Rijbewijs A
-
Massoti
Rijbewijs A
Hey,
Vorige week mijn rijbewijs B behaald en als beloning mijn theoretisch rijbewijs van de motor (A) gehaald.
Ik ben nu momenteel aan het sparen voor zowel de rijlessen als een motor. Aangezien dit nog een tijdje gaat duren, vroeg ik me af hoelang het theoretisch rijbewijs A geldig is?
En weet iemand of het voordeliger is om 6 uur rijles te pakken ipv 8? En met voordeliger bedoel ik de inhoud van die 2 uur extra? Op het eerste zicht lijkt 6 uur beter en goedkoper.
groetjes
Vorige week mijn rijbewijs B behaald en als beloning mijn theoretisch rijbewijs van de motor (A) gehaald.
Ik ben nu momenteel aan het sparen voor zowel de rijlessen als een motor. Aangezien dit nog een tijdje gaat duren, vroeg ik me af hoelang het theoretisch rijbewijs A geldig is?
En weet iemand of het voordeliger is om 6 uur rijles te pakken ipv 8? En met voordeliger bedoel ik de inhoud van die 2 uur extra? Op het eerste zicht lijkt 6 uur beter en goedkoper.
groetjes
-
bert.covens
Re: Rijbewijs A
Ik begrijp je vraag niet zo goed. Wat bedoel je met "voordeliger qua inhoud"?
Uiteraard is het goedkoper om 6u ipv 8u lessen te krijgen.
Ook die laatste 2 u moet de rijschool je een lesgever, een motor, brandstof ed. ter beschikking stellen.
Uiteraard is het goedkoper om 6u ipv 8u lessen te krijgen.
Ook die laatste 2 u moet de rijschool je een lesgever, een motor, brandstof ed. ter beschikking stellen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Massoti
Wat ik hiermee bedoel is of je op 2 uur tijd eigenlijk meer slaagkans hebt als je 6 uur zou pakken. 2 uur meer les nemen bied zowiezo meer slaagkansen op het examen, maar is het een opmerkelijk verschil?
-
Wouter
Voor een motorfiets is er beslist dat een bepaald minimumopleiding vereist is voor je praktijkexamen mag doen. En men heeft ervoor gekozen om die minimum vast te stellen op:
-ofwel minimaal 6u rijles + minimaal 1 maand stage
-ofwel minimum 8u rijles
De minimum 8u is bijvoorbeeld voor mensen die geen eigen motorfiets hebben, en dus zelf niet kunnen oefenen. Om hen toch die minimale basisopleiding te geven, moeten zij 2u meer les volgen, dan iemand die zelfstandig zijn minimale basisopleiding kan aanvullen na de verplichte 6u.
Nu, als je wel een eigen motorfiets hebt en kiest om te leren rijden met een voorlopig rijbewijs, dan moet je zelf een beetje zien of je baat hebt bij extra lessen. 6u is verplicht, dus die doe je. Als je dan merkt (en je instructeur zal daar dan wel feedback over geven) dat het eigenlijk allemaal prima verloopt, dan kan je gewoon zelf de baan op met je L. Als het daarentegen nog niet zo best vlot, dan snap je wel dat wat extra les niet overbodig is.
Je moet niet per se op voorhand aan de rijschool zeggen "ik wil zoveel uur". Je kan hen gewoon zeggen: "ik wil mijn verplichte 6u doen, en dan zien we daarna wel hoe het gaat, en of ik nog meer lessen nodig heb."
Dus, hogere slaagkans? Niet per se. Als je na 6u alles goed onder de knie hebt, en de enige boodschap is: "en nu veel ervaring gaan opdoen", dan ben je met 2 extra uren niet veel. Als je daarentegen nog redelijk veel te leren hebt, dan kan het wonderen doen om wat extra les te nemen, voor je zelfstandig gaat oefenen.
-ofwel minimaal 6u rijles + minimaal 1 maand stage
-ofwel minimum 8u rijles
De minimum 8u is bijvoorbeeld voor mensen die geen eigen motorfiets hebben, en dus zelf niet kunnen oefenen. Om hen toch die minimale basisopleiding te geven, moeten zij 2u meer les volgen, dan iemand die zelfstandig zijn minimale basisopleiding kan aanvullen na de verplichte 6u.
Nu, als je wel een eigen motorfiets hebt en kiest om te leren rijden met een voorlopig rijbewijs, dan moet je zelf een beetje zien of je baat hebt bij extra lessen. 6u is verplicht, dus die doe je. Als je dan merkt (en je instructeur zal daar dan wel feedback over geven) dat het eigenlijk allemaal prima verloopt, dan kan je gewoon zelf de baan op met je L. Als het daarentegen nog niet zo best vlot, dan snap je wel dat wat extra les niet overbodig is.
Je moet niet per se op voorhand aan de rijschool zeggen "ik wil zoveel uur". Je kan hen gewoon zeggen: "ik wil mijn verplichte 6u doen, en dan zien we daarna wel hoe het gaat, en of ik nog meer lessen nodig heb."
Dus, hogere slaagkans? Niet per se. Als je na 6u alles goed onder de knie hebt, en de enige boodschap is: "en nu veel ervaring gaan opdoen", dan ben je met 2 extra uren niet veel. Als je daarentegen nog redelijk veel te leren hebt, dan kan het wonderen doen om wat extra les te nemen, voor je zelfstandig gaat oefenen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
wooter
Wat doorgaans gebeurt is dat mensen die 6 uren volgen, na die 6 uren de oefeningen op het terrein kunnen, hun voorlopig rijbewijs halen en de oefeningen op het terrein niet meer oefenen, zodat ze enkele maanden later naar het examen trekken met hun eigen motorfiets waarmee niet noodzakelijk even makkelijk de oefeningen kunnen afgelegd worden, en men dus buist.
Het andere scenario, met 8 uren, is vaak zo dat je de 6 normale uren volgt, en de 2 uren volgt net voor het examen. Je krijgt dus 2 uren voor het examen nog eens les op de lesmotor met een lesgever op die manoevers die al veel verser in het geheugen liggen, en vervolgens het examen op diezelfde lesmotor die erg vaak ook nog eens gekozen is door de rijschool op zijn eenvoudige bediening. De kans op slagen is voor iemand met al wat ervaring in het verkeer (voor de proef op de openbare rijbaan) dan al heel wat hoger omdat in dat luik voornamelijk de oefeningen op het terrein het moeilijkst zijn.
Als je beslist om maar 6 uren te doen, zorg er dan voor dat je motorfiets wendbaar genoeg is (dus geen chopper of supersportmodel), zoek dan ergens een terrein uit waar je de oefeningen op het terrein kan uitzetten, en koop een 40-tal kleine kegels.
Het andere scenario, met 8 uren, is vaak zo dat je de 6 normale uren volgt, en de 2 uren volgt net voor het examen. Je krijgt dus 2 uren voor het examen nog eens les op de lesmotor met een lesgever op die manoevers die al veel verser in het geheugen liggen, en vervolgens het examen op diezelfde lesmotor die erg vaak ook nog eens gekozen is door de rijschool op zijn eenvoudige bediening. De kans op slagen is voor iemand met al wat ervaring in het verkeer (voor de proef op de openbare rijbaan) dan al heel wat hoger omdat in dat luik voornamelijk de oefeningen op het terrein het moeilijkst zijn.
Als je beslist om maar 6 uren te doen, zorg er dan voor dat je motorfiets wendbaar genoeg is (dus geen chopper of supersportmodel), zoek dan ergens een terrein uit waar je de oefeningen op het terrein kan uitzetten, en koop een 40-tal kleine kegels.
-
Inazuma
Hoe denk je examen te gaan afleggen ?Massoti schreef: En weet iemand of het voordeliger is om 6 uur rijles te pakken ipv 8? En met voordeliger bedoel ik de inhoud van die 2 uur extra? Op het eerste zicht lijkt 6 uur beter en goedkoper.
Na die verplichte 6 uur moet je nog verplicht 2 uur erbij doen als je zelf verder oefent met een voorlopig rijbewijs A, maar het examen met de rijschool gaat afleggen.
Als je met je eigen motor examen gaat doen, moet je geen extra lesuren volgen.
Denk niet dat je na die 6 of 8 uur kan motorrijden.
-
wooter
Inderdaad, maar je kan wel al de oefeningen op het terrein doen, en goed genoeg motorrijden om te slagen op het examen.Inazuma schreef:Denk niet dat je na die 6 of 8 uur kan motorrijden.
-
massoti
Voila, ingeschreven voor 6 uur. Na die 6 uur ga ik waarschijnlijk nog 2 uur extra pakken. Wat me wel een beetje dwars zit is het feit dat die 6 uur in 1 dag worden gegeven. Ik weet nog hoe het was om mijn allereerste uur in een auto te leren rijden.
Iemand ervaring met 6 uur motorrijles op 1 dag af te handelen?
grtzz
Iemand ervaring met 6 uur motorrijles op 1 dag af te handelen?
grtzz
-
NinjaZx10
Waarom heb ik het gevoel dat mijn vraag genegeerd wordt?
-
GRO
- Administrator
Ik zie in deze draad zelfs geen vraag van ninjaZx10. Misschien daarom?
-
Inazuma
Dat is gekkenwerk.massoti schreef:Iemand ervaring met 6 uur motorrijles op 1 dag af te handelen?
Na 2 uur ben je meurg.
-
Chris24
Beter nog, 6 uur motorles nemen op één dag is zelfs niet toegelaten (voor het voorlopig rijbewijs)...Geweldige rijschool moet dat zijn, waar ze je dergelijke dingen aansmeren.