Als ik in Leuven de Broekstraat uitrijdt en links wil afslaan op de Geldenaaksebaan, moet ik mij dan zoveel mogelijk links plaatsen (tegen de weg-as)?
Of plaats ik me uiterst rechts?
Het probleem is nu net dat op het andere rijvak van de Broekstraat die ik uitrijdt, er auto's geparkeerd zijn.
Als ik me links zet, hinder ik andere auto's die de Broekstraat willen inrijden. Er staan immers quasi altijd auto's geparkeerd op minder dan 5 meter van het kruispunt (raar maar waar).
Zie desgevallend https://www.google.com/maps/@50.8650845 ... FQAw%3D%3D
Het zou kunnen dat auto's vanuit de Geldenaaksebaan de Broekstraat willen inrijden, iets te laat zien dat ze er niet langs kunnen en daardoor het linksaf draaien voor mij bemoeilijken.
Ik zou me er uiterst rechts kunnen zetten zodat auto"s in de andere rijrichting nog door kunnen om zo mogelijke problemen en moeilijkheden te voorkomen. Maar dan riskeer ik misschien een voorbehoud van de examinator omdat pijn plek op de rijbaan niet is zoals ze hoort te zijn.
Mij lijkt het aangewezen om tijdens het examen uiterst rechts te gaan staan. Maar of dit verstandig is, is nog maar de vraag.
Kortom, is het wel aan te raden om zo te handelen op het examen?
Je zou ook assertief kunnen zijn en volharden om je plekje op je vak waar je eigenlijk zou moeten staan, te behouden. De andere voertuigen die wensen in de Broekstraat te rijden terwijl ik daar (links) sta, moeten hun probleem maar oplossen.
Wat moet ik tijdens het praktijkexamen doen?