Thais motorrijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
hyls

Thais motorrijbewijs

Bericht door hyls »

Mijn vrouw heeft in Thailand een motorrijbewijs. Daar heeft ze theorie examen voor moeten doen. Ze rijdt al meer dan 5 jaar op een schakel 125cc motor.

Ik weet dat het mogelijk is om een Thais autorijbewijs om te wisselen naar een Belgische (klasse B).

Nu heb ik vandaag een bromscooter, 45 km/h, A3 gekocht.

Hoe kan mijn vrouw daar nu ook op rijden? Kan zij haar Thais motorrijbewijs ook omruilen in bijv. een rijbewijs A3?
GRO
Administrator

Re: Thais motorrijbewijs

Bericht door GRO »

In Thailand wordt een apart rijbewijs gegeven voor 'bromfiets' en voor 'auto'.
Als uw vrouw in België op bezoek is, dan volstaat het in Thailand een internationaal rijbewijs te vragen en daarmee kan ze in Belgie rijden.
Als uw vrouw in België komt wonen, dan volstaat het internationaal rijbewijs niet, maar heeft ze een Belgisch rijbewijs nodig.

Thailand staat niet bij de landen wiens rijbewijs in Europa niet erkend wordt.
http://www.oostende.be/file_uploads/19649.pdf

Wat je moet doen, lees je hieronder
http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/34ozbn.pdf
Inazuma

Bericht door Inazuma »

hyls schreef:Mijn vrouw heeft in Thailand een motorrijbewijs. Daar heeft ze theorie examen voor moeten doen. Ze rijdt al meer dan 5 jaar op een schakel 125cc motor.
Ik weet dat het mogelijk is om een Thais autorijbewijs om te wisselen naar een Belgische (klasse B).
Wat er aan rijbewijzen omgewisseld kan worden is moeilijk terug te vinden als je de officiële lijst niet hebt.
Je kan dat bij de stad of gemeente te weten komen, daar heeft men de actuele lijst.

Gezien een Thais rijbewijs B omgewisseld kan worden, verwacht ik dat een rijbewijs A ook ingewisseld kan worden, maar vraag het na.
Nu heb ik vandaag een bromscooter, 45 km/h, A3 gekocht.
Hoe kan mijn vrouw daar nu ook op rijden? Kan zij haar Thais motorrijbewijs ook omruilen in bijv. een rijbewijs A3?
Als je vrouw geboren is voor of op 14 februari 1961 heeft ze hiervoor geen rijbewijs nodig.
Is ze later geboren, dan heeft ze een rijbewijs A3 nodig.
Artikel 4
Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :

10° de bestuurders van bromfietsen ; deze vrijstelling geldt niet voor de bestuurders van bromfietsen klasse B die geboren zijn na 14 februari 1961 en die houder zijn van een der documenten bedoeld in artikel 3, § 1;

Een rijbewijs A3 kan apart behaald worden, maar een rijbewijs A of B geldt ineens ook voor de categorie A3 (bromfietsen klasse B / 45km/u ).
Hyls

Bericht door Hyls »

http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/36ozbtha.pdf" target="_blank

Het document is van mei 2009, er wordt alleen maar verwezen naar het B-rijbewijs. A staat er helaas niet bij.

Zo kwam ik aan mijn informatie.

Zou de gemeente dan nog een nieuwere lijst kunnen hebben?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Als je een Thais rijbewijs B hebt, dan mag je in Thailand daarmee NIET met een bromfiets of motorfiets rijden.
In Thailand krijg je (na de nodige proeven) een apart (tweede) rijbewijs voor MOTORFIETS;

Als je vrouw twee Thaise rijbewijzen heeft (van 5 jaar) dan gaat ze met die twee rijbewijzen naar het gemeentehuis.
hyls

Bericht door hyls »

Ze heeft alleen maar een Thais motorrijbewijs (A). Kan ze ook daarmee naar de gemeente gaan?

Of kan echt alleen maar een autorijbewijs (B) worden omgewisseld?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Thais motorrijbewijs A is voor motorfiets en bromfiets.
Ze kan hiermee naar het gemeentehuis. Is het in een kleine gemeente, dan zullen ze het in Keulen horen donderen.
hyls

Bericht door hyls »

Bedankt. Zodra ze hier is, gaan we samen naar het gemeentehuis.

Ook heb ik er sinds vandaag weer een nieuwe uitdrukking bij geleerd: in Keulen horen donderen (stomverbaasd zijn). Mooi! Volgens mij beheersen Vlamingen het Nederlands beter dan wij als Nederlanders (door de bank genomen). Maar wat ik nooit begrijp is waarom er hier zo veel Franse woorden tegenaan gegooid worden? (off-topic, sorry)
Tom84

Bericht door Tom84 »

helaas krijgt men bij omwisseling van een thais rijbewijs met categorie
1.3
2.3
3.3

in België enkel categorie B
andere categorieën worden niet omgewisseld!
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Maar ongekeerd wel. Voor een Belgisch rijbewijs A3 krijg je in Thailand een rijbewijs motor.
Tom84

Bericht door Tom84 »

gek hé
ik dacht dat verdragen in terugwerkende kracht opgesteld zijn...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

hyls schreef:(door de bank genomen).
In Vlaanderen : door de band ;)
Maar wat ik nooit begrijp is waarom er hier zo veel Franse woorden tegenaan gegooid worden?
In Nederland rijdt het vol occassions, en als er relletjes zijn komt de Maré-chaussee ... maar wij gebruiken veel Franse woorden hoor 8)

Hoe dat komt ?
Frans is lang de officiële taal geweest van België, het Nederlands was maar het brabbeltaaltje van die Vlaamse Boerkes.
De eerste Nederlandstalige universiteit kwam er pas in 1930, na 100 jaar België ...
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Frans is lang de officiële taal geweest van België, het Nederlands was maar het brabbeltaaltje van die Vlaamse Boerkes.
En dan was het vrij simpel: "et pour les flamands la mëme chose".
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie