stilstaan/ parkeren als voertuig stilstaat met motor aan

Punten van discussie.
Plaats reactie
leonie9207

stilstaan/ parkeren als voertuig stilstaat met motor aan

Bericht door leonie9207 »

Als een auto langs de kant van de weg stilstaat met de motor aan en de bestuurder zit nog in het voertuig, valt dit dan onder 'stilstaan' of wordt dit als 'parkeren' beschouwd volgens de verkeersregels?"

in de wegcode vond ik dit nergens specifiek vermeld.
chatgpt gaf dit als antwoord: Als een auto met de motor aan langs de kant van de weg staat en de bestuurder blijft in het voertuig, dan wordt dit volgens de verkeersregels gezien als stilstaan en niet als parkeren. Parkeren betekent meestal dat de bestuurder het voertuig verlaat of de auto langere tijd stil blijft staan zonder direct doel.

ik dacht dat het viel onder parkeren. ik heb het over een voertuig dat langer dat 5min stilstaat.
weet iemand dit? :)
Stefan Peeters
Administrator

Re: stilstaan/ parkeren als voertuig stilstaat met motor aan

Bericht door Stefan Peeters »

Stilstaan is de tijd nodig om iemand te laten in- of uitstappen, of de tijd nodig om te laden/lossen.

Al de rest is parkeren.

Of de motor draait of niet is niet belangrijk.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Re: stilstaan/ parkeren als voertuig stilstaat met motor aan

Bericht door Inazuma »

leonie9207 schreef: 17 apr 2025, 13:20 Als een auto langs de kant van de weg stilstaat met de motor aan en de bestuurder zit nog in het voertuig, valt dit dan onder 'stilstaan' of wordt dit als 'parkeren' beschouwd volgens de verkeersregels?"
Parkeren

En verboden ...

Wegcode Artikel 8.6. (...)

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.

in de wegcode vond ik dit nergens specifiek vermeld.
Omdat niet ter zake doet of de motor draait of niet ...

chatgpt gaf dit als antwoord:
Chat GPT wordt gevoed door alle onzin die eender wie uitkraamt
Die gaat dus de mist in als er maar genoeg idioten het tegendeel beweren als wat de wetgeving is

Bijgevolg zou ik er zeker voor verkeerswetgeving vooral geen gebruik van maken :lol:
ik dacht dat het viel onder parkeren.
Klopt
ik heb het over een voertuig dat langer dat 5min stilstaat.
Tijdsduur is niet belangrijk in België, en niet bepaald (itt in Duitsland)
Plaats reactie