scooter klasse B rijbewijs A3
-
biological
scooter klasse B rijbewijs A3
Hallo,
KAn iemand mij hier misschien helpen. ik heb een jingcheng gekregen (tweedehands) is ingeschreven als B klasse en rijdt ook maar 45/u maar blijkbaar zit er een 90 cc cilinder in ik heb een rijbewijs A3, kan dit voor problemen zorgen dat er een 90 cc inzit?
KAn iemand mij hier misschien helpen. ik heb een jingcheng gekregen (tweedehands) is ingeschreven als B klasse en rijdt ook maar 45/u maar blijkbaar zit er een 90 cc cilinder in ik heb een rijbewijs A3, kan dit voor problemen zorgen dat er een 90 cc inzit?
-
de rijprof
Re: scooter klasse B rijbewijs A3
Hoe weet je dat jouw bromfiets een 90 cc is? Staat dat in de papieren?2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
...
-
biological
nee staat niet in papieren er is een 90 cc cilinder ondergezet door de vorige eigenaar, heeft het me vertelt.
-
de rijprof
Als op de papieren 50 cc staat en hij rijdt max. 45 km/u. kan niemand weten dat het een 90 cc is.
-
biological
ja idd dacht ik ook maar dit kan geen problemen met zich meebrengen bij een snelheidscontrole ofzo?
-
de rijprof
biological schreef:ja idd dacht ik ook maar dit kan geen problemen met zich meebrengen bij een snelheidscontrole ofzo?
Je zegt zelf dat je brommer maximum 45 km/u. rijdt. Dus als ze hem op de rollen zetten, is er toch geen probleem.biological schreef:... en rijdt ook maar 45/u...
Papieren: 50 cc = OK
max. snelheid: 45 km/u. = OK
90 cc cilinder weet niemand (zelfs jij weet dat niet indien de vorige eigenaar niets had gezegd).
-
biological
ok geen probs dus, bedankt
-
Stefan Peeters
- Administrator
O jawel... grote probs bij een eventueel ongeval!biological schreef:ok geen probs dus, bedankt
Stel dat je een ongeval krijgt. Om een of andere reden gaat de expert de "bromfiets" even goed onderzoeken en hij vindt een 90cc cilinder.
Dan hang je.
Want je "bromfiets" is geen bromfiets maar een motorfiets, zie het eerste antwoord van de rijprof.
Je hebt echter geen rijbewijs voor een motorfiets, je bent niet voldoende verzekerd voor een motorfiets en je voertuig voldoet niet aan de technische vereisten, stemt niet meer overeen met het pvg.
Gevolg kan zijn dat de verzekering zich terugtrekt en de kosten op jou gaat verhalen. Dan wil je toch niet meemaken dat je bij een zwaargewond of dodelijk slachtoffer een paar tienduizenden euro's (of meer) zelf mag gaan ophoesten?
In jouw geval zou ik zo snel mogelijk dat ding in orde laten maken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
biological
Ok bedankt zoiets dacht ik eerst ook al.
-
de rijprof
De pakkans is klein, maar je weet maar nooit. Bij een ernstig ongeval gaat men misschien toch alles grondig onderzoeken.
Waarom heeft de vorige eigenaar er een 90 cc cilinder opgezet als hij toch maar 45 km/u mag en kan rijden?
Dat heeft toch geen zin...
Waarom heeft de vorige eigenaar er een 90 cc cilinder opgezet als hij toch maar 45 km/u mag en kan rijden?
Dat heeft toch geen zin...
-
biological
geen idee wat daar de reden voor was, maar nu weet ik wat te doen alvast bedankt.