vraagje over een kruising
-
Gast07
vraagje over een kruising
Beste mensen,
Tijdens mijn examen moest ik bij een kruising (bij stoplichten) links afslaan. Er was een tegenligger, die moest rechts af. Het werd groen, dus we konden zo langs elkaar rijden (afslaan). Als er een ander auto die rechtdoor moest, dus konden we allebei mooi midden naast elkaar wachten. Maar dat is fout vond mijn examinator. Ik moest nog verder gaan rijden, tot voor de stoplichten van de tegenligger en daar even wachten als er een auto die rechtdoor gaat, maar dan denk ik, ik hou toch de weg tegen voor de degene die rechtsaf wilt slaan, beter niet te dichtbij de stoplichten staan, zodat de tegenligger die rechtsaf wilt slaan, nog doorlaat.
Ik snap het nog niet helemaal wanneer je dan wel bij een kruising langs elkaar mag rijden en wanneer niet. Ik heb van andere mensen gehoord dat als er op de weg geen markering is aangegeven van pijltjes, dan mag je het niet zo langs elkaar afslaan, maar over elkaar heen (dus zo dicht mogelijk voor de stoplichten van de tegenligger langs rijden). Ik hoop dat ik de situatie goed heb geschetst.
Tijdens mijn examen moest ik bij een kruising (bij stoplichten) links afslaan. Er was een tegenligger, die moest rechts af. Het werd groen, dus we konden zo langs elkaar rijden (afslaan). Als er een ander auto die rechtdoor moest, dus konden we allebei mooi midden naast elkaar wachten. Maar dat is fout vond mijn examinator. Ik moest nog verder gaan rijden, tot voor de stoplichten van de tegenligger en daar even wachten als er een auto die rechtdoor gaat, maar dan denk ik, ik hou toch de weg tegen voor de degene die rechtsaf wilt slaan, beter niet te dichtbij de stoplichten staan, zodat de tegenligger die rechtsaf wilt slaan, nog doorlaat.
Ik snap het nog niet helemaal wanneer je dan wel bij een kruising langs elkaar mag rijden en wanneer niet. Ik heb van andere mensen gehoord dat als er op de weg geen markering is aangegeven van pijltjes, dan mag je het niet zo langs elkaar afslaan, maar over elkaar heen (dus zo dicht mogelijk voor de stoplichten van de tegenligger langs rijden). Ik hoop dat ik de situatie goed heb geschetst.
-
GRO
- Administrator
Re: vraagje over een kruising
Bekijk even dit filmpje en de uitleg en de animaties van De Rijprof onder het filmpje.
KRUISEN
KRUISEN
-
Inazuma
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles15.htm" target="_blank
5. Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek.

De bovenste situatie klopt niet.
Het is ofwel een pijl rechtdoor, ofwel een pijl linksaf, ofwel een gecombineerde pijl rechtdoor + linksaf .
5. Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek.

De bovenste situatie klopt niet.
Het is ofwel een pijl rechtdoor, ofwel een pijl linksaf, ofwel een gecombineerde pijl rechtdoor + linksaf .
-
de rijprof
Het klopt wat Inazuma zegt.
Ik zou ook de tekening aanpassen en er ineens een kruispunt van maken.
Indien er slechts 1 rijstrook is, de pijl rechtdoor weglaten en de pijlen linksaf op de doorsteek leggen.
Indien er 2 rijstroken zijn:
bij de bovenste tekening de pijl rechtdoor naast de pijl linksaf zetten (2 rijstroken).
Eventueel kan ook een gecombineerde pijl rechtdoor en rechts (indien het een kruispunt is) maar dan moet die wel eerder staan (daar waar je rechtsaf mag).
Op de doorsteek de pijl linksaf herhalen.
Klik eens >>> hier
Bij de onderste tekening de pijl rechtdoor naast de pijl linksaf zetten (2 rijstroken).
Indien er een mogelijkheid is om rechts af te slaan (indien het een kruispunt is) kan ook een gecombineerde pijl rechtdoor en rechts naast de pijl links liggen.
Ik zou ook de tekening aanpassen en er ineens een kruispunt van maken.
Indien er slechts 1 rijstrook is, de pijl rechtdoor weglaten en de pijlen linksaf op de doorsteek leggen.
Indien er 2 rijstroken zijn:
bij de bovenste tekening de pijl rechtdoor naast de pijl linksaf zetten (2 rijstroken).
Eventueel kan ook een gecombineerde pijl rechtdoor en rechts (indien het een kruispunt is) maar dan moet die wel eerder staan (daar waar je rechtsaf mag).
Op de doorsteek de pijl linksaf herhalen.
Klik eens >>> hier
Bij de onderste tekening de pijl rechtdoor naast de pijl linksaf zetten (2 rijstroken).
Indien er een mogelijkheid is om rechts af te slaan (indien het een kruispunt is) kan ook een gecombineerde pijl rechtdoor en rechts naast de pijl links liggen.
-
ebo
De basis verplichting is om langs rechts te kruisen, dus jij rijdt rechts voorbij de tegenligger en je tegenligger komt langs jou linkerkant. Afdraaien op een kruispunt (waar geen pijlvormige wegmarkeringen zijn ) doe je vervolgens achter elkaar. Hoever je daarbij moet doorrijden is niet specifiek bepaald maar moet je beoordelen op basis van de situatie op dat moment. In de meeste gevallen zo ver mogelijk dan kunnen namelijk nog andere bestuurders zich achter jou opstellen om ook te kruisen.Ik snap het nog niet helemaal wanneer je dan wel bij een kruising langs elkaar mag rijden en wanneer niet.
Bij kruisen op de weg, en ook op een kruispunt, mag je naar rechts uitwijken om het kruisen langs rechts fysiek mogelijk te maken. Daarbij mag zelfs de berm worden gebruikt maar geen fietspad noch parkeerstrook.
Het wordt iets anders wanneer de rijbaan verdeeld is in rijstroken in jou rijrichting.
( ik heb het nog niet over pijlen, alleen rijstroken )
Daarbij moet rechts kruisen wel fysiek mogelijk zijn. Er moet plaats voor zijn.
Kom je op een kuispunt zonder pijlvormige wegmarkeringen maar wel met rijstroken waarbij de tegenligger direct voor jou komt, dus de rijstroken liggen in elkaars verlengde, wordt NIET van jou, noch je tegenligger, verwacht dat je eerst terug naar rechts uitwijkt om zodanig langs rechts te kruisen. Dit zou namelijk betekenen dat je terug op de rechterstrook gaat rijden en daarbij kan je achterliggers gaan hinderen die zonder snelheid te minderen gewoon rechtdoor rijden. In dat geval ga je elkaar voorlangs kruisen precies om het uitwijken naar rechts te vermijden.
Deze situatie zal je echter zelden tegenkomen. Openbare wegen met een rijbaan met drie rijstroken vindt je steeds minder en in de meeste gevallen zijn in deze situatie ook pijlvormige wegmarkeringen geschilderd.
Het filmpje van de rijprof illustreerd dit (ook), zie de auto die links afslaat.
Ook indien er geen pijlvormige wegmarkeringen zouden zijn wordt voorlangs gekruist omdat de middelste rijstroken in elkaars verlengde liggen.
Dat komt de situatie van rijstroken met pijlvormige wegmarkeringen.
De pijlen op zich zijn 'voorsorteer' pijlen en laten zien welke rijstrook moet worden gebruikt voor een bepaalde richting.
Op het moment dat de markering van rijstrook bestaat uit een doorlopende lijn alsook op het kruispunt zelf wordt de richting aangeduidt door de pijl ook een verplichte rijrichting. Je mag dan dus niet meer veranderen en moet die richting volgen. Heb je je vergist wordt het dus een blokje om rijden.
Op zich is er geen relatie tussen de pijlen en het kruisen.
D.w.z. nergens is bepaald dat de aanwezigheid van pijlen iets veranderd aan de verplichting van rechts kruisen.
Je komt hier terug op het fysiek mogelijk zijn, er moet plaats zijn om rechts te kruisen.
De rijstrook en bijhorende pijl kan jou sturen in een richting waarbij rechts kruisen nog steeds mogelijk is.
Dit is meestal het geval waarbij er over een redelijk lange afstand kan worden gekruist.
In dit geval wordt verwacht dat je zo ver mogelijk op jou rijstrook doorrijdt om op het einde af te draaien, de pijlen zullen jou in die richting sturen.
Is er slechts een korte afstand om te kruisen of is rechts kruisen niet mogelijk gezien de rijstroken tegenover elkaar uitkomen zal men opteren om voorlangs te laten kruisen. De pijl om links af te slaan zal geschilderd zijn voor de pijl van de tegenligger. Je wordt dus verplicht af te slaan, door de verplichte rijrichting opgelegd door de pijl op het kruispunt, voordat je de tegenligger passeerd.
Deze laatste situatie wordt door het filmpje van de rijprof geillustreerd.
Samengevat,
geen wegmarkeringen is rechts kruisen.
wegmarkeringen met pijlen is pijlen volgen,
bij het volgen van de pijlen indien daarbij mogelijk nog steeds rechts kruisen,
de pijlen kunnen je ook sturen naar voorlangs kruisen.
-
ebo
http://goo.gl/maps/SbHa" target="_blank
De pijl links is voor de pijl van de tegenligger geschilderd.
En gezien er maar 1 rijstrook voorzien is om af te slaan kom je dus direct voor de tegenligger te staan.
Hier ga je voorlangs afdraaien en niet eerst achterlangs kruisen want daar is fysiek gen plaats voor.
http://goo.gl/maps/qUKc" target="_blank
Hoewel fysiek mogelijk rechts achter te kruisen, het kruispunt is breed genoeg, stuurt de pijl jou naar links voordat je de tegenligger kruist.
http://goo.gl/maps/8a1V" target="_blank
In deze richting zijn geen wegmarkeringen, je kruist dus rechts achterlangs.
http://goo.gl/maps/rjCs" target="_blank
Zelfde kruispunt uit de dwarsrichting, wel pijlen die je sturen naar voorlangs afslaan.
Nog even zoeken voor eentje met pijlen en toch rechts kruisen...
De pijl links is voor de pijl van de tegenligger geschilderd.
En gezien er maar 1 rijstrook voorzien is om af te slaan kom je dus direct voor de tegenligger te staan.
Hier ga je voorlangs afdraaien en niet eerst achterlangs kruisen want daar is fysiek gen plaats voor.
http://goo.gl/maps/qUKc" target="_blank
Hoewel fysiek mogelijk rechts achter te kruisen, het kruispunt is breed genoeg, stuurt de pijl jou naar links voordat je de tegenligger kruist.
http://goo.gl/maps/rjCs" target="_blank
Zelfde kruispunt uit de dwarsrichting, wel pijlen die je sturen naar voorlangs afslaan.
Nog even zoeken voor eentje met pijlen en toch rechts kruisen...
-
ebo
http://goo.gl/maps/OShJ" target="_blank
Geen ideaal voorbeeld maar dekt de lading.
Wie vanaf dit beeld direct links afslaat rijdt van de eerste voorsorteerstrook naar de tweede en slaat voor alle tegenliggers af.
Wie verderop wil afslaan wordt eerst een deel rechtdoor geleid, hierbij worden tegenliggers effectief rechts gekruist, om dan pas op het einde links af te slaan nadat alle tegenliggers die links willen afslaan langs rechts zijn gekruist.
Nu is de afstand op dit kruispunt wel extreem zodat voorlangs kruisen gewoon niet kan, of toch heel onlogisch zou zijn.
Het punt is dat de pijlen en rijstroken bepalen waar je plaats hebt om te kruisen en dus links of rechts dicteren.
http://goo.gl/maps/Nrzr" target="_blank
Ander kruispunt met pijlen voorbij elkaar geschilderd.
Eerst rechtdoor rijden dus, rechts kruisen, dan pas links afslaan.
Bij deze zou je kunnen twijfelen of de pijlen wel bewust zo geschilderd zijn of dat dat een fout is.
Hoedanook, als je daar komt gereden moet je rekening houden met de situatie zoals je die tegenkomt.
http://goo.gl/maps/QheS" target="_blank
Even goed rondkijken om het goed te zien maar duidelijk eerst rechts kruisen, dan pas links afslaan.
http://goo.gl/maps/1fSs" target="_blank
Met verdrijvingsvlak om het helemaal duidelijk te maken.
Geen ideaal voorbeeld maar dekt de lading.
Wie vanaf dit beeld direct links afslaat rijdt van de eerste voorsorteerstrook naar de tweede en slaat voor alle tegenliggers af.
Wie verderop wil afslaan wordt eerst een deel rechtdoor geleid, hierbij worden tegenliggers effectief rechts gekruist, om dan pas op het einde links af te slaan nadat alle tegenliggers die links willen afslaan langs rechts zijn gekruist.
Nu is de afstand op dit kruispunt wel extreem zodat voorlangs kruisen gewoon niet kan, of toch heel onlogisch zou zijn.
Het punt is dat de pijlen en rijstroken bepalen waar je plaats hebt om te kruisen en dus links of rechts dicteren.
http://goo.gl/maps/Nrzr" target="_blank
Ander kruispunt met pijlen voorbij elkaar geschilderd.
Eerst rechtdoor rijden dus, rechts kruisen, dan pas links afslaan.
Bij deze zou je kunnen twijfelen of de pijlen wel bewust zo geschilderd zijn of dat dat een fout is.
Hoedanook, als je daar komt gereden moet je rekening houden met de situatie zoals je die tegenkomt.
http://goo.gl/maps/QheS" target="_blank
Even goed rondkijken om het goed te zien maar duidelijk eerst rechts kruisen, dan pas links afslaan.
http://goo.gl/maps/1fSs" target="_blank
Met verdrijvingsvlak om het helemaal duidelijk te maken.
-
ebo
Klinkt als deze situatie, ja dus, eerst doorrijden en rechts kruisen, dan achter elkaar langs afslaan.Ik heb van andere mensen gehoord dat als er op de weg geen markering is aangegeven van pijltjes, dan mag je het niet zo langs elkaar afslaan, maar over elkaar heen (dus zo dicht mogelijk voor de stoplichten van de tegenligger langs rijden).
-
gast08
Bedankt voor al uw reacties.
Ik snap het :
Als er wegmarkering aanwezig is, de pijlen volgen, meestal voor elkaar langs. Als er geen wegmarkering aanwezig is, achter elkaar langs.
Ik heb hierbij nog een ander vraag:
Stel je voor als er meerdere auto's voor je zijn en het is groen, net voorbij de stoplichten is er een fietspad. Je kunt dus niet met alle midden achter elkaar gaan staan. Op de fietspad mag je ook niet stilstaan, dus beter dan gewoon voor de stoplijn bij de stoplichten wachten. Als ik daar sta, en het wordt oranje, mag ik dan nog snel doorrijden? En/of het wordt rood, geef dat een slechte beoordeling op mijn protocol, omdat ik de weg verstopt?
Want bij een kruising waar er wegmarkering is, moet achter elkaar langs, de tweede auto moet dan ook ruimte tussen laten voor de tegenligger en de derde auto kan dan net niet meer achter de tweede auto staan, want dan staat die op de fietspad, dus beter voor de stoplijn van de stoplichten staan.
Ik snap het :
Als er wegmarkering aanwezig is, de pijlen volgen, meestal voor elkaar langs. Als er geen wegmarkering aanwezig is, achter elkaar langs.
Ik heb hierbij nog een ander vraag:
Stel je voor als er meerdere auto's voor je zijn en het is groen, net voorbij de stoplichten is er een fietspad. Je kunt dus niet met alle midden achter elkaar gaan staan. Op de fietspad mag je ook niet stilstaan, dus beter dan gewoon voor de stoplijn bij de stoplichten wachten. Als ik daar sta, en het wordt oranje, mag ik dan nog snel doorrijden? En/of het wordt rood, geef dat een slechte beoordeling op mijn protocol, omdat ik de weg verstopt?
Want bij een kruising waar er wegmarkering is, moet achter elkaar langs, de tweede auto moet dan ook ruimte tussen laten voor de tegenligger en de derde auto kan dan net niet meer achter de tweede auto staan, want dan staat die op de fietspad, dus beter voor de stoplijn van de stoplichten staan.
-
ebo
Ja.gewoon voor de stoplijn bij de stoplichten wachten
Nee.Als ik daar sta, en het wordt oranje, mag ik dan nog snel doorrijden?
Nee.En/of het wordt rood, geef dat een slechte beoordeling op mijn protocol, omdat ik de weg verstopt?
( als je bedoeld dat je nog steeds staat te wachten terwijl het weer oranje en rood wordt )
Een kruispunt mag je pas oprijden indien je zeker weet dat je niet op dat kruispunt stil komt te staan EN daardoor het dwarsverkeer hinderd.
Gebeurt dat toch is dat op een examen een behoorlijke fout.
Maar anderzijds als je voor een licht wat groen is blijft staan omdat je het kuispunt niet op kan is dat geen fout. Ook niet wanneer je daar nog staat wanneer het oranje en weer rood wordt. Groen geeft toestemming het kruispunt op te rijden maar het is geen absolute verplichting, het moet op dat moment ook wel mogelijk zijn. Jij bent niet degene die een opstoping veroorzaakt. Je kan door de omstandigheden op dat moment gewoon niet verder rijden, dat is heel wat anders.
Je mag eventueel wel bij voorgaande voertuigen aansluiten, zolang het groen is en zonder stil te staan op oversteekplaatsen of fietspaden, zolang je maar kan beoordelen dat je vervolgens in staat zult zijn het kruispunt te verlaten zodat je het dwarsverkeer niet hinderd. Dat is iets wat je keer op keer opnieuw moet beoordelen.
Oranje betekend stoppen.
De uitzondering is wanneer dat niet meer veilig kan. Duidelijk niet aan de orde als je al stil staat.
-
Inazuma
Geen enkele bepaling in de wegcode stelt dat de voorsorteringspijlen OP een kruispunt ook maar iets betekenen.ebo schreef: http://goo.gl/maps/qUKc" target="_blank
Geen enkele bepaling in de wegcode stelt dat je aan de laatste voorsorteringspijl al moet afslaan - en je hoort de richtingsverandering naar links zo ruim mogelijk uit te voeren ...
Zowat iedereen gaat hier waarschijnlijk voorlangs kruisen en afslaan, maar het kan eigenlijk perfect langs rechts en achterom zoals de wegcode oplegt.
Maar waar er voldoende plaats is om rechts achterom te kruisen ...http://goo.gl/maps/rjCs
Probeer AUB niet in regeltjes te vatten wat gewoonweg niet in de wegcode geregeld is.
Of er voorlangs of achterom gekruist wordt op dergelijke kruispunten, is doorgaans een plaatselijke gewoontezaak.
In sommige gevallen leidt de rijstrook je naar een situatie waar voorlangs gekruist wordt, maar vaak ook niet als je rechts in die rijstrook blijft.
Toch kruist men er wel voorlangs ...
In Nederland is dat wel via hun wegcode geregeld : links afslaand verkeer kruist er links / voorlangs.
Simpel, maar dan moeten ze in BXL eindelijk hun verouderde, veel te complexe wegcode eens gaan opkuisen ... in plaats van ze nog complexer en voorwaardelijker te maken.
-
ebo
Blijkbaar nog niet goed genoeg uitgelegd dus, even anders gezegd...
Alleen dat als er wel wordt gekruist het in eerste instantie langs rechts moet gebeuren.
Gezien er niet bepaald is wanneer je wel en niet moet kruisen is dat iets wat je als weggebruiker zelf moet beoordelen.
Je gaat pas kruisen als het nodig is. En in dat geval doe je dat langs rechts.
Bij rechtdoor rijden is het duidelijk, beide bestuurders hebben geen andere keus dan elkaar kruisen.
Op kruispunten kan het ook zijn dat je elkaar moet kruisen, langs rechts achterom dus, maar verplicht is dat niet.
Als je op een kruispunt komt waar je links wil afslaan, en er komt een tegenligger die dat op hetzelfde moment ook wil doen, en beide kunnen dat doen voorlangs zonder elkaar te hinderen is er geen enkele reden, noch in het verkeersreglement noch anders om dat niet gewoon te doen. Zolang daarbij de regels van links afslaan kunnen worden nageleeft is kruisen nergens voor nodig. Pijlen veranderen daar niets aan, die bepalen alleen de richting waarin je verder mag.
Kom je op datzelfde kruispunt met een tegenligger die ook op hetzelfde moment links af wil, en het is niet mogelijk dat te doen zonder elkaar te hinderen, dan blijft er geen andere keuze dan elkaar eerst te kruisen. In dat geval moet dat kruisen ook rechts gebeuren. Pijlen veranderen daar niets aan, die bepalen alleen de richting waarin je verder mag.
Het is de hoeveelheid ruimte die er is die bepaald of kruisen nodig is.
Hoe hebben die pijlen daar dan invloed op ?
Rechtstreeks hebben zij geen invloed. D.w.z. dat artikel 77 'wegmarkering pijlen' en artikel 15 'kruisen' geen directe relatie hebben, zij zijn onafhankelijk en moeten ook onafhankelijk worden nageleeft. De pijlen bepalen dus niet het kruisen.
Onrechtstreeks hebben de pijlen, en rijstroken indien op het kruispunt doorgetrokken, wel een invloed omdat ze je als bestuurder sturen in een richting waarin kruisen wordt vermeden of juist wordt benadrukt. Dus de pijl stuurt je in een verplichte rijrichting, vervolgens beoordeel je of je daar moet kruisen of niet. Als het niet nodig is om te kruisen hoef je dat ook niet te doen, is het echter wel nodig dient dat rechts te gebeuren.
Voorsorteer pijl op een kruispunt houdt een verplichte rijrichting in.Geen enkele bepaling in de wegcode stelt dat de voorsorteringspijlen OP een kruispunt ook maar iets betekenen.
Klopt, de pijl bepaald niet waar en hoe je afslaat, alleen de toegestane richting waarin je verder mag.Geen enkele bepaling in de wegcode stelt dat je aan de laatste voorsorteringspijl al moet afslaan
Helaas nee, het verkeersreglement schrijft niet voor dat kruisen verplicht is.Zowat iedereen gaat hier waarschijnlijk voorlangs kruisen en afslaan, maar het kan eigenlijk perfect langs rechts en achterom zoals de wegcode oplegt.
Alleen dat als er wel wordt gekruist het in eerste instantie langs rechts moet gebeuren.
Gezien er niet bepaald is wanneer je wel en niet moet kruisen is dat iets wat je als weggebruiker zelf moet beoordelen.
Je gaat pas kruisen als het nodig is. En in dat geval doe je dat langs rechts.
Bij rechtdoor rijden is het duidelijk, beide bestuurders hebben geen andere keus dan elkaar kruisen.
Op kruispunten kan het ook zijn dat je elkaar moet kruisen, langs rechts achterom dus, maar verplicht is dat niet.
Als je op een kruispunt komt waar je links wil afslaan, en er komt een tegenligger die dat op hetzelfde moment ook wil doen, en beide kunnen dat doen voorlangs zonder elkaar te hinderen is er geen enkele reden, noch in het verkeersreglement noch anders om dat niet gewoon te doen. Zolang daarbij de regels van links afslaan kunnen worden nageleeft is kruisen nergens voor nodig. Pijlen veranderen daar niets aan, die bepalen alleen de richting waarin je verder mag.
Kom je op datzelfde kruispunt met een tegenligger die ook op hetzelfde moment links af wil, en het is niet mogelijk dat te doen zonder elkaar te hinderen, dan blijft er geen andere keuze dan elkaar eerst te kruisen. In dat geval moet dat kruisen ook rechts gebeuren. Pijlen veranderen daar niets aan, die bepalen alleen de richting waarin je verder mag.
Het is de hoeveelheid ruimte die er is die bepaald of kruisen nodig is.
Hoe hebben die pijlen daar dan invloed op ?
Rechtstreeks hebben zij geen invloed. D.w.z. dat artikel 77 'wegmarkering pijlen' en artikel 15 'kruisen' geen directe relatie hebben, zij zijn onafhankelijk en moeten ook onafhankelijk worden nageleeft. De pijlen bepalen dus niet het kruisen.
Onrechtstreeks hebben de pijlen, en rijstroken indien op het kruispunt doorgetrokken, wel een invloed omdat ze je als bestuurder sturen in een richting waarin kruisen wordt vermeden of juist wordt benadrukt. Dus de pijl stuurt je in een verplichte rijrichting, vervolgens beoordeel je of je daar moet kruisen of niet. Als het niet nodig is om te kruisen hoef je dat ook niet te doen, is het echter wel nodig dient dat rechts te gebeuren.
Anders gezegd, in de verplichte richting kan je links afslaan zonder de tegenligger te hinderen, kruisen is dan ook nergens voor nodig.http://goo.gl/maps/qUKc
Anders gezegd, het is onmogelijk gelijktijdig links af te slaan zonder elkaar te hinderen. Kruisen is noodzakelijk en dient dan rechts te gebeuren.http://goo.gl/maps/8a1V
-
ebo
Net nog even opgezocht in het boek "wees wegwijs".
Daar staat dus:
"Ook op kruispunten moeten voertuigen elkaar rechts kruisen. Slaan ze allebei linksaf, dan moeten ze dus achter elkaar doorrijden."
De illustratie hierbij is een van een kruispunt met 2 enkele rijbanen zonder rijstroken noch pijlen.
Gezien het een klein kruispunt is kan je onmogelijk allebei links afslaan zonder elkaar te hinderen.
"Alleen als wegmarkeringen in de vorm van pijlen je daartoe verplichten, moet je de tegenligger links kruisen."
De illustratie hierbij is een kruispunt met op een weg maar liefst 5 rijstroken en de andere weg 3 rijstroken.
Op de weg met 5 rijstroken is de middelste om links af te slaan en ligt die dus in het verlengde, bestuurders komen direct voor elkaar te staan.
Gezien het een groot kruispunt is kunnen beide bestuurders (reglementair) links afslaan zonder elkaar te hinderen.
Hier o.m. komen dus de misvattingen vandaan.
Nl. de misvatting dat de pijl een verplichting van voorlangs kruisen inhoudt.
Het beschreven gedrag klopt wel, maar de redenen daarvoor zijn niet op deze manier in het verkeersreglement terug te vinden.
Vooral die laatste is dus gewoon foutief omschreven gezien de pijlen geen verplichting aan het kruisen opleggen. Het al dan niet kruisen is alleen een gevolg van de verplichte rijrichting en de hoeveelheid plaats die daarvoor beschikbaar is.
Daar staat dus:
"Ook op kruispunten moeten voertuigen elkaar rechts kruisen. Slaan ze allebei linksaf, dan moeten ze dus achter elkaar doorrijden."
De illustratie hierbij is een van een kruispunt met 2 enkele rijbanen zonder rijstroken noch pijlen.
Gezien het een klein kruispunt is kan je onmogelijk allebei links afslaan zonder elkaar te hinderen.
"Alleen als wegmarkeringen in de vorm van pijlen je daartoe verplichten, moet je de tegenligger links kruisen."
De illustratie hierbij is een kruispunt met op een weg maar liefst 5 rijstroken en de andere weg 3 rijstroken.
Op de weg met 5 rijstroken is de middelste om links af te slaan en ligt die dus in het verlengde, bestuurders komen direct voor elkaar te staan.
Gezien het een groot kruispunt is kunnen beide bestuurders (reglementair) links afslaan zonder elkaar te hinderen.
Hier o.m. komen dus de misvattingen vandaan.
Nl. de misvatting dat de pijl een verplichting van voorlangs kruisen inhoudt.
Het beschreven gedrag klopt wel, maar de redenen daarvoor zijn niet op deze manier in het verkeersreglement terug te vinden.
Vooral die laatste is dus gewoon foutief omschreven gezien de pijlen geen verplichting aan het kruisen opleggen. Het al dan niet kruisen is alleen een gevolg van de verplichte rijrichting en de hoeveelheid plaats die daarvoor beschikbaar is.
-
Inazuma
Neen.ebo schreef:Voorsorteer pijl op een kruispunt houdt een verplichte rijrichting in.
Een voorsorteringspijl bij het naderen van een kruispunt, houdt in dat je op het kruispunt de door de pijl in je rijstrook aangegeven richting moet volgen.
Pijlen OP een kruispunt hebben echter geen enkele betekenis gekregen in de wegcode ...
Je kan er dus ook niets voor zeker uit afleiden.
De Belgische wegcode voorziet nog steeds dat in alle gevallen verplicht rechts gekruist moet worden, zonder dat daarop zelfs maar enige uitzondering voorzien is ...Op kruispunten kan het ook zijn dat je elkaar moet kruisen, langs rechts achterom dus, maar verplicht is dat niet.
Dàt is het uitgangspunt.
Ik wil je er even op wijzen dat er al kandidaten gebuisd zijn op hun praktijkexamen, omdat ze voorlangs / links kruisten ...Als je op een kruispunt komt waar je links wil afslaan, en er komt een tegenligger die dat op hetzelfde moment ook wil doen, en beide kunnen dat doen voorlangs zonder elkaar te hinderen is er geen enkele reden, noch in het verkeersreglement noch anders om dat niet gewoon te doen.
Het is ook een derdegraadsovertreding, indien hiervoor geverbaliseerd wordt, kost dit een beginnende bestuurder het rijbewijs ...
Waar zou dat dan in de wegcode staanHet is de hoeveelheid ruimte die er is die bepaald of kruisen nodig is.
Gezien het uitgangspunt boven, is er helaas eigenlijk geen enkele zekere regel te trekken inzake voorlangs / links kruisen.
Ik weet ook wel dat dat verwarrend is voor beginnende bestuurders, maar zo is het nu eenmaal ...
Wanneer de tegenliggers recht naar elkaar geleid worden, kan je zeggen dat het de bedoeling is om voorlangs / links te kruisen.
Staat men niet eerst : volg de voorgangers en kijk hoe zij op dit KP afslaan.
When in Rome, do as the Romans do.
Staat men wel eerst : hou wat in, kijk wat de afslaande tegenligger doet, en pas je daaraan aan .
-
Inazuma
Vraag bij wees wegwijs dan maar eens na waar ze dat in de wegcode gelezen hebben ...ebo schreef:Net nog even opgezocht in het boek "wees wegwijs".
KB, datum, artikelnummer.
Het zal zeer stil blijven ...