Hallo
Ik had een vraag omtrent de aflegging van het theoretisch examen en praktijk examen.
Ik woon in Vlaams-Brabant en oefen voor mijn theorie. De regels zijn anders in Vlaanderen dan in Brussel. Ik wil niet aan 'rijbewijs shoppen' doen, maar zou na het behalen van mijn theorie in Vlaanderen graag mijn praktijk examen in Brussel doen. Velen verklaren me voor gek maar ik wil graag een uitdaging aangaan waar ik veel uit kan leren zodat ik sterk in mijn schoenen op de baan kan staan. Het is best wel pittig om in Brussel te rijden en ben ervan overtuigd als je daar kan rijden dat je overal zonder zorgen kan rijden in België.
Nu heb ik gehoord dat je het theorie examen in Brussel moet afleggen als je het praktijk examen in Brussel wil afleggen. Klopt dat?
Zou ik dan nog steeds een theorie in brussel doen als vlaming? Vind alleen artikels van 2017 dat het kan en dat ze maatregelen gingen nemen maar vind nergens beslissingen dat het niet meer mag.
Las ook dat de uitreiking van het rijbewijs een federale kwestie blijft en ze in Vlaanderen nogal moeilijk doen als je bij een ander gewest je theorie doet. Wat op zich jammer is, het gaat voor mij niet over het 'gemakkelijker theorie examen' in Brussel.
Kan iemand vertellen als je theorie in Vlaanderen hebt gedaan dat je praktijk toch in Brussel kan doen zonder problemen?
Denk dat Vlaanderen het praktijk examen in Brussel onderschat
Rijbewijs B theorie en daarna praktijk
-
Inazuma
Re: Rijbewijs B theorie en daarna praktijk
In Brussel moet je ook een EHBO cursus volgen voor je aan praktijkexamen mag beginnen
En je moet inderdaad in BXL theorie afleggen om in BXL praktijk te doen
https://mobilite-mobiliteit.brussels/nl ... -en-examen
Je kan ook normaal doen, en de rijexamens doen waar je woont
Je kan daarbij zoveel je wil in BXL of Wallonië gaan rondrijden voor de uitdaging ... daarvoor moet je daar nog geen examens doen
Nederlandstalige rijscholen: zeldzaamheid
En je moet inderdaad in BXL theorie afleggen om in BXL praktijk te doen
https://mobilite-mobiliteit.brussels/nl ... -en-examen
Je kan ook normaal doen, en de rijexamens doen waar je woont
Je kan daarbij zoveel je wil in BXL of Wallonië gaan rondrijden voor de uitdaging ... daarvoor moet je daar nog geen examens doen
Nederlandstalige rijscholen: zeldzaamheid
-
bert.covens
Re: Rijbewijs B theorie en daarna praktijk
Dat klopt. De verschillen zijn niet gering.
Nee, zoals Inazuma reeds verduidelijkt heeft, dat gaat niet.
Omgekeerd zou wel gaan: in Brussel theorie-examen afleggen, en in Vlaanderen je praktijk-examen.
Ik kan Inazuma alleen maar gelijk geven wanneer hij je zegt dat je bij wijze van uitdaging perfect in Brussel (en zelfs in Wallonië of aan de kust) kan gaan rijden om te oefenen.
Klopt niet helemaal. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: bebouwde kom = max 30 km/u tenzij verkeersborden anders aangeven. Wie gewend is om zelden of nooit sneller dan 30 te rijden, loopt bij een praktijkexamen net daardoor nog wel 's tegen de lamp.
Dat klopt inderdaad.
Je kan perfect in Brussel je theorie afleggen, en nadien je praktijkexamen afleggen in Vlaanderen.
Opgelet: het is inderdaad zoals Inazuma al schreef.
Wie theorie-examen in Vlaanderen aflegt, kan daarmee géén praktijk-examen afleggen in Brussel.
Omgekeerd kan en mag perfect.
Dat klopt.
Nee.
In Vlaanderen kan je perfect je praktijkexamen afleggen, als je je theorie-examen in Brussel hebt afgelegd.
Het is net omgekeerd. Wie in Vlaanderen slaagt voor het theorie-examen, kan daarmee géén praktijkexamen afleggen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Ja, we kunnen je dat vertellen.
Dat gaat niet !
De examens zijn vooral héél anders opgevat.
In Brussel moet je al EHBO-opleiding gevolgd hebben.
En ook het systeem van de risicoperceptie-test is daar anders opgevat.
Vlaams Gewest :
De risico-perceptie-test is 1 van de 13 rubrieken van het totale praktijkexamen. Niet geslaagd in dit onderdeel, levert de kandidaat 1 rubriek op met de beoordeling "voorbehoud". Maar de kandidaat kan nadien nog perfect slagen in het rij-examen.
Brussels Hoofdstedelijk Gewest :
Het praktijk-examen bestaat uit 2 afzonderlijke onderdelen. Eerst de risicopercerceptie-test. En daarna de rit openbare weg. Beide onderdelen worden afzonderlijk van elkaar beoordeeld. Mààr .... je MOET éérst slagen in de risicoperceptie-test, als voorwaarde om de rit openbare weg te mogen afleggen.
Tromgeroffel ....
Niet geslaagd in de risicoperceptie-test = direct gebuisd voor het totale praktijk-examen
Wie dàt 2x opeenvolgend voorheeft in Brussel, is dus al dus al meteen verplicht om 6 uur rijles in een erkende rijschool te volgen ! En dat zonder zelfs maar 1 meter examenrit openbare weg te hebben gereden ....
En ja, dat geldt óók als de kandidaat zich nadien in Vlaanderen zou aanbieden voor zijn 3de praktijkexamen. Een examencentrum in Vlaanderen, ziet perfect de twee pogingen in Brussel, en zal dus vragen naar het attest van 6 uur rijles.
Ik weet uit praktijk-ervaring dat vooral véél kandidaten het systeem in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schromelijk onderschatten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken