Links afslaan: zo veel mogelijks links aanhouden of niet?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
b.begijnendijk

Links afslaan: zo veel mogelijks links aanhouden of niet?

Bericht door b.begijnendijk »

Ik heb twijfels bij volgende situatie:
Als ik in Leuven de Broekstraat uitrijdt en links wil afslaan op de Geldenaaksebaan, moet ik mij dan zoveel mogelijk links plaatsen (tegen de weg-as)?
Of plaats ik me uiterst rechts?

Het probleem is nu net dat op het andere rijvak van de Broekstraat die ik uitrijdt, er auto's geparkeerd zijn.
Als ik me links zet, hinder ik andere auto's die de Broekstraat willen inrijden. Er staan immers quasi altijd auto's geparkeerd op minder dan 5 meter van het kruispunt (raar maar waar).
Zie desgevallend https://www.google.com/maps/@50.8650845 ... FQAw%3D%3D

Het zou kunnen dat auto's vanuit de Geldenaaksebaan de Broekstraat willen inrijden, iets te laat zien dat ze er niet langs kunnen en daardoor het linksaf draaien voor mij bemoeilijken.

Ik zou me er uiterst rechts kunnen zetten zodat auto"s in de andere rijrichting nog door kunnen om zo mogelijke problemen en moeilijkheden te voorkomen. Maar dan riskeer ik misschien een voorbehoud van de examinator omdat pijn plek op de rijbaan niet is zoals ze hoort te zijn.

Mij lijkt het aangewezen om tijdens het examen uiterst rechts te gaan staan. Maar of dit verstandig is, is nog maar de vraag.

Kortom, is het wel aan te raden om zo te handelen op het examen?
Je zou ook assertief kunnen zijn en volharden om je plekje op je vak waar je eigenlijk zou moeten staan, te behouden. De andere voertuigen die wensen in de Broekstraat te rijden terwijl ik daar (links) sta, moeten hun probleem maar oplossen.
Wat moet ik tijdens het praktijkexamen doen? :?: Ik ben in dubio. :cry:
b.begijnendijk

Re: Links afslaan: zo veel mogelijks links aanhouden of niet?

Oei. Het is precies een moeilijke vraag...

Is het mogelijk om hierop wat feedback te krijgen?

Alleszins bij voorbaat heel erg bedankt voor de verheldering.
Wordt ten zeerste gewaardeerd :!:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

b.begijnendijk schreef: 14 okt 2024, 11:45 Oei. Het is precies een moeilijke vraag...
Het is een lastige
Wij kunnen ook niet in het hoofd van een examinator kruipen

Tweerichtingsstraat
En je kan er aan de Streetview beelden te zien, net met 2 auto's kruisen als er ook nog auto's geparkeerd staan, links in jouw rijrichting

Je wil linksaf, dus eigenlijk moet je je links opstellen (midden van de rijbaan volstaat daarvoor)
Maar ... rekening houdend met de tegenliggers
Als je links gaat staan, kunnen die NIET door als er geparkeerde auto's staan
Mogen er ook niet langs als er geen geparkeerde auto's staan, want aan breedte vd belabberde wegmarkering te zien, is dat een parkeerstrook

Maar je tegenliggers hebben tegelijk ook een hindernis aan jouw kant : ook die geparkeerde auto's / parkeerstrook ...
Eigenlijk moeten zij JOU dus voorrang verlenen zodra ze de Broekstraat inrijden ...

Als je mij vraagt daar naar links uit te rijden , blijf ik rechts
Ook al ben ik één van de zeer weinigen die je op de weg zal tegenkomen die volledig links gaan rijden wanneer dat kan en mag, alvorens links af te slaan :mrgreen:

Waarom ?
Als je hier naar links gaat, los je niets op en veroorzaak je enkel meer mogelijke hinder:

Je blokkeert auto's die de straat in willen rijden
Tegelijk ga je meer dan waarschijnlijk ook weer niet zo ver naar links staan dat er iemand rechts kan passeren terwijl jij staat te wachten om linksaf te gaan. Kan die er toch langs, dan ziet die zelf ook niets naar links want daar sta jij ...
b.begijnendijk

Superbedankt voor de feedback!!

Ik onthoud vooral dat wat je hier in deze situatie ook doet, ofwel links tegen de weg-as ofwel rechts, beide oplossingen perfect valabel zijn.
Vandaar ook mijn twijfels en dus ook deze vraag.

Mocht ik het tegenkomen op het examen, zal ik jullie zeker de nodige feedback bezorgen.
En mochten er andere mensen met deze situatie geconfronteerd worden op hun examen, aarzel dan zeker niet om hier te zetten hoe jullie het opgelost hebben en welke opmerkingen de examinator op jullie oplossingen had. Zelfs als hij geen opmerkingen had, vernemen we dit graag.
b.begijnendijk

Heb examen inmiddels afgelegd (geslaagd), maar kan helaas geen feedback geven want mijn examenroute passeerde hier niet.
Je kan mijn route elders terugvinden bij de examenroutes Haasrode.
Veel succes iedereen!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
Plaats reactie