Ik heb een rijbewijs C mag ik dan met een tractor rijden?
Ik heb een rijbewijs B mag ik dan met een caravan rijden?
Alvast bedankt,
Gitte
rijbewijs
-
Wouter
Re: rijbewijs
Artikel 20Gitteke23 schreef:Ik heb een rijbewijs C mag ik dan met een tractor rijden?
§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E of C of voor de subcategorie C1 of C1+E laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.
Je mag met een rijbewijs B voertuigen besturen met een Maximaal Toegelaten Massa van maximum 3,5 ton; en je mag daarmee een aanhangwagen (caravan is een aanhangwagen) trekken met een MTM van maximum 750kg.Gitteke23 schreef:Ik heb een rijbewijs B mag ik dan met een caravan rijden?
Als de MTM toch meer bedraagt dan 750 kg, dan mag je nog steeds gewoon met rijbewijs B rijden als:
-de totale MTM van voertuig + aanhangwagen niet meer is dan 3,5 ton
-de MTM van de aanhangwagen niet meer is dan de lege massa van het trekkend voertuig
(aan beide voorwaarden moet voldaan zijn!)
Laatst gewijzigd door Wouter op 14 feb 2011, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: rijbewijs
Voor een gemiddelde caravan tot een mtm van zowat 1300 kilo volstaat meestal wel een rijbewijs B.
Volg dus wel de formule die accer citeerde, en zorg dus dat je trekkend voertuig in dat geval minstens een leeggewicht heeft van 1300 kilo en een mtm van maximaal 2200 kilo.
Volg dus wel de formule die accer citeerde, en zorg dus dat je trekkend voertuig in dat geval minstens een leeggewicht heeft van 1300 kilo en een mtm van maximaal 2200 kilo.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)