10922
-
evdrzand
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 15:11
10922
In de oefeningen van les 19 is op deze vraag ivm voorrang het antwoord B de auto heeft voorrang omdat de voetganger hier niet op een zebrapad loopt. Terwijl in les 21 bij manoeuvres zien we dat bij het links afslaan we voorrang moeten geven aan de voetgangers die oversteken op die rijbaan ook al is er geen oversteekplaats. Wat is het eigenlijke verschil tussen de twee? Bij beiden voorbeelden spreken we van afslaan om een straat in te rijden?
-
Inazuma
- Berichten: 11926
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00
Re: 10922
Waarschijnlijk wélke straat de voetganger oversteekt ...
Een voetganger die ergens een rijbaan oversteekt zonder zebrapad, moet voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
Voor een bestuurder is een rijbaan oversteken trouwens een manoeuvre.
De voorrang bij afslaan, is tegenover voetgangers die de rijbaan oversteken die jij als bestuurder wil indraaien.
TTZ: die volgen eigenlijk de weg / de richting die jij verlaat
Die voorrang bestaat ook tegen bvb tegenliggers, of fietsers die verder rechtdoor rijden wanneer jij afslaat ...
Een voetganger die ergens een rijbaan oversteekt zonder zebrapad, moet voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
Voor een bestuurder is een rijbaan oversteken trouwens een manoeuvre.
De voorrang bij afslaan, is tegenover voetgangers die de rijbaan oversteken die jij als bestuurder wil indraaien.
TTZ: die volgen eigenlijk de weg / de richting die jij verlaat
Die voorrang bestaat ook tegen bvb tegenliggers, of fietsers die verder rechtdoor rijden wanneer jij afslaat ...
-
GRO
- Administrator
- Berichten: 13437
- Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00
Re: 10922

Vraag 10922
De bestuurder van de auto moet hier voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende baan.
(Er is geen oversteekplaats voor voetgangers)
Kijk in deze les onder "Van richting veranderen"
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... en-afslaan
Dit is een andere situatie.
-
Inazuma
- Berichten: 11926
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00
Re: 10922
NeenLudoW schreef: 27 dec 2018, 13:11 Het feit dat de voetganger zich al op de weg begeeft, maakt dat een verschil?
De voorrangsborden gelden tussen bestuurders
Dat verandert dus niets aan de voorrangsregels tussen bestuurders en voetgangers:
Voetgangers moeten voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan die ze gaan oversteken.
(Overigens geldt die voorrangsverplichting ook voor bestuurders die -buiten de kruispunten- een rijbaan oversteken : dat is een manoeuvre ...)
-
Inazuma
- Berichten: 11926
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00
-
Inazuma
- Berichten: 11926
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00
Re: 10922
JaJolien123 schreef: 26 aug 2019, 12:05 Heeft het dan te maken met welke rijbaan de voetganger wil oversteken?
Een voetganger die de rijbaan oversteekt buiten een oversteekplaats voor voetgangers, moet daarbij normaal voorrang verlenen aan de bestuurders op die rijbaan.
Behalve als die voetganger de rijbaan oversteekt waar de bestuurder (gaat) indraaien ...
Dit is hetzelfde als zou het met een fietser zijn : de voetganger gaat eigenlijk rechtdoor op dezelfde weg
Als je afslaat, moet je ook de bestuurders doorlaten die rechtdoor gaan - tegenliggers en bestuurders op andere delen van de weg
-
de rijprof
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: 10922
Een bestuurder die tijdens het 'afslaan' naar een rijbaan van een andere weg moet voorrang verlenen aan de voetgangers die deze rijbaan van een andere weg oversteken.wegcode.be schreef:19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.





