Beste
Het is mij niet altijd duidelijk wanneer je nu voor elkaar of na elkaar kruist op een kruispunt
Op kruispunten zie je soms pijlen die erop wijzen dat je moet voorsorteren en die pijlen stoppen bij de stoplijn van de lichten maar je hebt ook pijlen die achter de lichten geschilderd zijn.
Klopt het dat wanneer de pijl stopt voor de lichten (dus voorsorteerpijlen) je achter elkaar kruist (en dus geen pijlen meer zijn na de lichten)? Maar wanneer die pijlen ook achter de lichten liggen je voor elkaar moet kruisen.
Alvast bedankt
Elkaar kruisen langs voor of achter
-
Astervds1
-
Inazuma
Re: Elkaar kruisen langs voor of achter
Dat IS het ook niet .... maar het is wél een derde graads inbreukAstervds1 schreef: 03 jul 2024, 23:24 Het is mij niet altijd duidelijk wanneer je nu voor elkaar of na elkaar kruist op een kruispunt
De normale manier van kruisen is langs RECHTS / achterom
Ook wanneer je afslaat
Er is geen enkele bepaling in de wegcode die stelt dat de aanwezigheid van voorsorteringspijlen de regels inzake kruisen zou wijzigen ...Op kruispunten zie je soms pijlen die erop wijzen dat je moet voorsorteren en die pijlen stoppen bij de stoplijn van de lichten
Die hebben geen enkele juridische waarde want niet voorzien in de wegcode ...maar je hebt ook pijlen die achter de lichten geschilderd zijn
Enkel de voorsorteringspijlen bij naderen van een kruispunt gelden, en hebben een betekenis gekregen
NeenKlopt het dat wanneer de pijl stopt voor de lichten (dus voorsorteerpijlen) je achter elkaar kruist (en dus geen pijlen meer zijn na de lichten)? Maar wanneer die pijlen ook achter de lichten liggen je voor elkaar moet kruisen.
Wordt vaak wel zo gesteld
Maar dat mist elke juridische grond in de wegcode ...
Er zijn voor beide gevallen kruispunten te vinden waar precies het omgekeerde gebeurt
En dus ook gevallen waar wel gebeurt wat je schetst.
Waarom er op een kruispunt afgeslagen wordt zoals het gebeurt, en wat de andere criteria zijn, behoort tot de occulte wetenschappen
IN principe probeer je steeds rechts / achterom te kruisen
Maar:
When in Rome, do as the Romans do ...
Korte aarzeling, iets trager optrekken, en de tegenliggers gaan voor jou bepalen hoe je gaat afslaan
Wat terreinkennis en een idee hoe er op een bepaald kruispunt gekruist wordt, helpt zeker
Juridisch is er maar 1 ding dat je kan opleggen om Links / voorlangs te kruisen:
Een afbuigende rijstrook (je moet immers de rijstroken volgen)
Je moet er maar eens op letten:
Op sommige kruispunten, maar lang niet allemaal, gaat er ongeveer midden op het kruispunt in de links afslaande rijstrook, een diagonale onderbroken streep (streepjeslijn) geschilderd zijn, vaak erg verweerd waar ze aanwezig is: je rijstrook die afbuigt naar links, voor de tegenligger ...
Benieuwd of er in de finale teksten over de nieuwe "code van de openbare weg" eindelijk een oplossing voor gaat komen
Maar ik hou mijn adem niet in ... tot 2026 zou ook niet haalbaar zijn
In Nederland MOET je links / voor kruisen als je beiden afslaat
Simpele regel die men hier ook zou kunnen overnemen
Of het gaat gebeuren ? Ik betwijfel het