Hey iedereen!
Ik heb onlangs mijn 20 uren rijlessen voltooid wat dus wil zeggen dat ik voortaan alleen mag rijden of met max twee mensen die 8 jaar een rijbewijs hebben. Ik vroeg me af of ik nu ook het examen alleen mag gaan doen of moet er sowieso iemand meegaan zoals een rijinstructeur of een begeleider?
Dankjewel!
Begeleiding rijexamen
-
Re: Begeleiding rijexamen
In je eentje praktijkexamen afleggen, gaat niet. Ook niet met voorlopig rijbewijs M18.Eline77 schreef: 28 jul 2025, 21:04 Hey iedereen!
Ik heb onlangs mijn 20 uren rijlessen voltooid wat dus wil zeggen dat ik voortaan alleen mag rijden of met max twee mensen die 8 jaar een rijbewijs hebben. Ik vroeg me af of ik nu ook het examen alleen mag gaan doen of moet er sowieso iemand meegaan zoals een rijinstructeur of een begeleider?
Dankjewel!
Als je een voorlopig rijbewijs M18 hebt, moet je tijdens het examen sowieso toch nog vergezeld zijn van iemand die :
- ingeschreven is in België, en houder en drager is van een identiteitsdocument, afgegeven in België
- geen bestuurder is die enkel een speciaal aan zijn/haar handicap aangepast voertuig mag besturen
- sedert ten minste 8 jaar houder en drager is van een Belgisch of Europees rijbewijs categorie B
- niet vervallen is, of, gedurende de laatste 3 jaar niet vervallen geweest is, van het recht om een motorvoertuig te besturen en desgevallend voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die hem/haar eventueel door de rechter zijn opgelegd.
Het mag eender wie zijn, die aan al de bovenstaande voorwaarden voldoet.
Op de dag van je praktijkexamen, moet je jouw identiteitskaart en voorlopig rijbewijs voorleggen. Maar ook de identiteitskaart en het rijbewijs van diegene die jou tijdens je examenrit vergezelt. Enkel originele documenten, géén copy's !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken