vraag 785

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Gast

vraag 785

Bericht door Gast »

kan deze vraag worden uitgelegd want die is eigenlijk wel een beetje onduidelijk, want dit werd nooit weergegeven in 1 van de lessen?
GRO
Administrator

Re: vraag 785

Bericht door GRO »

Hoe dit is nooit uitgelegd????
Op de site staat toch heel duidelijk hoe een fietspad wordt aangegeven en dat je daarop niet mag rijden.
Dat schilderij op het wegdek beantwoordt niet aan de wijze waarop een fietspad wordt aangegeven en is dus helemaal geen fietspad. Daarop mag je dus wel rijden.

https://www.gratisrijbewijsonline.be/3-de-fietsers.pdf
Seungmin

Bericht door Seungmin »

Ik vind de foto heel onduidelijk waardoor ik de vraag verkeerd beantwoord en dat ik helemaal niets meer snap, kunt u meer uitleg geven aub
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Je ziet op de foto toch een fiets die geschilderd is. Er staat nergens in de theorie dat als ergens een fiets op de rijbaan geschilderd wordt, dat het dan een fietspad wordt. Die fiets betekent niets. Dus daarover mag je rijden.

https://youtu.be/mlLYJW-yIIg?si=aMn9xBCwLSHIBcDJ
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Seungmin schreef: 09 sep 2025, 15:50 Ik vind de foto heel onduidelijk
Wat is er volgens jou onduidelijk aan de foto ?
Seungmin schreef: 09 sep 2025, 15:50 waardoor ik de vraag verkeerd beantwoord en dat ik helemaal niets meer snap, kunt u meer uitleg geven aub
Studeer de theorie opnieuw in. Vooral dan, hoe een fietspad wordt aangeduid.

Een fietspad, wordt aangeduid door ofwel wegmarkeringen :

Afbeelding

ofwel door een bord :

Afbeelding

Op de foto, is géén van beide te zien.
Het is dus géén fietspad.

Wat je wél op de foto ziet, is gewoon de tekening van een fiets. Dat is een (onbestaand) fantasietje van de wegbeheerder. Want het is alvast géén wegmarkering die voorzien is in het verkeersreglement. En dit fantasietje is gewoon geschilderd op de rijbaan. En dus mag je daar gerust over rijden. Sterker nog, eigenlijk moet je er zelfs over rijden. Anders rij je niet zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie