Categorie voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Billie

Categorie voorlopig rijbewijs

Bericht door Billie »

Ik heb vandaag succesvol mijn theoretisch examen afgelegd.
Ik heb nu een blad gekregen waarop categorieën staan: M18 - Zonder begeleider, M36- Met begeleider en M12- Met begeleider.
Welke categorie is nu het meest aan te raden of nuttig? Ik snap het precies helemaal niet.
Heb hier geen uitleg over gekregen in het examencentrum.
bert.covens

Re: Categorie voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Billie schreef: 08 aug 2025, 20:36 Ik heb vandaag succesvol mijn theoretisch examen afgelegd.
Ik heb nu een blad gekregen waarop categorieën staan: M18 - Zonder begeleider, M36- Met begeleider en M12- Met begeleider.
Welke categorie is nu het meest aan te raden of nuttig? Ik snap het precies helemaal niet.
Heb hier geen uitleg over gekregen in het examencentrum.
Je hebt nu twee opties.

Voorlopig rijbewijs M36

Je hoeft géén rijlessen te volgen, het mag wel.
Je voorziet minimaal 1 begeleider, maximaal 2 die aan de voorwaarden voldoen.
Deze worden vermeld op je voorlopig rijbewijs.
De begeleider(s) moet(en) een vormingsmoment volgen, minstens 5 maanden voordat jij praktijkexamen kan afleggen.
Dit wordt trouwens gecontroleerd door het examencentrum, ook als je met de rijschool je praktijkexamen aflegt.
Je mag enkel rijden, onder begeleiding van 1 van je 2 begeleiders, of met je beide begeleiders
Er mag niemand anders mee, tenzij het een gebrevetteerd rij-instructeur is, maximaal 3 personen in de auto.
Je moet steeds een L op je achterruit + een extra binnenspiegel voorzien.
Zodra je minstens 5 maanden je voorlopig rijbewijs bezit én je 18 jaar bent, mag je je praktijkexamen afleggen.
(theorie moet nog geldig zijn op de dag van je praktijkexamen)
(vergeet het bewijs niet mee te brengen dat je begeleider het vormingsmoment gevolgd heeft, ook als je via de rijschool examen aflegt)
.

Voorlopig rijbewijs M18

Je volgt minstens 20 uur rijles bij een erkende rijschool.
Na 20 uur, oordeelt je lesgever of je bekwaam bent om alleen verder te oefenen of (nog) niet.
Soms oordeelt de lesgever dat de kandidaat daar nog niet bekwaam genoeg voor is, en er nog extra rijlessen nodig zijn.
Zodra je lesgever oordeelt dat je er klaar voor bent, dan overhandigt de rijschool jou een bekwaamheidsattest.
Met dit bekwaamheidsattest kan je, als je minstens 18 jaar bent, een voorlopig rijbewijs M18 aanvragen.
Je mag vanaf nu alleen oefenen, of vergezeld door maximaal 2 personen die aan de voorwaarden voldoen.
Opgelet: om praktijkexamen af te leggen, moet je vergezeld worden door iemand die aan de voorwaarden voldoet.
Je voorziet een L op je achterruit. Een extra binnenspiegel is niet nodig.
Zodra je minstens 5 maanden geoefend hebt, mag je je praktijkexamen afleggen.
(theorie moet nog geldig zijn op de dag van je praktijkexamen)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens

Re: Categorie voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Oh ja, nog dit.

Een voorlopig rijbewijs M12 is voorlopig nog niet aan de orde.
Dat is een tussen-oplossing voor iemand die zijn/haar voorlopig rijbewijs heeft laten vervallen, en geen 3 jaar wil wachten om het rijbewijs te kunnen behalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie