voorrang

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

voorrang

Bericht door Jari »

Wat ik me afvraag...
Waarom staat aan sommige kruispunten wel een bord dat de voorrang aanduidt en aan sommige kruispunten niet? Zou het niet eenduidiger zijn om dat overal te doen?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:Waarom staat aan sommige kruispunten wel een bord dat de voorrang aanduidt en aan sommige kruispunten niet? Zou het niet eenduidiger zijn om dat overal te doen?
Dat is een keuze van de wegbeheerder (voor lokale situaties : het schepencollege)
Met logica heeft dit vaak niets meer te zien ... met politiek des te meer.

Het is voor de weggebruiker zeker eenvoudiger om overal een voorrangsregeling op te leggen.
In GB werkt men zo en is er feitelijk geen voorrang van rechts meer.
Je volgt de voorrang daar zelfs intuitief op, zonder de regels echt te kennen.
Een kruispunt is er altijd aangeduid met een voorrangsbord - of voor het verkeer dat voorrang moet verlenen een dwarsmarkering en/of voorrangsbord (meestal beide samen).

De voorrangsborden en dwarsstrepen werken tegelijk ook als waarschuwing : Hola, je komt hier aan een kruispunt :!:


In België mag de zijstraat totaal onzichtbaar zijn, voorrang van rechts hebben, en dan nog bestaat er niet eens de verplichting om zelfs maar een B17 Afbeelding te plaatsen ...
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: voorrang

Bericht door Jari »

Jammer dat ik dat niet eerder wist, dan had ik daar eens op kunnen letten toen ik 2 weken terug in Londen was! :)

Daar heb ik dus wel schrik van... Dat ik op mijn examen een zijstraat niet gezien ga hebben en dat ik daardoor buis... :|
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: voorrang

Bericht door Jari »

Dat is trouwens nog zoiets... Borden met snelheidsaanduiding...
1) Ik vind dat er zo te weinig staan.
2) Je rijdt in gemeente A de bebouwde kom buiten, passeert een bord "zone 70". Vervolgens rij je de gemeente uit: daar staat dan een bord "einde zone 70". 5 Meter verder rij je dan het grondgebied van gemeente B binnen en wat staat daar? Een nieuw bord dat zegt dat je 70 mag... :roll:
(ik zou hier bordjes willen zetten, maar hoe kom je aan een overzicht van de images op die site?)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: voorrang

Bericht door Stefan Peeters »

De wildgroei aan zones heeft het voor de bestuurders inderdaad niet gemakkelijker gemaakt.
Vroeger wist je tenminste na elk kruispunt hoe snel je mocht, nu moet je vooral goed kunnen onthouden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: voorrang

Bericht door Jari »

Ja, dat stoort mij wel eigenlijk dat je dat echt moet "onthouden". Mocht de infrastructuur in BE wat duidelijker zijn (meer borden met snelheidsbeperking bvb), dan zou een mens zich meer kunnen concentreren op de anderen op de baan...
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:Dat is trouwens nog zoiets... Borden met snelheidsaanduiding...
1) Ik vind dat er zo te weinig staan.
De meer verspreide overtuiging is dat er veel te veel snelheidsborden staan ...

Landuyt heeft de herhalingsborden voor snelheidszones nadrukkelijk afgeschaft.
De kleine vignetten die Landuyt bedacht had om op de geldende snelheidsbeperking her en der toch te herhalen, heeft hij noch zijn opvolgers (Leterme, Schouppe) nadien bepaald naar afmetingen en vorm ... bijgevolg zijn ze er ook niet.
2) Je rijdt in gemeente A de bebouwde kom buiten, passeert een bord "zone 70". Vervolgens rij je de gemeente uit: daar staat dan een bord "einde zone 70". 5 Meter verder rij je dan het grondgebied van gemeente B binnen en wat staat daar? Een nieuw bord dat zegt dat je 70 mag... :roll:
De bevoegdheid van een gemeente strekt zich maar uit over haar eigen grondgebied.

Verkeerswet, Artikel 13
Tekens die een gebod of een verbod inhouden worden geplaatst door de overheid die de maatregel heeft genomen. Het plaatsen van alle andere tekens op de openbare weg berust bij de overheid die het beheer over die weg heeft.


Nog gekker wordt het wanneer gemeenten een zone 70 invoeren op de gemeentewegen, en die zone dan eindigt aan een gewestweg door de gemeente, waarop je ... ook 70 mag :!:
Andere wegbeheerder ...
(ik zou hier bordjes willen zetten, maar hoe kom je aan een overzicht van de images op die site?)
Ik kopiëer de verkeerstekens van wegcode.be .
Rechtsklikken en URL kopiëren.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: voorrang

Bericht door Jari »

Inazuma schreef:
(ik zou hier bordjes willen zetten, maar hoe kom je aan een overzicht van de images op die site?)
Ik kopiëer de verkeerstekens van wegcode.be .
Rechtsklikken en URL kopiëren.
Ja, dat zag ik in de achterliggende URL, maar is daar dan geen overzicht van alle borden ofzo? Ik dacht dat ik dat daar al eens was tegengekomen, maar ik zal er wel weer over kijken ofzo...
EDIT: kheb ze juist gevonden :P
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

Jari schreef:Daar heb ik dus wel schrik van... Dat ik op mijn examen een zijstraat niet gezien ga hebben en dat ik daardoor buis... :|
Een tip zou kunnen zijn:
Ver vooruit kijken en letten op de borduur.
Als die doorloopt heb je meestal met een oprit te maken ,maar als die onderbroken word heb je 9 op 10 met een kruistpunt te maken.
Ook ver vooruit kijken naar straatnaamborden kan helpen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: voorrang

Bericht door peter3000 »

Benny Stinkens schreef:
Jari schreef:Daar heb ik dus wel schrik van... Dat ik op mijn examen een zijstraat niet gezien ga hebben en dat ik daardoor buis... :|
Een tip zou kunnen zijn:
Ver vooruit kijken en letten op de borduur.
Als die doorloopt heb je meestal met een oprit te maken ,maar als die onderbroken word heb je 9 op 10 met een kruistpunt te maken.
Ook ver vooruit kijken naar straatnaamborden kan helpen :wink:
Tenzij je in Beauvechain rijdt :wink:
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

peter3000 schreef:
Benny Stinkens schreef: Een tip zou kunnen zijn:
Ver vooruit kijken en letten op de borduur.
Als die doorloopt heb je meestal met een oprit te maken ,maar als die onderbroken word heb je 9 op 10 met een kruistpunt te maken.
Tenzij je in Beauvechain rijdt :wink:
Of in Lier, daar hebben ze er eentje waar je wel ziet dat het een kruispunt is, alleen zie je niet dat er ook van rechts nog een weg komt ...

Of in ... je komt ze overal tegen.

Sind de doorlopende trottoirs de voorrang gingen bepalen, zijn er ook meer zo (her)aangelegd.
Plaats reactie