Blokkeren parkeervakken

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Blokkeren parkeervakken

Bericht door BuBbA »

Beste,

Mijn vriendin woont in een straat met aan één kant van de baan geschilderde parkeervakken. Gezien de bewoning en de locatie staan die vakken zo goed als altijd vol.
Op zich geen probleem, was het niet dat één van de bewoners van die straat bewust een parkeervak blokkeert, zodat dit enkel en alleen voor hen beschikbaar is. Op die manier word het probleem natuurlijk enkel maar groter en groter, vandaar mijn vraag.

Wat die buren doen is het volgende: zij hebben een lege gasfles genomen, en daar één of ander klein vlagje aangehangen. Die gasfles hebben zij langs die parkeerplaats gezet. Op het moment dat zij vertrekken rijden ze hun wagen uit die parkeerplaats, zetten ze de gasfles min of meer midden in dat vak, en rijden ze door. Komen ze thuis zetten ze die gasfles weer in de berm en parkeren ze hun terug in dat vak.

Ik ben dan misschien geen expert, maar logisch gezien ga ik ervan uit dat dit niet zomaar kan. Die parkeervakken zijn er voor iedereen, niet enkel voor hun. Anders kan gans de straat zo beginnen en zijn binnenkort alle parkeerplaatsen daar geblokkeerd.

Op zich heb ik er nooit last van gehad, aangezien het parkeervak tot nu toe nooit vrij is geweest als ik daar kwam of omdat ik elders al parking had, maar gisteren is het dan uiteindelijk toch tot een confrontatie gekomen. Jammer genoeg was ik zelf niet aanwezig. Ik kreeg dus gisteren avond telefoon van mijn vriendin dat er bezoek was, en dat dat geblokkeerde parkeervak het enige vrije plaatsje was in de buurt. Ik heb haar dan ook gezegd dat zij die gasfles gewoon in de berm moesten zetten en hun mochten parkeren. Zij hebben dat gedaan, maar toen dat bezoek enkele uren later terug vertrok zat er een briefje onder de ruitenwisser met daarop geschreven "als je hier nog parkeert zal het u geld kosten".

Vandaar dat ik dus hier wat raad kom vragen:

1) Voor de zekerheid: dit mag toch niet zomaar?
2) Stel dat ik daar aankom, het vak is vrij maar de gasfles staat op het vak, mag ik dan gewoon die gasfles in de berm zetten en mij daar parkeren?
3) Kunnen zij mijn wagen laten wegtakelen ofzo moest ik dat doen?

Alvast bedankt.

Mvg,

BuBbA
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Blokkeren parkeervakken

Bericht door de rijprof »

"als je hier nog parkeert zal het u geld kosten".
Als zij op een parkeervak een gasfles plaatsen kan het hun geld kosten.
wegcode schreef:7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Blokkeren parkeervakken

Bericht door bert.covens »

BuBbA schreef:1) Voor de zekerheid: dit mag toch niet zomaar?
Dat mag inderdaad niet. Zie quote van de RIJPROF. De openbare weg is van iedereen. Waar gaan we naartoe als iedereen de openbare weg als zijn persoonlijke privé-speeltuin aanziet, en zomaar een privé-parkeerplaats (onrechtmatig) gaat inpalmen?

Een gasfles in volle zon nota bene! (Over verantwoordelijkheidszin gesproken)

Heeft je buurman dan écht nog nooit stilgestaan over de gevaren daarvan? Of erbij stilgestaan wat de gevolgen zouden kunnen zijn wanneer een chauffeur die gasfles niet opmerkt en ertegenaan rijdt? 't Zou hém wel eens héél duur te staan kunnen komen. (Naast 't feit dat hij sowieso al een boete riskeert omwille van die gasfles die daar niet mag staan).
BuBbA schreef: 2) Stel dat ik daar aankom, het vak is vrij maar de gasfles staat op het vak, mag ik dan gewoon die gasfles in de berm zetten en mij daar parkeren?
Je mag gerust die gasfles wegzetten, en je auto daar parkeren. Jouw auto mag in dat parkeervak staan, die gasfles absoluut niet.
BuBbA schreef: 3) Kunnen zij mijn wagen laten wegtakelen ofzo moest ik dat doen?
Geenszins. Dat kunnen zij zelfs niet als je in overtreding staat en bijvoorbeeld vlak voor hun garage zou parkeren. Daarvoor is namelijk tussenkomst van een bevoegd persoon nodig. Loze dreigementen.

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aanprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.


En vermits jouw auto reglementair geparkeerd staat, zie ik in de verste verte niet in waarom een bevoegd persoon jouw auto zou laten takelen. Integendeel, een bevoegd persoon die vaststelt dat daar een gasfles staat, hoort je buurman daarop aan te spreken.

Wil je geen ruzie, spreek dan desnoods je wijkagent erover aan, over die gasfles. Die kan je buurman wel op andere gedachten brengen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie