Rood licht

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sijsele

Rood licht

Bericht door sijsele »

Als je stil staat voor een rood licht, moet je dan in neutraal gaan? Of mag je al klaarstaan in eerste?
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door GRO »

Je mag kiezen.

Moet je lang voor een rood licht staan (vb ophaalbrug), motor stilleggen.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

sijsele schreef:Als je stil staat voor een rood licht, moet je dan in neutraal gaan? Of mag je al klaarstaan in eerste?
8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Rood licht

Bericht door Metallicdeth »

Inazuma schreef:
sijsele schreef:Als je stil staat voor een rood licht, moet je dan in neutraal gaan? Of mag je al klaarstaan in eerste?
8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Klaarstaan in de eerste versnelling betekend toch niet dat je telkens gas moet bijgeven? Koppeling en rem indrukken lijkt mij het meest logisch. Anders moet je bij groen eerst weer naar de 1, handrem eraf,... en dat gaat allemaal ten koste van de doorstroming.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Rood licht

Bericht door de rijprof »

Wanneer je in neutraal staat voor een rood verkeerslicht en je ziet dat het dwarsverkeer oranje krijgt, heb je nog ruimschoots de tijd om je auto naar 1ste versnelling te schakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Rood licht

Bericht door Metallicdeth »

De Rijprof schreef:Wanneer je in neutraal staat voor een rood verkeerslicht en je ziet dat het dwarsverkeer oranje krijgt, heb je nog ruimschoots de tijd om je auto naar 1ste versnelling te schakelen.
Moeten de mensen wel opletten, want daar zit het probleem vaak: ze zijn met van alles bezig en op het probleem dat het al groen is, moeten ze nog de handrem eraf halen en schakelen.

Persoonlijk hou ik hem liever in de 1 met de koppeling ingedrukt. Ieder z'n eigen manier zeker? :) Voor een brug / spoorwegovergang doe ik m'n motor uiteraard wel uit met handrem op.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rood licht

Bericht door bert.covens »

Nochtans, zoals blijkt uit de wettekst die Inazuma reeds aanhaalde, mag je de motor eigenlijk niet laten draaien in vrijloopstand. @Metallicdeth: het maakt daarbij niet uit of je telkens gas bij geeft of niet. Het stationnair laten draaien in vrijloopstand op zich, mag eigenlijk niet.

Een aantal moderne wagens spelen hier trouwens al op in. Ze zijn reeds uitgerust met een start/stopsysteem dat in dergelijk geval de motor automatisch uitschakelt. (ik vermoed dat de motor weer gestart wordt door het intrappen van de koppeling, al ben ik van dit laatste ook niet helemaal zeker).

Ecologie, weet je wel....

Dat veel chauffeurs ondertussen met vanalles en nog wat bezig zijn, dat niets met autorijden te maken heeft, is helaas waar. Maar da's een ander verhaal. Wie doet wat hij moet doen (opletten dus), heeft nog ruimschoots de tijd om de motor weer te starten en hem reeds in eerste versnelling te zetten. En dan is er geen enkel probleem qua doorstroming. :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Het stationnair laten draaien in vrijloopstand op zich, mag eigenlijk niet.
De vraag is dan wel nog wat een "noodzaak" is waarbij de motor wel mag blijven draaien.

Dat is nergens bepaald ...
Een aantal moderne wagens spelen hier trouwens al op in. Ze zijn reeds uitgerust met een start/stopsysteem dat in dergelijk geval de motor automatisch uitschakelt. (ik vermoed dat de motor weer gestart wordt door het intrappen van de koppeling, al ben ik van dit laatste ook niet helemaal zeker).
Inderdaad.
Die wagens zijn er dan wel speciaal op voorzien, met sterkere startmotor, een tweede of versterkte batterij om tijdens stilstand nog voldoende stroom te leveren voor airco, lichten, ...


Geen gas geven bij het (opnieuw) starten :!:
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rood licht

Bericht door GRO »

8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Daar is toch een verschil tussen een letterlijke wettekst en de praktijk.

Als ik moet stoppen voor een auto die linksaf wil slaan en die bestuurder moet op zijn beurt wachten tot een aantal auto's op de andere rijstrook hen gekruist hebben, dan draait mijn motor ook X seconden in vrijloopstand. Ik denk dat een examinator raar zal opkijken als ik dan de motor stil leg. Alhoewel de wet zegt dat het moet.

Daarenboven denk ik dat tot nu toe nog geen enkele jongere een onvoldoende of opmerking heeft gekregen omdat hij, terwijl hij wachtte voor een rood verkeerslicht, de motor in vrijloopstand liet draaien.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Rood licht

Bericht door Metallicdeth »

Met m'n rijlessen heb ik dit ook nooit moeten doen. Het is me ook nooit verteld en persoonlijk vind ik het dus ook kolder dat je dit zogenaamd 'moet' doen voor een gewoon rood licht.

Ik denk dat dit weer een stukje tekst is wat op papier heel leuk lijkt, maar in de praktijk weinig tot nooit gebruikt wordt. Nu, het is echt een kwestie van gewoonte... doet iedereen in dit topic het wel dan? Voor een rood licht de motor afzetten?
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Rood licht

Bericht door wooter »

Nee.

Enkel bij overwegen doe ik het. Of bv als ik wacht terwijl m'n vrouwtje even naar de bank of bakker is.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rood licht

Bericht door bert.covens »

Ik ga er persoonlijk van uit dat men nog best van al hier de regel van "'t gezond verstand" toepast.

Dus niet zoals bvb mensen met een firmawagen, die zich langs de kant van de weg parkeren, hun boterhammen opeten, en ondertussen ruim een half uur de motor maar laten draaien (voor de airco of de verwarming). Als iedereen dat gaat doen, is 't binnen de kortste keren niet meer leefbaar.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie