Straf rijden zonder begeleider (M36)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Batmanolo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022, 21:26

Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Batmanolo »

Hallo,

Ik ben dus in het bezit van een rijbewijs B M36 (Rijden met begeleider). Ik vroeg me dus af wat de straf zou zijn als ik zou rijden zonder begeleider maar ook geen andere verkeersovertreding zou begaan (Dus puur staandegehouden word voor een algemene controle BV.). Weet iemand wat voor straf hierop zou zitten dan?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Inazuma »

Batmanolo schreef: 05 jul 2022, 21:29 Ik ben dus in het bezit van een rijbewijs B M36 (Rijden met begeleider). Ik vroeg me dus af wat de straf zou zijn als ik zou rijden zonder begeleider maar ook geen andere verkeersovertreding zou begaan (Dus puur staandegehouden word voor een algemene controle BV.). Weet iemand wat voor straf hierop zou zitten dan?
Bij eerste veroordeling zit dat vaak tussen de 400 (minimum) en 800 euro effectieve boete

Komt nog wel zo'n 350 euro aan onkosten bij ...



Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer

Art 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Maximale boete is 4000 €
plus onkosten
Batmanolo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022, 21:26

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Batmanolo »

En kan jouw (voorlopig) rijbewijs hierdoor ingenomen worden? (Bij je eerste veroordeling)
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Inazuma »

Batmanolo schreef: 06 jul 2022, 00:31 En kan jouw (voorlopig) rijbewijs hierdoor ingenomen worden? (Bij je eerste veroordeling)
Dat is wettelijk niet eens mogelijk, louter voor niet respecteren van de scholingsvoorwaarden van het voorlopig rijbewijs, zonder bijkomende overtredingen.
Batmanolo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022, 21:26

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Batmanolo »

.
Laatst gewijzigd door Batmanolo op 06 jul 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Batmanolo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022, 21:26

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Batmanolo »

Inazuma schreef: 06 jul 2022, 08:25
Batmanolo schreef: 06 jul 2022, 00:31 En kan jouw (voorlopig) rijbewijs hierdoor ingenomen worden? (Bij je eerste veroordeling)
Dat is wettelijk niet eens mogelijk, louter voor niet respecteren van de scholingsvoorwaarden van het voorlopig rijbewijs, zonder bijkomende overtredingen.
Ahn ok, dus kort samengevat: Als je zonder een begeleider rijdt terwijl dit moet (M36) kan je alleen een boete oplopen en dus geen rijverbod of (voorlopig) rijbewijs inbeslagname als je geen andere verkeersovertredingen hebt begaan?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Inazuma »

Batmanolo schreef: 06 jul 2022, 20:59 Ahn ok, dus kort samengevat: Als je zonder een begeleider rijdt terwijl dit moet (M36) kan je alleen een boete oplopen en dus geen rijverbod of (voorlopig) rijbewijs inbeslagname als je geen andere verkeersovertredingen hebt begaan?
Inderdaad

Eén van de grotere stommiteiten in de verkeerswetgeving ... en dat wordt maar niet aangepast.
Jonny1

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Jonny1 »

Ik vind het niet echt een stommiteit, de gigantische boete die je al krijgt hiervoor is al straf genoeg.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Straf rijden zonder begeleider (M36)

Bericht door Benny Stinkens »

Jonny1 schreef: 07 jul 2022, 09:43 Ik vind het niet echt een stommiteit, de gigantische boete die je al krijgt hiervoor is al straf genoeg.
Mag je eens aan de ouders gaan vertellen wiens kind is doodgereden door iemand die zonder geldig rijbewijs op de weg zit :oops:
Als je een voorlopig rijbewijs bezit om met een begeleider te rijden, heeft dit een reden :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie