wanneer moet je rekening houden met MBT, wanneer met MTM
-
Eifos
wanneer moet je rekening houden met MBT, wanneer met MTM
vraag 23 bij hoofdstuk voertuigen:
Is bij deze combinatie van verkeersborden het gewicht van de chauffeur
belangrijk?
(en andere)
wanneer weet je eigenlijk of het bord betrekking heeft op de MTM of op de MBT?
ik dacht dat ze allemaal op MBT sloegen...
maar dan zou het gewicht van de chauffeur toch wel van belang zijn?
zelfde probleem met vraag 26... en ik vind precies nergens het antwoord.
Is bij deze combinatie van verkeersborden het gewicht van de chauffeur
belangrijk?
(en andere)
wanneer weet je eigenlijk of het bord betrekking heeft op de MTM of op de MBT?
ik dacht dat ze allemaal op MBT sloegen...
maar dan zou het gewicht van de chauffeur toch wel van belang zijn?
zelfde probleem met vraag 26... en ik vind precies nergens het antwoord.
-
Eifos
Ben het net aan het merken... sorry...
is het dan zo dat als het betrekking heeft op +7.5ton... dat het waarschijnlijk altijd wel over de MTM zal gaan?
en in andere omstandigheden meestal MTB?
maar dan snap ik die vraag 26 nog steeds niet... want daar gaat het over 50km/u voor +3.5ton...
en op dat fototje lijkt me nu ook niet direct een reden te zien te zijn waarom bepaalde zwaardere voertuigen trager zouden moeten rijden.
is het dan zo dat als het betrekking heeft op +7.5ton... dat het waarschijnlijk altijd wel over de MTM zal gaan?
en in andere omstandigheden meestal MTB?
maar dan snap ik die vraag 26 nog steeds niet... want daar gaat het over 50km/u voor +3.5ton...
en op dat fototje lijkt me nu ook niet direct een reden te zien te zijn waarom bepaalde zwaardere voertuigen trager zouden moeten rijden.
-
BBB
Eugeen, dit is al zeker de 6de keer dat er hier een topic wordt geopend over deze borden sinds ik lid ben van dit forum.
Ik heb sterk de indruk dat veel mensen hier moeite mee hebben.
Ik begrijp ook nog steeds niet helemaal de logica wanneer het nu het één of het ander is.
Wellicht zou het voor de mensen die de theorie lezen handig zijn als er in de uitleg van de theorie nog wat meer voorbeelden zouden staan met een korte uitleg waarom het MTB of MTM is en niet de andere?
Het is maar een vriendelijke suggestie.
Ik heb sterk de indruk dat veel mensen hier moeite mee hebben.
Ik begrijp ook nog steeds niet helemaal de logica wanneer het nu het één of het ander is.
Wellicht zou het voor de mensen die de theorie lezen handig zijn als er in de uitleg van de theorie nog wat meer voorbeelden zouden staan met een korte uitleg waarom het MTB of MTM is en niet de andere?
Het is maar een vriendelijke suggestie.
-
Eifos
daar vind ik toch geen lijst hoor...
daar staan 2 borden... (C21 en C23) maar op mijn examen had ik toch nog een ander bord waar ik toevallig juist gegokt heb.
Bovendien staan er op de site alleen maar voorbeelden van borden die betrekking hebben op MBT.
Aangezien er een probleem is van toepassing MBT versus MTM... veronderstel ik dat er ook wel borden zijn die specifiek betrekking hebben op MTM.
daar staan 2 borden... (C21 en C23) maar op mijn examen had ik toch nog een ander bord waar ik toevallig juist gegokt heb.
Bovendien staan er op de site alleen maar voorbeelden van borden die betrekking hebben op MBT.
Aangezien er een probleem is van toepassing MBT versus MTM... veronderstel ik dat er ook wel borden zijn die specifiek betrekking hebben op MTM.
-
goeliboeli
-
digital
EM = eigen massa (massa van een rijklaar voertuig)
max. lading -> opgelegd door de fabrikant
lading -> willekeurig, bepaald door de bestuurder
De massa van bestuurder en passagiers hoort bij de lading
MTM = EM + max. lading -> blijft dus op elk moment zelfde (terug te vinden op inschrijvingsformulier van de wagen)
MBT = EM + lading -> kan in de tijd wijzigen (is het gewicht als je op de weegbrug rijdt, bv bij een controle)
Met welk gewicht je rekening moet houden moet je bij de betekenis van het bord erbij leren. Uiteraard kun je zelf trucjes bedenken om dit gemakkelijker te onthouden.
max. lading -> opgelegd door de fabrikant
lading -> willekeurig, bepaald door de bestuurder
De massa van bestuurder en passagiers hoort bij de lading
MTM = EM + max. lading -> blijft dus op elk moment zelfde (terug te vinden op inschrijvingsformulier van de wagen)
MBT = EM + lading -> kan in de tijd wijzigen (is het gewicht als je op de weegbrug rijdt, bv bij een controle)
Met welk gewicht je rekening moet houden moet je bij de betekenis van het bord erbij leren. Uiteraard kun je zelf trucjes bedenken om dit gemakkelijker te onthouden.
-
wobotje
Kleine truc:
bij borden die te maken hebben met de richting die men wil volgen (verboden in te slaan, verboden richting, ...) moet je rekening houden met het gewicht in beladen toestand.
Bij andere borden (max snelheid, verboden in te inhalen,...) moet je rekening houden met de maximaal toegelaten massa
bij borden die te maken hebben met de richting die men wil volgen (verboden in te slaan, verboden richting, ...) moet je rekening houden met het gewicht in beladen toestand.
Bij andere borden (max snelheid, verboden in te inhalen,...) moet je rekening houden met de maximaal toegelaten massa