Hallo,
ik ben vandaag tegengehouden toen ik op weg was met de brommer naar de decathlon in Antwerpen.
Nu heb ik me vorige week een brommer aangekocht, deze reed 90 per uur en heb hem zelf afgesteld met een rondel in de uitlaat en wegens een sportstuur getest of hij mooi 50 reed. Ik reed achter iemand anders aan en kwam tot de constatatie dat hij goed afgesteld was. Nu werd ik vandaag meegevraagd door een politieman naar een controle. Er werd mij niets gezegd dat ik stevig moest gaan doorzitten op m'n zadel. Dus ben ik eigenlijk zowat blijven staan ( heb nog nooit controle gehad, dus wist niet wat te doen..). Nu bleek dat hij 59 op de rollen ging wat dus te snel was.. Dus ik dacht echt van dit kan gewoon niet en vraag aan hem of ik echt moest gaan zitten. Waarop hij me zegt dat ik moest doorleunen.
Welnu, ik mocht van hem geen tweede keer.. resultaat : brommer in beslag genomen. Ik voel me benadeeld aangezien ik er quasi zeker van ben dat hij echt niet sneller rijdt. Bovendien heb ik helemaal niet de intentie om sneller te rijden aangezien ik hem zelf heb proberen af te stellen.
Als klap op de vuurpijl neem ik de trein naar huis en zie ik dat m'n voorlopig rijbewijs verlopen is. Dacht namelijk dat dat zoals bij de auto 3 jaar was..
Nu vraag ik me af wat ik moet verwachten en wat ik op m'n verklaring zeker moet vermelden.
Ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie, studeer op universiteit en ben 20 jaar.
Kan ik mij aan een boete van meer dan 1000 euro verwachten of zal ik veel voorwaardelijk krijgen?
Bedankt !
Boete verlopen rijbewijs a3 en 5 km te snel
-
smeuninx
-
de rijprof
Re: Boete verlopen rijbewijs a3 en 5 km te snel
De maximumsnelheid voor een bromfiets klasse B is 45 km/u. (geen 50 km/u)
Jij zit er, met gecorrigeerde snelheidsmeting, 14 km/u boven!
Dat je geen 2 poging kreeg, waarbij je kon doorzitten op je brommer, vind ik nogal bizar en ook niet eerlijk.
Heeft men jouw voorlopig rijbewijs gecontroleerd?
Jij zit er, met gecorrigeerde snelheidsmeting, 14 km/u boven!
Dat je geen 2 poging kreeg, waarbij je kon doorzitten op je brommer, vind ik nogal bizar en ook niet eerlijk.
Heeft men jouw voorlopig rijbewijs gecontroleerd?
-
smeuninx
het was 59 op de rollen, de correctie moet er nog af.. Maar ik haal echt geen 1 brommer b klasse in, daarmee dat ik het niet kunnen vind. Ik heb m'n voorlopig nog niet laten zien maar denk wel dat ik dat op m'n verklaring moet bijhebben..
Heb nu redelijk veel bang voor een monsterboete, terwijl ik hem heb proberen af te stellen en dacht dat het zo goed was..
Zoals eerder gezegd wil ik helemaal geen brommer die sneller rijd maar aangezien ik een sportstuur heb moest ik hem afstellen op gevoel :S en heb hem ook nog maar 6 dagen en al kwijt..
Heb nu redelijk veel bang voor een monsterboete, terwijl ik hem heb proberen af te stellen en dacht dat het zo goed was..
Zoals eerder gezegd wil ik helemaal geen brommer die sneller rijd maar aangezien ik een sportstuur heb moest ik hem afstellen op gevoel :S en heb hem ook nog maar 6 dagen en al kwijt..
-
GRO
- Administrator
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Heeft de politie jouw VR gevraagd?Hoe kan dat nu dat jij een bromfiets koopt die 90 km/uur rijdt en dat je die zelf wat gaat afstellen.
Dat is iets wat ik zeker al niet op de rechtbank zou gaan verklaren. Daarenboven rijd je zonder geldig rijbewijs.
-
smeuninx
Mag ik deze dan niet zelf afstellen? Ik heb er niet mee rondgereden tegen die 90 he en dacht dat ik hem zelf wel kon afstellen..
Waarom mag ik dit niet zeggen?
De politie vroeg enkel de papieren, maar ik moet woensdag m'n rijbewijs wel meenemen veronderstel ik.. Of is dat niet nodig op een verklaring? Op het papier van afspraak staat u dientin het bezit te zijn van u identiteitskaart, rijbewijs (indien vereist), verzekeringsbewijs en gelijkvormigheidsattest..
Waarom mag ik dit niet zeggen?
De politie vroeg enkel de papieren, maar ik moet woensdag m'n rijbewijs wel meenemen veronderstel ik.. Of is dat niet nodig op een verklaring? Op het papier van afspraak staat u dientin het bezit te zijn van u identiteitskaart, rijbewijs (indien vereist), verzekeringsbewijs en gelijkvormigheidsattest..
-
Inazuma
Dat is de bedoeling uiteraard ...smeuninx schreef:De politie vroeg enkel de papieren, maar ik moet woensdag m'n rijbewijs wel meenemen veronderstel ik..
Voor een klasse B bromfiets is een rijbewijs vereist.Of is dat niet nodig op een verklaring? Op het papier van afspraak staat u dientin het bezit te zijn van u identiteitskaart, rijbewijs (indien vereist), verzekeringsbewijs en gelijkvormigheidsattest..
Je zal dus iets moeten meebrengen.
Ze kunnen trouwens zelf ook opvragen of je een geldig (voorlopig) rijbewijs hebt of niet.
Zoals het er naar uit ziet, wordt het rijden zonder rijbewijs.
Artikel 30
§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;
Dat wordt 1100 tot 11.000 euro boete bij veroordeling, plus 137,5 euro voor het zgn. slachtofferfonds .
Doorgaans wordt er bij een eerste veroordeling de minimumboete uitgesproken, en voor de helft of zelfs meer voorwaardelijk.
Voor de inbreuken op de technische eisen - je bromfiets B is een motorfiets als hij sneller gaat dan 45 km/u - is de mogelijke bestraffing :
Artikel 4
§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.
De franken worden euro's, en moeten nog vermenigvuldigd worden met 5,5 om de opdeciemen in rekening te brengen.
DWZ 55 tot 55.000 euro mogelijke boete.
Bij veroordeling tot een boete vanaf 26 (143 met opdeciemen) euro, komt hier ook een verplichte bijdrage van 137,5 euro bij voor het zgn. slachtofferfonds.
De veroordelingen komen op je strafblad, en je moet ook nog de gerechtskosten betalen.
De hoogste boetebedragen zijn uiteraard ook weggelegd voor de straffere gevallen... je krijgt die niet bij een eerste veroordeling.
Een deel van de boete kan voorwaardelijk worden opgelegd, dwz dat je maar een deel moet bepalen.