Tijdens het oefenen voor mijn rijbewijs kreeg ik deze vraag:
“Wanneer je met ABS remt op een droog wegdek, is de remafstand meestal…
A) korter dan bij gewoon remmen
B) langer dan bij gewoon remmen
C) hetzelfde als bij gewoon remmen”
Ik koos voor C, omdat ik het zo interpreteer dat ABS vooral dient om de auto bestuurbaar te houden, niet om sneller stil te staan. Uit de theorie leerde ik dat je er niet zomaar van mag uitgaan dat je altijd een kortere remafstand hebt met ABS. In sommige situaties kan de remafstand zelfs langer zijn.
In mijn boek staat letterlijk (p.198, les 31 Techniek): “Op een droog wegdek kan de remafstand met ABS iets langer zijn dan zonder ABS.”
En ook de uitleg bij de examenvraag klinkt dubbel: “Remmen met ABS wil niet altijd zeggen dat je sneller afremt, soms kan het ook langer zijn.”
Daarom dacht ik dat het juiste antwoord C (hetzelfde als gewoon remmen) moest zijn, aangezien het zowel korter als langer kan zijn. Toch geeft het examen als correct antwoord A (korter dan bij gewoon remmen).
Mijn vraag: Hoe moet dit nu officieel begrepen worden? Waarom wordt in het theorieboek gezegd dat het ook langer kan zijn, maar wordt in het proefexamen enkel “korter” als juist gezien? Alvast bedankt voor het antwoord!
vraag 2564
-
GRO
- Administrator
Re: vraag 2564
Op het internet zijn tal van testen te vinden waaruit blijkt dat remmen met ABS meestal korter is dan remmen zonder ABS
MAAR het is niet altijd zo, Op sommige (vb zanderige) ondergrond kan het zelfs langer zijn (maar dat zijn uitzonderingen)
Vandaar dat in het boek ook staat dat het soms KAN langer zijn.
De vraag gaat ook over MEESTAL. Of met andere woorden: wat is het resultaat gewoonlijk.
MAAR het is niet altijd zo, Op sommige (vb zanderige) ondergrond kan het zelfs langer zijn (maar dat zijn uitzonderingen)
Vandaar dat in het boek ook staat dat het soms KAN langer zijn.
De vraag gaat ook over MEESTAL. Of met andere woorden: wat is het resultaat gewoonlijk.
-
Inazuma
Re: vraag 2564
Als je dermate hard remt dat je een ietwat modern ABS systeem °) nodig hebt, gaat de remweg korter zijn
Droog of nat
Die zijn zo goed, dat je ze zelfs als professioneel / race bestuurder niet meer klopt
Niet meer kàn kloppen ...
°) ABS is zo oud dat je het nu al vaak op oldtimers van 30 jaar oud gaat terugvinden ... die oude systemen waren te traag, en verlengden vaak de remweg op slecht wegdek
Alleen in uitzonderlijke situaties (bvb mul zand of met 4 geblokkeerde wielen op sneeuw/ijs) kan dat tegenvallen en is de remweg met ABS langer
Droog of nat
Die zijn zo goed, dat je ze zelfs als professioneel / race bestuurder niet meer klopt
Niet meer kàn kloppen ...
°) ABS is zo oud dat je het nu al vaak op oldtimers van 30 jaar oud gaat terugvinden ... die oude systemen waren te traag, en verlengden vaak de remweg op slecht wegdek
Alleen in uitzonderlijke situaties (bvb mul zand of met 4 geblokkeerde wielen op sneeuw/ijs) kan dat tegenvallen en is de remweg met ABS langer