VRAAG 19919
download/file.php?mode=view&id=187
Beste,
In bijlage de vraag rond het links inhalen van een motorfiets met zijspan wanneer je met je wagen voorbij een C35 rijdt.
Ik had correct "neen" geantwoord, maar toch trek ik het in twijfel waarom het correct is. Telt het derde wiel van de zijspan mee of telt de zijspan mee als gespan?
Ik dacht dat een tweewielig motorvoertuig, tweewielig bleef of het nu met of zonder zijspan was?
Of heb ik correct geantwoord omdat het zijspan als gespan wordt gerekend? Want ik dacht een gespan enkel sloeg op dieren?
Ofwel heb ik te lang op de vraag staan kijken en ben ik nu volledig in de waar, maar zou het ten zeerste appreciëren als iemand me wat advies hierover zou kunnen geven.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Ilyasse
Vraag 19919
-
Ilyasse San
Vraag 19919
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
GRO
- Administrator
Re: Vraag 19919
Een gespan is een paard net kar.
Op de afbeelding staat een voertuig met 3 wielen.
Op de afbeelding staat een voertuig met 3 wielen.
-
bert.covens
I respectfully disagree met déze.
Hierbij de relevante bepalingen :
Artikel 2. Bepalingen
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig..
2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Ook een zijspan, is een aanhangwagen.
Hij hangt dan weliswaar niet àchter, maar nààst de motorfiets.
Maar die motorfiets is nog altijd een tweewielig motorvoertuig. En blijft dat ook, ook mét zijspan.
Nee, een gespan is zoals GRO aangeeft bvb een paard die een kar trekt. Of bvb meerdere paarden die een kar trekken.Ilyasse San schreef: 17 sep 2025, 13:00 VRAAG 19919
download/file.php?mode=view&id=187
Beste,
In bijlage de vraag rond het links inhalen van een motorfiets met zijspan wanneer je met je wagen voorbij een C35 rijdt.
Ik had correct "neen" geantwoord, maar toch trek ik het in twijfel waarom het correct is. Telt het derde wiel van de zijspan mee of telt de zijspan mee als gespan?
Dat klopt: het feit dat je er een aanhangwagen (zoals bvb een zijspan) aan koppelt, wijzigt de classificatie nietIlyasse San schreef: 17 sep 2025, 13:00 Ik dacht dat een tweewielig motorvoertuig, tweewielig bleef of het nu met of zonder zijspan was?
Hierbij de relevante bepalingen :
Artikel 2. Bepalingen
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig..
2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Ook een zijspan, is een aanhangwagen.
Hij hangt dan weliswaar niet àchter, maar nààst de motorfiets.
Maar die motorfiets is nog altijd een tweewielig motorvoertuig. En blijft dat ook, ook mét zijspan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Stefan Peeters
- Administrator
Ik herinner mij hierover in een ver verleden nog een pittige discussie....
Ik herinner mij ook dat ik het toen zag als: een motorfiets met zijspan heeft nu drie wielen en geen twee blablabla ....
Ondertussen zijn we allemaal wat ouder, wijzer en milder geworden en lees ik de tekst uit de wetgeving wat anders, ik volg de redenering van Bert.
Wat me echter wel zorgen baart is: je haalt met je auto een motorfiets met zijspan in en wordt opgeschreven door een overijverige wetsdienaar die dat anders begrepen heeft, dat levert een boete op van 116 euro.
Dat is zuur geld, en op de politie rechtbank heb je 50% kans op vrijspraak, en 50% kans op een duurder tarief....
Ik herinner mij ook dat ik het toen zag als: een motorfiets met zijspan heeft nu drie wielen en geen twee blablabla ....
Ondertussen zijn we allemaal wat ouder, wijzer en milder geworden en lees ik de tekst uit de wetgeving wat anders, ik volg de redenering van Bert.
Wat me echter wel zorgen baart is: je haalt met je auto een motorfiets met zijspan in en wordt opgeschreven door een overijverige wetsdienaar die dat anders begrepen heeft, dat levert een boete op van 116 euro.
Dat is zuur geld, en op de politie rechtbank heb je 50% kans op vrijspraak, en 50% kans op een duurder tarief....
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Ilyasse San
Het is dus niet zo eenduidig blijkbaar. Ik zit er wel een beetje mee natuurlijk. Ik had de vraag wel correct, maar twijfel nog steeds.
Ik begrijp dat het hier niet gaat over een 'gespan', maar de vraag wordt door de oefenwebsite wel geïnterpreteerd als correct omdat een motorvoertuig met zijspan gerekend wordt als méér dan dan twee wielen. Zo ga ik het ook onthouden voor het echte theorie-examen.
Na wat verderstuderen kwam ik terecht bij "les 23: verboden rijrichting" en rees de verwarring weer op. Namelijk bij het verbodsbord ZC5; Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.
Het icoon voor het voertuig in ZC5 gelijkt nogal hard op die van de C35 en C39. En de vragen bij dat hoofdstuk antwoordde ik ook telkens correct in de oefenvragen. Ik zal dan maar op het examen redeneren dat als er een motorvoertuig met zijspan vermeld wordt dat het volgens het systeem meer dan twee wielen is ondanks het feit dat er in de wegcode staat dat er niets verandert aan de classificatie of het nu met of zonder zijspan is.
Hopelijk doet dit mij niet de das om
Ik begrijp dat het hier niet gaat over een 'gespan', maar de vraag wordt door de oefenwebsite wel geïnterpreteerd als correct omdat een motorvoertuig met zijspan gerekend wordt als méér dan dan twee wielen. Zo ga ik het ook onthouden voor het echte theorie-examen.
Na wat verderstuderen kwam ik terecht bij "les 23: verboden rijrichting" en rees de verwarring weer op. Namelijk bij het verbodsbord ZC5; Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.
Het icoon voor het voertuig in ZC5 gelijkt nogal hard op die van de C35 en C39. En de vragen bij dat hoofdstuk antwoordde ik ook telkens correct in de oefenvragen. Ik zal dan maar op het examen redeneren dat als er een motorvoertuig met zijspan vermeld wordt dat het volgens het systeem meer dan twee wielen is ondanks het feit dat er in de wegcode staat dat er niets verandert aan de classificatie of het nu met of zonder zijspan is.
Hopelijk doet dit mij niet de das om
-
bert.covens
Hier haal je inderdaad een zinvol argument aan :Ilyasse San schreef: 17 sep 2025, 20:40 Na wat verderstuderen kwam ik terecht bij "les 23: verboden rijrichting" en rees de verwarring weer op. Namelijk bij het verbodsbord ZC5; Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.

C5. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.
Wanneer het verkeersbord is aangevuld met de vermelding "Uitgezonderd 2+" of "3+" zijn de rijbaan of de rijstrook aldus gesignaleerd, slechts toegankelijk voor voertuigen met ten minste 2 of 3 inzittenden, naargelang van de vermelding, evenals voor de voertuigen van de geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
De andere voertuigen mogen de aldus gesignaleerde rijstroken slechts volgen:
- om de op en afritten te gebruiken;
- om van richting te veranderen of om een aanpalende eigendom te bereiken.
Bij de betekenis van dit verkeersbord, maakt de wetgever inderdaad létterlijk een onderscheid tussen :
- motorvoertuigen met méér dan 2 wielen
- motorfietsen met een zijspan
Anders zou de wetgever dit onderscheid niet (hoeven te) maken volgens mij.
Voor je theorie-examen, bedoel je ? Daar zou ik me zeker geen zorgen om maken.
Er wordt écht niet van jou verwacht dat je wetteksten tot op de punten en komma's kan ontrafelen. Zo diepgaand moet je 't zeker niet gaan zoeken voor je theorie-examen.
Ik heb hierboven ook maar louter mijn idee mee gegeven. Voor 't zelfde geld, geeft hier straks bvb een lesgever of een jurist toch weer een andere zienswijze over identiek dezélfde wettekst ....
En 116 euro + omgekeerde Lotto in de rechtbank spelen, heb ik er ook niet meteen voor over.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Inazuma
1 vd zovele onduidelijkheden in de wegcode
En met de nieuwe wegcode komen er nog meer ... ipv minder
Blijft gevaarlijk ...
C35 is derde graad
Dat kan dus je rijbewijs kosten ...
Gaat rijbewijs kosten ve beginnende bestuurder (< 2 jaar definitief rijbewijs B) als parket en rechter zijspan wél een motorvoertuig met 3 wielen vinden
Tegelijk gaat ook de regel inzake inhaalverbod over alle voertuigen met meer dan 2 wielen .... ook een klassieke bakfiets dus
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
En met de nieuwe wegcode komen er nog meer ... ipv minder
Blijft gevaarlijk ...
C35 is derde graad
Dat kan dus je rijbewijs kosten ...
Gaat rijbewijs kosten ve beginnende bestuurder (< 2 jaar definitief rijbewijs B) als parket en rechter zijspan wél een motorvoertuig met 3 wielen vinden
Tegelijk gaat ook de regel inzake inhaalverbod over alle voertuigen met meer dan 2 wielen .... ook een klassieke bakfiets dus
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden: