plein <-> rondpunt ...

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Phillip

plein <-> rondpunt ...

Bericht door Phillip »

Ik ben daarnet nog gaan rijden met mijn vader en ik had een discussie met hem.
Ik weet niet of er iemand gekend is met het rondpunt in Brasschaat waar de Frillinglei, Baillet Latourlei, Ter Borcht enzo op uitkomt. Er staan daar dus D5 borden wat wil zeggen rondgaand verkeerd ... Dit is dan toch een rondpunt en ik moet dus helemaal niet naar links pinken terwijl ik erop rijd, niet ? Mijn vader echter zegt dat dit een plein is (omdat het te groot is voor een rondpunt vind ie) en dat ik dus wel moet pinken naar links.

Nog iets anders, een overlangse uitholling, moet die met verkeersborden worden aangegeven ?

Iig heb ik twijfels of ik nog met mijn vader ga verder leren rijden. Bij een wegversmalling aan een kruispunt mocht ik van hem niet vertragen, ik moest bij het keren in een doodlopende straat mijn stuur nog verder draaien terwijl het al volledig geblokkeerd was en ik mocht niet eens de handrem gebruiken toen ik ergens stond waar ik achteruit zou bollen ... hij gaat er gewoon niet van uit dat ik nog maar een paar uur rijden achter de rug heb, hij verwacht dat ik ineens kan rijden zoals hij
Inazuma
Berichten: 11407
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: plein <-> rondpunt ...

Bericht door Inazuma »

Phillip schreef: Ik ben daarnet nog gaan rijden met mijn vader en ik had een discussie met hem.
Ik weet niet of er iemand gekend is met het rondpunt in Brasschaat waar de Frillinglei, Baillet Latourlei, Ter Borcht enzo op uitkomt. Er staan daar dus D5 borden wat wil zeggen rondgaand verkeerd ... Dit is dan toch een rondpunt en ik moet dus helemaal niet naar links pinken terwijl ik erop rijd, niet ? Mijn vader echter zegt dat dit een plein is (omdat het te groot is voor een rondpunt vind ie) en dat ik dus wel moet pinken naar links.

Het hangt er maar van af wat je een rond punt noemt.
De term wordt in de volksmond voor alles gebruikt, zoals een rotonde, een rond punt zoals je het hier lijkt te illusteren, en zoiets van jet &quotrond punt&quot van Wommelgem.

Bij richtingsverandering moet je je richtingaanwijzers gebruiken :

Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.


Er is daarop echter een uitzondering :
Bij het oprijden van een rotonde - en enkel een rotonde - moet je géén richting aangeven, dat moet enkel bij het afrijden :

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° (...)

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.


En wat is dan precies een rotonde
Enkel de weg die voldoet aan deze definitie :

2.39. &quotRotonde&quot :
weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

D5 Afbeelding B1 Afbeelding en B5 Afbeelding


Als het om een rotonde volgens bovenstaande definitie gaat, moet je geen richting aangeven bij het oprijden.

Gaat het om een &quotrond punt&quot met enkel D5 en dus Verplicht rondgaand verkeer.Afbeelding , dan moet je wél richting aangeven.


Size doesn't matter - de grootte van een rond punt of echte rotonde maakt niets uit.
Plaats reactie