Inhalen op een kruispunt met voorang van rechts

Punten van discussie.
Plaats reactie
Iese

Inhalen op een kruispunt met voorang van rechts

Bericht door Iese »

Dat mag enkel en alleen bij een fiets. Dus niet bij een driewielerfiets, niet bij een e-bike (heeft een motor ) niet bij een pedelec (motor) niet bij een bromfiets enz. Klopt mijn bewering ?
Inazuma

Re: Inhalen op een kruispunt met voorang van rechts

Bericht door Inazuma »

Iese schreef: 02 sep 2024, 10:35 Dat mag enkel en alleen bij een fiets. Dus niet bij een driewielerfiets, niet bij een e-bike (heeft een motor ) niet bij een pedelec (motor) niet bij een bromfiets enz. Klopt mijn bewering ?
Een tweewielige e-bike (trapondersteuning tot 25 km/u) is geen motorvoertuig
Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen evenmin (zijn nadrukkelijk geen motorvoertuig genoemd voor toepassing wegcode)
Die mag je dus wél inhalen

Speed-pedelecs zijn officieel bromfietsen, motorvoertuigen dus
Mag je dan niet inhalen

Gans dit circus met 'fietsen" en voortbewegingstoestellen is één grote farce aan het worden, met uitzonderingen in alle richtingen en twijfelachtige interpretaties.
Een speed-pedelec rijdt ook niet op zichzelf, daar moet je ook bij trappen, maar dat is net het criterium om van een motorvoertuig te spreken - toch staan ze als bromfiets bij de motorvoertuigen ... moet je ze inschrijven, en rijbewijs hebben

2.16. "Motorvoertuig" : elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.

Ze maken het graag gemakkelijk in Brussel :!:
(Eigenlijk snappen ze er daar zelf geen ballen meer van ...)
R0B

Bericht door R0B »

Dit was mijn vraag bettrefende inhalen
"Hallo, ik zit met met veel vragen die ik niet begrijp. :| Voertuigen worden standaard links ingehaald. Je mag fietsers inhalen op een verhoogde inrichting, maar mogen ze links ingehaald worden of mogen ze enkel rechts ingehaald worden (enkel als ze voldoende links zijn afgeweken en intentie hebben om links af te slaan)."

Hier het theorie :
Op een verhoogde inrichting mag je geen enkel voertuig links inhalen, uitgezonderd een tweewielige fietser. (De maximumsnelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur).
Hier die antwoord dat ik kreeg op mijn vraag
Punt 1.
"Dat staat toch in de theorie. Fietser (speedpedelec, of gelijkgestelden) mag je op een verhoogde inrichting links inhalen, of langs rechts als die naar links wil afslaan."

Nu lees ik hier boven "Speed-pedelecs zijn officieel bromfietsen, motorvoertuigen dus"
En nu de vraag: is het inhalen van een speedpedelec op een verhoodge inrichting, kruispunt waar de voorang van rechts geldt verboden omdat het een motorvoertuig is of is het toegestaan omdat het
het gelijkgestelde wordt als een tweewielige fietser
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Het is de wegcode die botst met zichzelf ...
R0B

Bericht door R0B »

Dus er is geen duidelijk antwoord :?
Plaats reactie