eens kinderen kunnen zitten op een schoolbus...

Ik vind deze vraag dus onduidelijk gesteld en het lijkt mij dat deze beter aangepast zou worden om verwarring te vermijden.

Vraag 19769.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bert.covens

Re: Vraag 19769

Bericht door bert.covens »

Topicstarter heeft hier volgens mij inderdaad wel een punt.

Het gele bordje duidt aan, dat het om een voertuig voor schoolvervoer gaat.
Antwoord B, geeft de meest letterlijke betekenis van dit verkeersbord weer.

Maar dat zijn idd meestal kinderen die (oa) van thuis naar school vervoerd worden en omgekeerd, vaak vergezeld van een begeleider.

Artikel 39bis. Gedrag tegenover voertuigen voor schoolvervoer

39bis1. De voertuigen voor schoolvervoer worden gesignaleerd door het volgende bord.

Afbeelding

Dit bord heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende produkten voorzien zijn.

Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor schoolvervoer.

39bis2. De bestuurders moeten dubbel voorzichtig zijn bij het naderen van een voertuig, gesignaleerd zoals bepaald in 1 hierboven. Zij moeten bovendien hun snelheid aanzienlijk matigen en zo nodig stoppen wanneer de bestuurder van het aldus gesignaleerde voertuig al de richtingsaanwijzers doet werken en hiermee beduidt dat de kinderen gaan in- of uitstappen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Vraag wordt in een van de gewesten gesteld. Antwoord: is dan 'schoolbus'.

We kunnen het er zeker over eens zijn dar op elke bus kinderen kunnen zitten. Maar op elke bus hangt niet dit bord. Dit bord geeft aan dat het een speciale bus is.
Chnz

Bericht door Chnz »

GRO schreef: 10 nov 2025, 02:15 Vraag wordt in een van de gewesten gesteld. Antwoord: is dan 'schoolbus'.

We kunnen het er zeker over eens zijn dar op elke bus kinderen kunnen zitten. Maar op elke bus hangt niet dit bord. Dit bord geeft aan dat het een speciale bus is.
Er wordt echter niet gevraagd wat dit bord betekent. Er wordt enkel gevraagd wat je kan weten als je achter deze bus rijdt.

Als er gevraagd zou worden wat dit bord betekent, dan zou het inderdaad duidelijker zijn.

Ik ben nog steeds van mening dat de vraagstelling in dit geval verwarrend is, en dat verwarring in deze context beter vermeden wordt.

Wat bedoel je trouwens met "vraag wordt in een van de gewesten gesteld"?
bert.covens

GRO schreef: 10 nov 2025, 02:15 Vraag wordt in een van de gewesten gesteld. Antwoord: is dan 'schoolbus'.
Het zou me verbazen, moest dit een létterlijke vraag zijn in het Vlaamse gewest.
GRO schreef: 10 nov 2025, 02:15 We kunnen het er zeker over eens zijn dar op elke bus kinderen kunnen zitten. Maar op elke bus hangt niet dit bord. Dit bord geeft aan dat het een speciale bus is.
Sschoolvervoer, impliceert al de facto dat er quasi zeker kinderen + hun begeleider(s) meerijden.

Zodra de chauffeur een àndere opdracht krijgt dan schoolvervoer, moet het bord immers weggehaald ofwel afgedekt worden. En bij theorie-examens, is het nooit de bedoeling om er extra dingen bij te fantaseren genre "Het zou altijd kunnen dat de autocar tóch vol volwassenen zit, omdat de chauffeur dat bord niet weggehaald heeft".
Chnz schreef: 10 nov 2025, 11:18 Wat bedoel je trouwens met "vraag wordt in een van de gewesten gesteld"?
Rijscholen en examencentra, vallen sinds de laatste staatshervorming onder gewestelijke bevoegdheid.

Elk gewest, heeft haar eigen regels en trajecten om uiteindelijk aan je definitieve rijbewijs te geraken. Ook de poule van mogelijke examenvragen kan dus ietwat verschillen per gewest.
Chnz

Bericht door Chnz »

bert.covens schreef: 10 nov 2025, 11:48Rijscholen en examencentra, vallen sinds de laatste staatshervorming onder gewestelijke bevoegdheid.

Elk gewest, heeft haar eigen regels en trajecten om uiteindelijk aan je definitieve rijbewijs te geraken. Ook de poule van mogelijke examenvragen kan dus ietwat verschillen per gewest.
Bedankt voor de toelichting.

Ik snap alleen niet goed waarom GRO dit aanhaalt. Los van waar deze vraag gesteld wordt, vind ik gewoon dat de vraagstelling verwarrend is en deze beter anders geformuleerd zou worden.
bert.covens

Chnz schreef: 10 nov 2025, 13:03 Ik snap alleen niet goed waarom GRO dit aanhaalt.
Omdat er dus blijkbaar effectief een gewest is waar je deze vraag krijgen op je theorie-examen.
Chnz schreef: 10 nov 2025, 13:03 Los van waar deze vraag gesteld wordt, vind ik gewoon dat de vraagstelling verwarrend is en deze beter anders geformuleerd zou worden.
Ik deel je standpunt.

Maar ... als er idd een gewest is waar de vraag op déze manier geformuleerd wordt, is dat niet de fout van GRO.

Onthou dan, dat je ze dan best leest als "Wat betekent dit bord achteraan op de autocar ?"
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ik heb de vraag gewijzigd..
Chnz

Bericht door Chnz »

GRO schreef: 10 nov 2025, 16:01 Ik heb de vraag gewijzigd..
Bedankt!
Plaats reactie