Wordt dit fout gerekend op het examen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Eve

Wordt dit fout gerekend op het examen?

Bericht door Eve »

Hallo,

Ik heb sinds kort mijn voorlopig rijbewijs en ben dus volop aan het oefenen. Af en toe zijn er echter nog dingen die ik wel eens durf vergeten, en nu vroeg ik me af of dit ernstig wordt aangerekend op het examen.
Het gaat om het volgende:

*In de rijschool hebben ze me steeds geleerd dat ik bij het afslaan eerst in de achteruitkijkspiegel moet kijken, dan in de zijspiegel en dan ook nog eens over m'n schouder. Dit laatste vergeet ik soms nog. Is dit een zware fout?

*Ten tweede vergeet ik soms terug te schakelen in een bocht of aan een rotonde.

*Daarnaast heb ik ook geleerd om (voor ik afsla) eerst te kijken en dan pas de richtingaanwijzer aan te zetten, terwijl ik het soms toch in omgekeerde volgorde doe.

Ik weet dat ik deze fouten moet proberen vermijden en doe mijn best om erop te letten, maar als dit toch eens zou voorkomen op het examen, ben ik dan gebuisd?

Bedankt voor het antwoord!
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Wordt dit fout gerekend op het examen?

Bericht door Jari »

Hoe vroeger je je richting aangeeft, hoe beter, dus het laatste lijkt mij niet echt verkeerd...

Dat over de schouder kijken... Als je dat vergeet, dan leer je dat waarschijnlijk het beste door eens goed te schrikken als je de autostrade oprijdt en er toch iemand in je dode hoek blijkt te rijden! Dus beter op voorhand al goed op letten ;)
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wordt dit fout gerekend op het examen?

Bericht door Inazuma »

Eve schreef:Af en toe zijn er echter nog dingen die ik wel eens durf vergeten, en nu vroeg ik me af of dit ernstig wordt aangerekend op het examen.
Alle fouten kunnen je worden aangerekend op het examen, en teveel "kleine" fouten kunnen uiteindelijk ook de - negatieve - doorslag geven.
Zorg dus dat je ze vermijdt, dan wordt het ook geen probleem als je er toch eens eentje maakt.
*In de rijschool hebben ze me steeds geleerd dat ik bij het afslaan eerst in de achteruitkijkspiegel moet kijken, dan in de zijspiegel en dan ook nog eens over m'n schouder. Dit laatste vergeet ik soms nog. Is dit een zware fout?
In stadsverkeer of na gestopt te zijn (bvb lichten) is dat erger dan op een baan waar je de fietsers van mijlenver kan zien en er geen te zien is.
In stadsverkeer kan je maar beter niet enkel op je spiegels vertrouwen.

PS : kin tot tegen de schouder volstaat om voldoende zicht schuin achteruit te hebben, en om tegelijk nog zicht op waar je heen rijdt te houden.
*Ten tweede vergeet ik soms terug te schakelen in een bocht of aan een rotonde.
Terugschakelen VOOR de bocht / rotonde / ...
Kan zwaar gaan doorwegen als je dat bij herhaling doet.
*Daarnaast heb ik ook geleerd om (voor ik afsla) eerst te kijken en dan pas de richtingaanwijzer aan te zetten, terwijl ik het soms toch in omgekeerde volgorde doe.
Over hoever voordien spreken we dan ?
Als je dat ruim op tijd doet, en uiteindelijk zowel kijken als pinken nog tijdig uitvoert, is dat niet echt een probleem.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wordt dit fout gerekend op het examen?

Bericht door Benny Stinkens »

De reden dat je eerst moet kijken en dan pas moet pinken is, dat als er iemand achter je rijdt en je pinkt, die er automatisch van uitgaat dat je ook echt gaat inhalen/afslaan.

Met andere woorden, gaat die verschieten en dat moet je zien te vermijden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast13

Re: Wordt dit fout gerekend op het examen?

Bericht door Gast13 »

In Nederland zijn ze een stuk strenger op het kijken in de spiegels en over de schouder.
Het afslaan in een bocht naar rechts wordt ongeveer zo aangeleerd:
*Binnenspiegel
*Rechter buitenspiegel
*Over schouder kijken
*NU PAS pinker aanzetten!
*Nog voor de bocht binnenspiegel
*voor de bocht rechter buitenspiegel
*terwijl je de bocht ingaat over de schouder kijken(wel bocht mee volgen natuurlijk! :mrgreen: )
Plaats reactie