2564 spreekt zich zelf min of meer tegen..

Punten van discussie.
Rocky#@$
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2024, 15:36

2564 spreekt zich zelf min of meer tegen..

Bericht door Rocky#@$ »

Ik neem aan dat de remafstand niet veel met de besturing te maken heeft (tenzij in een F1), maar met de wegdek en de weer omstandigheden. ABS zorgt voor een anti blokkade in de remsysteem waardoor de wielen niet blokkeren/snel gaan slippen. Ik heb altijd gedacht dat de remafstand niet veel of nauwelijks verschilt(op een droog wegdek) tussen ABS en normale remmen.
Vraag is voor mij verwarrend.
Bijlagen
Screenshot_2024-05-22-15-32-20-756.jpg
Screenshot_2024-05-22-15-32-20-756.jpg (766.25 KiB) 855 keer bekeken
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2564 spreekt zich zelf min of meer tegen..

Bericht door Inazuma »

Rocky#@$ schreef: 22 mei 2024, 15:59 Ik neem aan dat de remafstand niet veel met de besturing te maken heeft (tenzij in een F1),
F1 heeft geen ABS meer ...

En je hebt een fout idee hierover
Je band kan bij een bepaalde temperatuur en ondergrond een welbepaalde kracht overbrengen op de ondergrond
Je kan daarmee versnellen/vertragen, of sturen ....
Maar combineer je beide, dan wordt de mogelijk over te brengen kracht ook verdeeld tussen die 2, en is er voor elk minder

Ik heb altijd gedacht dat de remafstand niet veel of nauwelijks verschilt(op een droog wegdek) tussen ABS en normale remmen.
Dat is ook een fout idee ...

Gevoed door de eerste ABS systemen op auto's, uit jaren 80 en begin 90
De remweg op slecht wegdek was toen vaak langer met ABS
(omdat de remkracht teveel geminderd werd, en het systeem niet altijd snel genoeg reageerde)

Je remt het hardst net voor het blokkeren van een wiel
Moderne ABS systemen checken veel vaker dan enige bestuurder dat kan of een wiel nog draait, meermaals per seconde)
En minderen dan de remkracht even gedeeltelijk als het stopt met draaien


Netto resultaat is dat een modern auto ABS tegenwoordig sneller stopt dan race piloten dat kunnen ... én dat je intussen kan blijven sturen.


Als je het niet gelooft:

Scott Mansell (geen familie van ...) hield ooit ronderecords op Silverstone, Donington Park, Zolder
Dus laat ons zeggen dat die pée met een auto kan rijden ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Mansell

Wel, voor zijn YT kanaal gingen ze eens uitvissen of hij beter remde dan een modern ABS ...
https://www.youtube.com/watch?v=ERE9EtOWZMU


Da's met een Mazda MX-5 NC, het vorige model (tot 2015)
De nieuwe MX-5 , model ND, remt ook weer beter dan de voorganger ...
Plaats reactie