Richtingaanwijzers bij vooruit in een vak parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Geo

Richtingaanwijzers bij vooruit in een vak parkeren

Bericht door Geo »

Hoi,

Ik was dit filmpje aan het kijken over vooruit in een vak parkeren van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde: https://www.youtube.com/watch?v=Uzi2x1f_tr8

Ik heb hierbij twee vragen rond het gebruik van de richtingaanwijzers.

1. De instructeur in het filmpje zet zijn richtingaanwijzer alleen op voor het afdraaien naar links. Tijdens het achteruitrijden gebruikt hij die niet. De afbeelding op p. 109 van het GRO praktijkboek (waar dat stap (3) is) toont echter dat je dan wel de rechterrichtingaanwijzer moet aanzetten. Wie heeft gelijk, en waarom?

2. Vanaf 2:24 in het filmpje toont hij hoe je vooruit in een vak rechts moet rijden. Hij zet de richtingaanwijzer naar rechts aan om duidelijk te maken dat hij daar wilt parkeren, en zet zich eerst aan de linkerkant van de baan om het manoeuvre uit te voeren. Ik dacht dat je voor elke zijdelingse verplaatsing je richtingaanwijzer moest aanzetten, wat hier dus zou betekenen dat je eerst je linkerrichtingaanwijzer aanzet. Waarom moet dat hier toch niet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Inazuma

Re: Richtingaanwijzers bij vooruit in een vak parkeren

Bericht door Inazuma »

Links inparkeren met een zee van ruimte en kleine personenwagen zoals in filmpje, doe je in 1 keer
Lukt dat niet: verder oefenen

Bij beperkte plaats en met grote wagen kan het nodig zijn dat in 2 keer te doen
In filmpje absoluut niet

Ik kan enkel aanraden om

- mijnrijbewijsb NIET te gebruiken
Deze Vlaamse overheidssite stond vol fouten bij begin, ondanks budget en wie er achter zit
Geen tijd om te gaan kijken of het al verbeterd is
Hopelijk intussen wel, maar geen garantie

- Géén filmpjes van VSV of het Agentschap Wegen & Verkeer(d) als leidraad te nemen

In bestuur van VSV zit bvb een mobiliteits"expert" die in alle media spookfietsen (fietsen links in rijrichting) promootte ... op basis van een gerechtelijke dwaling
Binnen de week viel er een dode bij het spookfietsen ...
Het risico op een ongeval is -zelfs waar het toegelaten is- bijna 2x hoger dan op een normaal fietspad ...

AWV heeft dan weer filmpjes met fout gebruik van ritsen en rotondes ...
Plaats reactie