Rijbewijs B = Brommer?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Gast »

Mag men nu met een brommer rijden als je in bezit bent van een rijbewijs B auto?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Benny Stinkens »

Ik neem aan dat je met een brommer, een bromfiets klasse B bedoelt.
Met een definitief rijbewijs B mag je dat wel, met een voorlopig rijbewijs B mag je dat niet. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Gast »

en hoe zit het met een brommer van 125 cc ?
welke uitzonderingen zijn daar van toepassing?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Benny Stinkens »

Een brommer van 125cc bestaat niet. :idea:
Ik raad je dan ook eerst aan om de theorie nog eens goed door te nemen en als je dan nog vragen hebt ze hier te stellen. :idea:

Want je wilt blijkbaar met een voertuig rijden waarvan je geen rijbewijs hebt terwijl je de theorie nog niet eens kent van het rijbewijs dat je wel hebt. :roll:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door bert.covens »

125 cc is idd geen bromfiets meer, maar een motorfiets. :idea:

Als het gaat om een motorfiets, uit de wettekst:

2° Categorie A1 :

motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;


en verder:

Het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B, sinds ten minste twee jaar afgegeven, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen op voorwaarde dat de houder de opleiding, bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd en dat de code 372 bij de categorie B wordt vermeld.


Kortom:

Voor al wie na 1 mei 2011 zijn rijbewijs B behaalde, geldt volgende regeling. Je mag na twee jaar in het bezit te zijn van een definitief rijbewijs B, rijden met een motorfiets of scooter met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg. Je hoeft daarvoor géén theoretisch of pratkisch examen af te leggen. Het volstaat dat je 4 uur opleiding in een erkende rijschool volgt. Vervolgens moet je op het gemeentehuis een code 372 laten aanbrengen achter de categorie B op je rijbewijs.

Het moet hierbij dus wel om je definitieve rijbewijs B gaan, je voorlopig rijbewijs telt niet mee voor de berekening van de termijn van 2 jaar.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:125 cc is idd geen bromfiets meer, maar een motorfiets. :idea:

Als het gaat om een motorfiets, uit de wettekst:

2° Categorie A1 :

motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;


en verder:

Het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B, sinds ten minste twee jaar afgegeven, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen op voorwaarde dat de houder de opleiding, bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd en dat de code 372 bij de categorie B wordt vermeld.


Kortom:

Voor al wie na 1 mei 2011 zijn rijbewijs B behaalde, geldt volgende regeling. Je mag na twee jaar in het bezit te zijn van een definitief rijbewijs B, rijden met een motorfiets of scooter met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg. Je hoeft daarvoor géén theoretisch of pratkisch examen af te leggen. Het volstaat dat je 4 uur opleiding in een erkende rijschool volgt. Vervolgens moet je op het gemeentehuis een code 372 laten aanbrengen achter de categorie B op je rijbewijs.

Het moet hierbij dus wel om je definitieve rijbewijs B gaan, je voorlopig rijbewijs telt niet mee voor de berekening van de termijn van 2 jaar.
Goedemiddag. 4 uren praktyk volgen met de rijschool om met een 125cc te mogen rijjden. ergens denk ik persoonlijk dat deze 4 uren te weining mogen blijken. en gaat het hier eerder om een prijskaartje. dan in plaats van veiligheid. wand personen die nog voor de nieuwe wetgeving bleken te zijn. hoefden geen opleiding te volgen hiervoor. hoe dan ook ben ik blij dat ik dat dan niet moet doen. ik mag met zware motors rijden ' toen ik mijn rijbewijs afhaalde destyds. dus ik mag rijden . A3 .B G . A. de goede tyden nog . ik weet dat e besef wel dat een 125cc geen brommer mag zijn. maar 4 uren is te weinig hoor.echt .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door de rijprof »

4 uur is beter dan niets, zelfs al is het voor de meesten weinig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:4 uur is beter dan niets, zelfs al is het voor de meesten weinig.

goedeavond rijprof idd voor de meesten te weinig. hb toch en vraag voor .e goede kameraad van mij hft nog maar pas zyn rijbewijs B ht rose dus. ik had hier iets opgemerkt betrfed 3 wielige motor . wat moet ik daar onder verstaan.word dat gelijk gesteld met en 125cc motor. of moet men daar na 2 jaar ook e 4 uren praktyk voor doen. hij heeft zijn rijbewijs ongeveer 3 maand nu. groeten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door de rijprof »

2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
3-wieler (geen bromfiets) = rijbewijs B
4-wieler (geen bromfiets) = rijbewijs B
2.19. "Driewieler met motor", elk driewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets en waarvan de maximale ledige massa niet meer dan 1.000 kg bedraagt.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een driewieler met motor brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Behoudens bijzondere bepalingen, moeten de bestuurders van driewielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto's.
2.20. "Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een vierwieler met motor brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Behoudens bijzondere bepalingen, moeten de bestuurders van die vierwielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto's.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door bert.covens »

Aangaande driewielers met motor:

2° Categorie A1 :

— motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;
— driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.


Kortom, voor driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW, geldt dezelfde regeling voor al wie na 1 mei 2013 zijn definitieve rijbewijs B behaalt.

1) Je moet minstens 2 jaar je definitieve rijbewijs B bezitten. (Het voorlopige rijbewijs telt dus niet mee voor de berekening van die 2 jaar)
2) Je hoeft géén theoretisch of praktisch examen af te leggen.
3) Je volgt minimaal 4u les in een erkende rijschool.
4) Je gaat naar het gemeentehuis, en laat een code 372 achter de categorie B op je rijbewijs aanbrengen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door de rijprof »

Bedankt, Bert
Ik had even
— driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.
over het hoofd gezien.

Waar heb je deze info gevonden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Aangaande driewielers met motor:

2° Categorie A1 :

— motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;
— driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.


Kortom, voor driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW, geldt dezelfde regeling voor al wie na 1 mei 2013 zijn definitieve rijbewijs B behaalt.

1) Je moet minstens 2 jaar je definitieve rijbewijs B bezitten. (Het voorlopige rijbewijs telt dus niet mee voor de berekening van die 2 jaar)
2) Je hoeft géén theoretisch of praktisch examen af te leggen.
3) Je volgt minimaal 4u les in een erkende rijschool.
4) Je gaat naar het gemeentehuis, en laat een code 372 achter de categorie B op je rijbewijs aanbrengen.

Doedeavond . laat ons hopen dat er op die 2 jaar dan weer niets veranderd . hoeveel kost de 4 uren met de rijschool. ongeveer dan he. met die brommers klasse B werden er soms vergisingen gemaakt . nu is dat veranderd hb ik gehoord.maar ook dat de brommers e nummer plaat krijgen.klopt dat mss. zodanig dat men niet meer achter de brommer hoeven te ryden te volgen. e dan de bromfiets klasse A ergens ontbreekt de logica . die moet geen theorie kennen als praktyk . maar de klasse A rijd ook tussen ht verkeer .e kent totaal weinig of geen wegcode"s.raaaaaaaare toelating al ryd hij dan maar 25 kmp . e dan de brom mobiel waar je enkel e rijbewijs A3 vo nodig hebt. ht houd ht verkeer ook degelijk tegen als je daar moet achter rijden op e baan van 70 in de bebouwde kom .e een brom mobiel hft geen nummer plaat vandoen e een bromfiets wel hb ik gehoord. maar de brom mobiel staat gelijk met een klasse A3. raaaaaar.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:Waar heb je deze info gevonden?
>>> hier :wink:

(je moet wel lang genoeg naar beneden scrollen)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door bert.covens »

:oops:


Ik merk dat ik blijkbaar toch 1 en ander over 't hoofd gezien heb bij het doorlezen van de toepasselijke wetteksten.....


* Wie voor 1 mei 2013 zijn rijbewijs B behaalt, mag op Belgisch grondgebied een driewieler met motor besturen, ongeacht het motorvermogen.

* Wie na 30 april 2013 zijn rijbewijs B behaalt, heeft twee mogelijkheden :

Ofwel, bezit je minstens 2 jaar het rijbewijs B, en mag je na 4 uur opleiding in een erkende rijschool, op het gemeentehuis een code 372 achter de categorie B laten aanbrengen op het rijbewijs. Vanaf dan mag je op Belgisch grondgebied rijden met een driewieler met motor met maximaal 15 kW. Je hoeft geen theorie-examen, noch praktijkexamen af te leggen.

Ofwel, ben je 21 jaar oud, en mag je na 4 uur opleiding in een erkende rijschool, op het gemeentehuis een code 373 achter de categorie B laten aanbrengen op het rijbewijs. Vanaf dan mag je op Belgisch grondgebied rijden met een driewieler met motor, ongeacht het motorvermogen. Je hoeft geen theorie-examen, noch praktijkexamen af te leggen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Rijbewijs B = Brommer?

Bericht door Gast »

Amai en dan te zeggen dat de mensen de wetten soms zelf niet snappen... tis presies wel allemaal gemaakt om gecompliceerd te zijn.

Dus als we ons nog haasten en examen doen mogen we er zo mee rijden?
want dat scheelt dan toch weerral met de centen.
Plaats reactie