Examenvoertuig Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Kobe

Examenvoertuig Rijbewijs A

Bericht door Kobe »

Beste,

ik heb onlangs een Honda CBF250 aangeschaft (Model 2007, 17kW, 250cc).
Is dit voertuig geschikt om het praktisch examen klasse A af te leggen, met het voorlopig rijbewijs A reeds een maand bekomen na het volgen van 6u rijschool?
Mvg,

Kobe
Kobe

Re: Examenvoertuig Rijbewijs A

Bericht door Kobe »

Overigens; ik ga voor het "lichte" rijbewijs A.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Voor het "lichte" rijbewijs A moet je voertuig voldoen aan volgende eisen:
§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :
1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

17 kW lijkt mij dus net te weinig. Voor alle zekerheid informeer je best even bij het examencentrum.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Kobe

Bericht door Kobe »

Ik zal dat in februari (na de examens) eens nagaan bij het examencentrum.
Stiekem was ik aan het hopen dat ze niet zo nauw op die 3kW zouden kijken - het zou immers bijna onmogelijk zijn om een motorfiets van tussen de 20-25kW te huren, er bestaan maar weinig moto's in die categorie. De moto van de rijschool (CBF500) is naar mijn begrip te zwaar voor het examen (44kW). Hoe doet men anders normaal het lichte rijbewijs.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Kobe schreef:Ik zal dat in februari (na de examens) eens nagaan bij het examencentrum.
Daar zal je niets anders te horen krijgen, zij dienen de wetgeving terzake te volgen.
Je rijbewijs is zelfs ongeldig moest je toch examen afleggen met die motorfiets.
Stiekem was ik aan het hopen dat ze niet zo nauw op die 3kW zouden kijken
Nakijken van de papieren is deel van het administratieve proces vooraf ...
het zou immers bijna onmogelijk zijn om een motorfiets van tussen de 20-25kW te huren, er bestaan maar weinig moto's in die categorie.
Rijscholen hebben motorfietsen in die vermogenscategorie.
De moto van de rijschool (CBF500) is naar mijn begrip te zwaar voor het examen (44kW). Hoe doet men anders normaal het lichte rijbewijs.
Die motor kan men enkel gebruiken voor het onbeperkte rijbewijs (en is er trouwens zeer geschikt voor).
Plaats reactie