hellingproef

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: hellingproef

Bericht door Inazuma »

mariska schreef:
Nu rijd ik echter in een renault Twingo (voorlopig rijbewijs) en lukt mij de hellingproef niet meer, ik glijd constant terug.
Twingo benzine, en opel was een dieseltje ?

Kies ergens een helling waar je rustig kan staan prutsen zonder ander verkeer, zonder pottekijkers.
Hellingen naar een weg bovenop een dijk zijn ideaal en goed steil , als je tot daar mag rijden tenminste. (Rij er ook niet over ... )


Handrem op.
Versnellingsbak in eerste.
Beetje gas bijgeven (motor niet laten razen, hoorbaar sneller draaien is genoeg)
koppeling zachtjes laten opkomen
als je het motortoerental hoort dalen (de koppeling begint aan te grijpen) geef je nog wat gas bij en los je geleidelijk maar vlot de handrem, terwijl je de koppeling zachtjes verder komen.

Je kan dat eerst eens proberen op het vlakke om wat gevoel aan te kweken.

Men kan je dat stapje voor stapje uitleggen, maar het belangrijkste is dat je het gewoon oefent tot je het juiste gevoel, de kneep te pakken hebt.

Laatst aangepast door Inazuma op Zo Nov 05, 2006 3:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
mariska

hellingproef

Bericht door mariska »

Tijdens mijn rijlessen verging mij de helingproef goed, ik reed in een Opel.

Nu rijd ik echter in een renault Twingo (voorlopig rijbewijs) en lukt mij de hellingproef niet meer, ik glijd constant terug.

Kan iemand mij advies geven?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Zogauw je het met de handrem onder de knie hebt (heeft als 'voordeel' dat je vanaf het begin al gas kan geven) dan kan je het ook eens met de voetrem proberen. Ik doe het alleen met de voetrem maar ik heb helaas nog niet de gelegenheid gehad om het in een benzinewagen te proberen dus ik weet niet ofdat ik het daar ook soepel kan.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Zogauw je het met de handrem onder de knie hebt (heeft als 'voordeel' dat je vanaf het begin al gas kan geven) dan kan je het ook eens met de voetrem proberen. Ik doe het alleen met de voetrem maar ik heb helaas nog niet de gelegenheid gehad om het in een benzinewagen te proberen dus ik weet niet ofdat ik het daar ook soepel kan.
Contra voetrem:
- Remlichten blijven de achterligger verblinden bij schemer
- Meer kans op achteruit bollen door de snel opeenvolgende bewegingen
- Meer oefening nodig of je valt stil
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Zoals we het gewoon zijn van hem: zeer goede uitleg van Inazuma.

Als je je afvraagt: wat is &quotbeetje gas bijgeven&quot, zou ik zeggen: tot de motor ongeveer 1200 toeren per minuut draait (geen evangelie, empirisch gegeven).
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: - Meer kans op achteruit bollen door de snel opeenvolgende bewegingen
- Meer oefening nodig of je valt stil
Dit hangt natuurlijk van de handigheid van de bestuurder af. Veel mensen hebben er geen enkel probleem mee als ze met Diesel rijden (zo'n 80% rijdt op Diesel, zo uit mijn hoofd) om de hellingproef aan te leren.
Ik heb maar een hele gemiddelde aanleg voor autorijden, vanaf de 2de poging beheerste ik de hellingproef voor 100% en kon ik het 10 op 10 keer goed doen zonder achteruit te rijden.
Ja Jozef, je mag mijn horloge achter het achterwiel leggen.
Dus het aanleren is geen probleem en het achteruit bollen gebeurd in de praktijk niet als je het goed beheerst, kwestie van oefening. De één moet wat langer oefenen dan de ander maar de meesten zullen het wel kunnen leren. Zo complex vind ik die handelingen toch ook niet. Voet op rem en voet op koppelingspedaal, kpedaal laten opkomen en op het aangrijpingspunt de rvoet van de rem naar het gas verplaatsen. Dat laatste hoeft dus bij een Diesel nog niet eens om soepel op gang te komen.

Quote: - Remlichten blijven de achterligger verblinden bij schemer
Ik heb de remlichten nooit als hinderlijk ervaren maar de één is daar wat gevoeliger voor dan de ander. Dat is voor mij dan ook een zeer legitiem argument.
Ik vind het nadeel van de handrem dan weer dat het iets trager gaat en dat er weer onnodige uitstoot is wanneer iemand dan ook vanaf het begin gas geeft (maar een klein beetje maar gezien de ernstige milieuprognostiek helpen alle kleine beetjes in mijn optiek).
Bovendien vraag ik me af ofdat de handrem of iets anders dan niet slijt als je al gas geeft wanneer de handrem nog opstaat.

Zou het niet een idee zijn voor de autofabricanten als het remlicht uit zou gaan zogauw je stilstaat? Dan heb je dat nadeel niet meer.

Nog eventjes een stelling in het midden gooien: als je de hellingproef niet kan zonder de handrem dan heb je nog onvoldoende beheersing over de pedalen. Door de hellingproef op deze wijze te doen kan je er achter komen ofdat je voldoende feeling voor de pedalen hebt en er zodoende aan werken aangezien de feeling dan zal verbeteren met de hellingproef.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Als je je afvraagt: wat is &quotbeetje gas bijgeven&quot, zou ik zeggen: tot de motor ongeveer 1200 toeren per minuut draait (geen evangelie, empirisch gegeven).
Grappig eigenlijk - ik wou die 1200 tpm er ook in zetten, maar toen bedacht ik me dat de meeste Twingo's geen toerenteller hebben ...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BBB schreef: Ik doe het alleen met de voetrem maar ik heb helaas nog niet de gelegenheid gehad om het in een benzinewagen te proberen dus ik weet niet ofdat ik het daar ook soepel kan.
Dat kan, maar het is wat moeilijker om meteen de juiste balans te vinden.
Eens je de pak ervan weghebt, is ook dat geen probleem meer.


Persoonlijk vind ik het nogal hinderlijk wanneer bestuurders voor me constant op hun rem staan te duwen - zeker 's nachts.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BBB schreef:
Quote: Meer oefening nodig of je valt stil
Dit hangt natuurlijk van de handigheid van de bestuurder af.
Het probleem is natuurlijk dat beginnende bestuurders die handigheid nog niet hebben.

Quote: Voet op rem en voet op koppelingspedaal, kpedaal laten opkomen en op het aangrijpingspunt de rvoet van de rem naar het gas verplaatsen. Dat laatste hoeft dus bij een Diesel nog niet eens om soepel op gang te komen.
Doe je dat ook in ... ik zeg maar wat ... de Alpen
Op de straat richting Saint-Nicolas in Luik
Of ... met een zware aanhanger


Als je met mijn dieseltje géén gas geeft, ga je regelmatig als een beginner onderuit. Dat ding staat zo schraal afgesteld ...

Je moet die (weg)rijden als een naftje.
Het kà n uiteraard zonder dotje gas, maar dan moet het erg voorzichtig.

Quote: Ik vind het nadeel van de handrem dan weer dat het iets trager gaat en dat er weer onnodige uitstoot is wanneer iemand dan ook vanaf het begin gas geeft
Waarom zou dat trager gaan
Jij moet sneller op het gas omdat je niets meer hebt dat je tegen houdt - of je ook sneller vertrokken bent is een heel andere vraag.

Quote: Bovendien vraag ik me af ofdat de handrem of iets anders dan niet slijt als je al gas geeft wanneer de handrem nog opstaat.
De koppeling moet dit altijd opvangen - met de handrem gaat dat zeer gelijkmatig, met de voetrem moet je toch wat meer gas geven en de koppeling sneller laten komen om niet alleen te vertrekken, maar ook het achteruitbollen op te vangen.
Met de handrem moet je eigenlijk alleen vertrekken.
Wanneer het toerental lichtjes zakt en je de wagen voelt trekken tegen de handrem in , weet je dat er voldoende trekkracht is om
1) het achteruitbollen te verhinderen
2) de wagen vooruit te trekken.
Quote: Zou het niet een idee zijn voor de autofabricanten als het remlicht uit zou gaan zogauw je stilstaat? Dan heb je dat nadeel niet meer.
Remlichten zijn ook een waarschuwing : dit voertuig remt of heeft net tot stilstand geremd ...



[img]Nog%20eventjes%20een%20stelling%20in%20het%20midden%20gooien:%20als%20je%20de%20hellingproef%20niet%20kan%20zonder%20de%20handrem%20dan%20heb%20je%20nog%20onvoldoende%20beheersing%20over%20de%20pedalen.[/img]

Je kan zo'n dingen gebruiken om het gevoel voor de trappers aan te kweken .
Door de concurrentie met de vrije opleiding heeft de rijschool er niet echt de tijd voor, maar deftig rijden begint met controle over de pedalen en het stuur bij belachelijk lage snelheden ...


Wie de basis-voertuigbeheersing niet onder de knie heeft, zit op de weg daarmee teveel in de maag, en rijdt er uiteraard slechter door.
[/quote]
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef:
Het 10 keer op dezelfde helling doen kan iedereen, doe het maar eens 10 keer op verschillende, wedden dat je faalt.
Waarschijnlijk lukt dat wel hoor.


Wat ook leuk is : laat die oefening eens in achteruit bergop uitvoeren
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

BBB schreef: Zou het niet een idee zijn voor de autofabricanten als het remlicht uit zou gaan zogauw je stilstaat? Dan heb je dat nadeel niet meer.
Daar hebben de autofabrikanten niets over in te brengen. Artikel 28 °3 2° 6) van het TRA zegt dat een stoplicht moet gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.
Als je stilstaat en op het rempedaal duwt, stel je ook de bedrijfsrem in werking.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: vanaf de 2de poging beheerste ik de hellingproef voor 100% en kon ik het 10 op 10 keer goed doen zonder achteruit te rijden.
Ja Jozef, je mag mijn horloge achter het achterwiel leggen.
In je dromen. Het 10 keer op dezelfde helling doen kan iedereen, doe het maar eens 10 keer op verschillende, wedden dat je faalt.
BBB schreef: Zo complex vind ik die handelingen toch ook niet. Voet op rem en voet op koppelingspedaal, kpedaal laten opkomen en op het aangrijpingspunt de rvoet van de rem naar het gas verplaatsen. Dat laatste hoeft dus bij een Diesel nog niet eens om soepel op gang te komen.
Vertrekken met een rijschool auto op een helling, diesel, is misschien wel mogelijk zonder gas bij te geven, maar probeer dit maar eens met een lichtere diesel, een 1.4 ofzo... Motor valt gewoon stil, einde verhaal.
BBB schreef: Ik heb de remlichten nooit als hinderlijk ervaren maar de één is daar wat gevoeliger voor dan de ander. Dat is voor mij dan ook een zeer legitiem argument.
Moet je maar eens achter iemand gaan staan met een 3de stoplicht, quasi iedereen, behalve de &quotoude&quot auto's. Als je geluk hebt, zijn het ledjes, en heb je nog niet zo veel last. Als je pech hebt, zoals bij mij, is dat 3x21Watt. Veel plezier met 63Watt aan rood licht in je gezicht, sterretjes gegarandeerd.
BBB schreef: Ik vind het nadeel van de handrem dan weer dat het iets trager gaat en dat er weer onnodige uitstoot is wanneer iemand dan ook vanaf het begin gas geeft (maar een klein beetje maar gezien de ernstige milieuprognostiek helpen alle kleine beetjes in mijn optiek).
Errr... Je zal zonder handrem eerder de neiging hebben om meer gas te geven, omdat de bewegingen sneller moeten volgen. Dat het trager gaat, hangt er net maar vanaf hoe goed je er in bent.
BBB schreef: Bovendien vraag ik me af ofdat de handrem of iets anders dan niet slijt als je al gas geeft wanneer de handrem nog opstaat.
Hoogstens je koppeling, zelfde effect als bij de voetpedalen. Tenzij je een volslagen idioot voor je hebt die zijn auto tot 2000 tpm duwt eer hij de handremt uitzet. Als je handrem hiervan slijt, en je auto vooruit begint te komen, zou ik de garage eens gaan bezoeken.
BBB schreef: Zou het niet een idee zijn voor de autofabricanten als het remlicht uit zou gaan zogauw je stilstaat? Dan heb je dat nadeel niet meer.
Wat een geluk dat jij geen minister bent, ik dacht dat Landuyt al idiote ideeën had, maar dit slaat alles. Er zijn nu al mensen genoeg die niet goed zien als er auto's aan een rood licht / rotonde / kruispunt stilstaan, en jij zou dan de remlichten ook nog eens uitschakelen? Mijn remlichten gaan pas uit als ik duidelijk gezien heb dat mijn achterligger gezien heeft dat ik stilsta. Veiligheid eerst m'n beste.
BBB schreef: Nog eventjes een stelling in het midden gooien: als je de hellingproef niet kan zonder de handrem dan heb je nog onvoldoende beheersing over de pedalen. Door de hellingproef op deze wijze te doen kan je er achter komen ofdat je voldoende feeling voor de pedalen hebt en er zodoende aan werken aangezien de feeling dan zal verbeteren met de hellingproef.
Een mens heeft 2 voeten. Een auto heeft 3 pedalen. Ik wil jou best eens naar een heuveltje hier vlak bij brengen, een eerlijk heuveltje op een oefenterrein. Als je daar op geraakt, met enkel je pedalen, en zonder 1 mm achteruit te bollen, krijg je een bak Duvel cadeau. (Wel niet drinken als je moet rijden )
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma heeft hier al zeer goed uitgelegd waarom het voor de motor en de koppeling zeer ongezond is om op een steile helling zonder de parkeerrem te vertrekken.

Ja, het kan. Behalve dan die ene keer dat je wat vermoeid bent, en de wagen tegen een achterligger bolt, of de motor blokkeert als de wagen al gedeeltelijk dwars op een voorrangsweg staat waar iemand tegen 120 km/h komt aangereden.

Ik weet in ieder geval één ding: voor een wagen waar zo mee gereden is, geef ik nog hooguit de prijs van het oud ijzer.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik zal het 'geheimpje' maar vertellen hoe het komt dat ik dit perfect zonder handrem kan. Mijn auto heeft immers maar twee pedalen en ik heb twee voeten, dus ... met een automaat kan het wel. Hoewel ik het niemand aanraad om met de linkervoet te remmen.

Het was ergens toch oneerlijk om op die manier Rafael een bak Duvel te ontfutselen, alhoewel voor nen bak Duvel ...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Rafael schreef:
Een mens heeft 2 voeten. Een auto heeft 3 pedalen. Ik wil jou best eens naar een heuveltje hier vlak bij brengen, een eerlijk heuveltje op een oefenterrein. Als je daar op geraakt, met enkel je pedalen, en zonder 1 mm achteruit te bollen, krijg je een bak Duvel cadeau. (Wel niet drinken als je moet rijden )
Mag ik het proberen ? Ik gebruik geen handrem, enkel de pedalen. Ik ben er vrij zeker van dat ik geen micron achteruit zal bollen ! Als ik het toch doe geef ik jou een bak Duvel. Het mag ook op een behoorlijk stijle helling zijn, 30% voor mijn part, maakt niet uit !


Ik laat trouwens ook altijd mijn remlichten branden als ik stilsta en ik zie dat het verkeer achter mij nog aan het bollen is. Als die niet opvallend genoeg vertragen durf ik de remlichten wel eens een paar keer laten knipperen om mijn achterligger zijn aandacht te trekken. Verder zou ik aan een uiterst belangrijk systeem als het remlichtencircuit niet te veel electronische snufkes hangen zoals uitval bij stilstand. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd dat door een foutje de remlichten ook niet meer branden wanneer je toch nog rijdt.
Plaats reactie