Verlopen rijbewijs en 2 x niet geslaagd voor de theorie

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
tess182

Verlopen rijbewijs en 2 x niet geslaagd voor de theorie

Bericht door tess182 »

Help, ik zit met de handen in het haar door die nieuwe wetgeving ivm het rijbewijs B! :shock: Eventjes een korte situatieschets: begin mei 2013 heb ik voor de eerste keer een praktisch rijexamen afgelegd, waarvoor ik niet geslaagd was. Eind mei is mijn rijbewijs B (36 maanden) vervallen (dus nog voor de nieuwe wetgeving van kracht ging). In maart 2014 ben ik 2 x opnieuw het theorie-examen gaan afleggen, en beide keren was ik niet geslaagd (de nieuwe wetgeving was hier wel reeds van kracht).

Maar hoe moet het nu verder? Ik heb de wetgeving nagelezen, maar snap het denk ik niet helemaal? Volgens mijn interpretatie moet ik nu 12 uur theorielessen volgen, erna mijn theorie-examen opnieuw afleggen en slagen, en dan minstens 6 uur rijschool volgen? En dan mag ik opnieuw een praktisch rijexamen gaan afleggen?

Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Brent Geerts
Medewerker

Re: Verlopen rijbewijs en 2 x niet geslaagd voor de theorie

Bericht door Brent Geerts »

Dat klopt inderdaad, je praktijkexamen moet ook afgelegd worden met de rijschool.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
tess182

Bericht door tess182 »

Bedankt voor het snelle antwoord! Ik moet dus niet 3 jaar wachten alvorens ik een nieuw voorlopig rijbewijs kan halen?
Brent Geerts
Medewerker

Jawel, dat wel.
Je moet dus eerst 12 uur theorieles volgen, daarna opnieuw theorie examen afleggen, en hopelijk slagen deze keer.
Als je dan geslaagd bent voor je theorie, moet je op de gemeente een attest gaan halen dat je een voorlopig rijbewijs had. Met dat attest kan je in een erkende rijschool praktijklessen volgen (minstens 6 uur). Daarna kan je dan praktijkexamen gaan doen, ook met een erkende rijschool.

Er is dus geen vrije begeleiding meer mogelijk de eerst volgende 3 jaar na het verstrijken van je VRB. Je kan tijdens die 3 jaar ook geen voorlopig rijbewijs meer krijgen.

Het is dus enkel nog mogelijk onder begeleiding van een erkende rijschool lessen te volgen.

Het is dat... of 3 jaar wachten.
tess182

Bericht door tess182 »

Oke dus met dat attest mag ik 20 uren rijles volgen, en het praktisch examen afleggen? En indien geslaagd heb ik mijn rijbewijs B?

Bedankt voor je hulp, hier kan ik mee verder!
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

tess182 schreef:Oke dus met dat attest mag ik 20 uren rijles volgen, en het praktisch examen afleggen? En indien geslaagd heb ik mijn rijbewijs B?

Waarom 20u :?:
je moet minstens 6 uur volgen :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Brent Geerts
Medewerker

tess182 schreef:Oke dus met dat attest mag ik 20 uren rijles volgen, en het praktisch examen afleggen? En indien geslaagd heb ik mijn rijbewijs B?

Inderdaad waarom 20 uur? Je mag dat natuurlijk doen, maar als je doel is op die manier een VRB van 18 maanden te bekomen moet ik je teleurstellen. Ook dat is niet mogelijk.
Gast

Bericht door Gast »

Wat een gedoe zeg. Dus ik moet 6 uur rijschool volgen, en erna meteen mijn rijexamen afleggen met de rijschool?

Bedankt voor jullie hulp!
Brent Geerts
Medewerker

Ja minstens 6 uur. Meer mag ook, dat hangt er van af of jij vind dat je daar behoefte aan hebt.
Charlotte verheyden

Bericht door Charlotte verheyden »

Ik heb momenteel een voorlopig rijbewijs en mijn 20uren dus ik mag nog wel rijden maar mijn theorie is verlopen als ik nu 2 keer niet geslaagd ben voor theorie moet ik dan terug theorielessen gaan volgen?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ja dat moet.
Plaats reactie