Abrupt einde fietssnelweg F11 Antwerpen-Lier

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Dirk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2025, 21:55

Abrupt einde fietssnelweg F11 Antwerpen-Lier

Bericht door Dirk »

Hoi,

Via de fietssnelweg F11 Antwerpen-Lier kom je uit aan de sporen vlakbij het station van Lier en kan je als fietser niet verder fietsen.

Er zijn wel twee tunnels onder de sporen, één exclusief voor automobilisten op de Antwerpsesteenweg aangeduid met verkeersbord "F9 Autoweg". Als fietser mag je niet op een autoweg fietsen en bijgevolg niet door die tunnel rijden.

De andere tunnel is een voetgangerstunnel aangeduid met verkeersbord "C3 Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder".
Als fietser mag je niet voorbij een verbodsbord C3 fietsen en bijgevolg ook niet door die tweede tunnel rijden.

Aan de voetgangerstunnel staat echter volgende paal met verwarrende verkeersborden:
Afbeelding

Onder het C3-verbodsbord staat nog een aanwijzingsbord F34b2 "Aanbevolen reisweg voor fietsers" naar het centrum van Lier. Daaronder staan nog twee onofficiële borden die aanduiden dat er fietsroutes zoals een omleiding van het fietsknooppuntennetwerk en de de "Kunstedenroute" door de tunnel lopen. Ook op de fietsroutekaart van de stad Lier staat deze tunnel aangeduid als fietsroute.

Als fietser zou je verwachten dat je op een "aanbevolen reisweg voor fietsers" mag fietsen, vooral ook omdat er tal van fietsroutes door die tunnel lopen. Maar het C3-verbodsbord verbiedt de doorgang voor alle bestuurders dus ook fietsers.

Is deze combinatie van tegenstrijdige verkeersborden conform de wegcode?
poulidor
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2023, 14:45

Re: Abrupt einde fietssnelweg F11 Antwerpen-Lier

Bericht door poulidor »

De verkeersborden zijn wettelijk gezien niet in tegenstrijd met elkaar noch met de wegcode. Hier heeft de wegbeheerder, vermoedelijk de spoorwegmaatschappij daar het een tunnel is onder de spoorweg, geoordeeld dat het niet verantwoord is om in de tunnel te fietsen. Dat is zeker geen unieke situatie want ik ken verschillende gelijkaardige situaties. Daarom het verkeersbord C3 met onderbord. Al de andere borden hebben geen wettelijke waarden en zijn enkel " aanwijzingen ".

Misschien is het als fietser niet aangenaam om even te moeten afstappen en een stukje te voet te gaan maar een onoverkomelijk probleem lijkt dat nu ook niet en verkeersveiligheid gaat immers voor.
Dirk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2025, 21:55

Re: Abrupt einde fietssnelweg F11 Antwerpen-Lier

Bericht door Dirk »

Volgens mij is de combinatie C3 + F34b2 toch redelijk uniek. Als je andere locaties kent waar die combinatie voorkomt zou ik die ook graag kennen.

Ik ben niet akkoord dat afstappen en naast je fiets wandelen in de tunnel de verkeersveiligheid verhoogt. Als je naast je fiets wandelt neem je bijna de volledige breedte van de tunnel in en kan een voetganger nog nauwelijks passeren.

Als je als fietser op je zadel blijft zitten en stapvoets door de tunnel fietst, neem je slechts minder dan de helft van de breedte van de tunnel in en kan er zelfs nog een kinderwagen of rolstoel probleemloos passeren. In het andere geval moet een weggebruiker eventueel rechtsomkeer maken.
Wie heeft dan voorrang, de voetganger met rijwiel aan de hand of de voetganger met kinderwagen?
Plaats reactie