vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door gasgeven »

goeiedag,

als ik een oldtimer wil vervoeren op een autoremorque heb ik dan een rijbewijs BE nodig?

ik rij met een Peugeot 307, het gewicht van de trekkende wagen is rond de 1,3 ton, de oldtimer weegt 950kg. Moet ik nog ergens op letten, waarschijnlijk op het maximumgewicht dat mijn wagen mag trekken? Er staan zoveel getallen in mijn handleiding, ik weet niet juist op welke ik moet letten.

groetjes
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door de rijprof »

2.28. "Maximale toegelaten massa" : de maximale totale massa van het voertuig, bepaald volgens de weerstand van de onderdelen van het chassis overeenkomstig de voorschriften van het technisch reglement van de auto's.

2.30. "Ledige massa" : de eigen massa van het voertuig zonder brandstof, en met de aanvullende uitrusting voor zijn normaal gebruik, alsook met de reglementaire uitrusting, met uitzondering van bijkomende benodigdheden.
De ledige massa van jouw auto moet meer zijn dan de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen én mag de 3.500 kg niet overschrijden, zoniet heb je een BE rijbewijs nodig.

M.a.w. het leeggewicht van jouw auto moet meer zijn dan het maximum toegelaten gewicht van de aanhangwagen én mag samen 3.500 kg niet overschrijden = rijbewijs B,
en als deze voorwaarden overschreden worden = rijbewijs BE.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door gasgeven »

dus met wagen van 1300 kg en een lege oplegger met een MTM van 2000kg en een rijbewijs B mag ik niet rijden? En deze zelfde combinatie met een rijbewijs BE wel.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door gasgeven »

http://www.dockx.be/nl/verhuur/aanhangwagen-huren.html" target="_blank

ik vind het vreemd dat ze bij Dockx voor een "Bache Trailer BE geremd" met een laadvermogen van 950kg een rijbewijs BE vragen. Want als ik met een auto van 1300kg rij mag ik die trekken met een rijbewijs B.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door gasgeven »

tweede vraag:

Peugeot 307:
leeg gewicht rijklaar: 1304kg
Maximum toegestaan totaalgewicht: 1729kg
Maximum toegestaan treingewicht: 2929kg
Aanhanger ongeremd: 630kg
Aanhanger geremd (binnen max.toegestaan treingewicht): 1200kg

mag ik een oldtimer vervoeren van 950kg met een auto transporteur met een MTM van 2000kg en een rijbewijs BE?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door de rijprof »

Maximum toegestaan totaalgewicht trekkend voertuig: 1.729kg
+
transporteur met een MTM van 2000kg
= 3.729 kg

Jouw auto mag slechts maximum toegestaan treingewicht hebben van 2.929 kg.

Zelfs met een rijbewijs BE, voldoet de technische beperking van jouw auto niet aan de voorwaarden om met deze combinatie te mogen rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door gasgeven »

maar als de aanhangwagen maar geladen is met 950kg en geen 2000kg? Allez ja, is er natuurlijk ook nog het leeg gewicht van de aanhangwagen natuurlijk?

Zijn er dan gezinswagens die boven de 3,5 ton komen treingewicht?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door bert.covens »

gasgeven schreef:http://www.dockx.be/nl/verhuur/aanhangwagen-huren.html

ik vind het vreemd dat ze bij Dockx voor een "Bache Trailer BE geremd" met een laadvermogen van 950kg een rijbewijs BE vragen. Want als ik met een auto van 1300kg rij mag ik die trekken met een rijbewijs B.
Omdat zij uiteraard niet op voorhand weten met welke auto je die aanhangwagen gaat trekken. Zo dekken zij zich in. Immers, met een auto met andere specificaties, kan het perfect zijn dat er wel degelijk een rijbewijs BE vereist is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Maximum toegestaan totaalgewicht trekkend voertuig: 1.729kg
+
transporteur met een MTM van 2000kg
= 3.729 kg

Jouw auto mag slechts maximum toegestaan treingewicht hebben van 2.929 kg.

Zelfs met een rijbewijs BE, voldoet de technische beperking van jouw auto niet aan de voorwaarden om met deze combinatie te mogen rijden.
Neen Rijprof. :roll:

Slechts een maximale EFFECTIEVE massa van 2929 kg.

Hij mag perfect een AHW met MTM 2000kg trekken als de AHW + lading maar maximaal 1200kg weegt.

Een AHW voor auto-transport die maar 250kg weegt, gaat wel zeer zeldzaam zijn ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door Inazuma »

gasgeven schreef:maar als de aanhangwagen maar geladen is met 950kg en geen 2000kg? Allez ja, is er natuurlijk ook nog het leeg gewicht van de aanhangwagen natuurlijk?
Zie boven, antwoord van De Rijprof is fout.
Zijn er dan gezinswagens die boven de 3,5 ton komen treingewicht?
Natuurlijk wel.

o.a. sommige VW Passats met vierwielaandrijving, bestelwagens die als personenwagens ingericht en ingeschreven zijn, ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door de rijprof »

Bedankt voor de rechtzetting, Inazuma. Weer iets bijgeleerd :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Matthijs

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door Matthijs »

Hallo,
Ik antwoord op dit onderwerp omdat het voor mij niet helemaal duidelijk is.
Dus stel ik heb een auto waarvan het leeggewicht 1400kg is en de mtm 2000 kg.
En een aanhangwagen om een auto te transporteren met een mtm van 2000 kg. Mag ik dan met rijbewijs B hiermee rijden?
Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, dat mag niet.

Met een rijbewijs B mag je enkel een aanhangwagen trekken met een mtm van ten hoogste 750 kg, of een aanhangwagen met een hogere mtm, mits het mtm van de sleep niet boven 4.250 kg uitkomt.

In jouw geval zal een rijbewijs B+E vereist zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Matthijs

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door Matthijs »

Stefan Peeters schreef:Neen, dat mag niet.

Met een rijbewijs B mag je enkel een aanhangwagen trekken met een mtm van ten hoogste 750 kg, of een aanhangwagen met een hogere mtm, mits het mtm van de sleep niet boven 4.250 kg uitkomt.

In jouw geval zal een rijbewijs B+E vereist zijn.
Hallo,
Bedankt voor het antwoord. De sleep is toch maar 4000kg samen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vervoer oldtimer, rijbewijs BE nodig?

Bericht door Inazuma »

Rijbewijs B volstaat niet.

Je hebt minstens code 96 nodig: MTM aanhanger groter dan 750kg én samenstel heeft een MTM boven de 3500 kg , maar minder dan 4250kg.

Ofwel rijbewijs B+E
Code 96 halen, voor een nog altijd erg beperkend rijbewijs, kost evenveel moeite als een volle B+E ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2

§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.
Plaats reactie