Gebuisd owv te traag gereden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Hanami77

Gebuisd owv te traag gereden

Bericht door Hanami77 »

Ben niet geslaagd voor de eerste poging voor mijn praktijkexamen.
Examencentrum: Haasrode

Met als enige opmerking dat ik teveel vertraagde in een woonwijk waar eer vooral op de "voorrang van rechts" getest wordt. Ik vertraagde teveel en zou moeten doorrijden als ik geen wagens zie afkomen.

Voor iedereen die de woonwijken rond de Hertogstraat in Heverlee een beetje kennen, daar staan gewoon erg veel auto's geparkeerd, er zijn hellingen en de zicht naar de dwarsliggende straat is doorgaans erg slecht.

Mijn vraag is nu: wat is de goede "maat" van het rondrijden in zo'n wijk?
Niet boven de 30/u, dat is duidelijk. Maar hoe moet je de examinator de juiste indruk geven ?
Ik vertraagde vandaag tot rond 20/u, en dat was dus te traag.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Er is geen "maat" waaraan je je moet houden. Je hebt de maximum toegelaten snelheid waar je sowieso onder moet blijven, en dan heb je de snelheid die de situatie toelaat. Mag je bijvoorbeeld ergens 70 maar is het een kronkelweg met dikke bomen etc langs, rijd dan geen 70 omdat het toch mag, maar rijd bijvoorbeeld 50.

Het is belangrijk dat je je snelheid kan aanpassen naargelang de verkeerssituatie veranderd, vandaag heb je dat blijkbaar niet gedaan dus let er de volgende keer op.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: Gebuisd owv te traag gereden

Bericht door peter3000 »

Hanami77 schreef:Ben niet geslaagd voor de eerste poging voor mijn praktijkexamen.
Examencentrum: Haasrode

Met als enige opmerking dat ik teveel vertraagde in een woonwijk waar eer vooral op de "voorrang van rechts" getest wordt. Ik vertraagde teveel en zou moeten doorrijden als ik geen wagens zie afkomen.

Voor iedereen die de woonwijken rond de Hertogstraat in Heverlee een beetje kennen, daar staan gewoon erg veel auto's geparkeerd, er zijn hellingen en de zicht naar de dwarsliggende straat is doorgaans erg slecht.

Mijn vraag is nu: wat is de goede "maat" van het rondrijden in zo'n wijk?
Niet boven de 30/u, dat is duidelijk. Maar hoe moet je de examinator de juiste indruk geven ?
Ik vertraagde vandaag tot rond 20/u, en dat was dus te traag.
De wijk rond de Hertogstraat is de eerste woonwijk die je tegenkomt als je vanuit het examencentrum van Haasrode richting Leuven vertrekt. Misschien helpt het om die omgeving eens te verkennen voor je herexamen. Sommige stukken kan je gerust nemen aan 40/u, zelfs 50/u (vb. een stuk van de Kerspelstraat), bij andere heb je dan weer een snelheidsbeperking tot 30/u (Hertogstraat).

Wat betreft de voorrang van rechts moet je idd. op de meeste plaatsen je snelheid sterk verminderen, omdat je amper zicht hebt op de straten die van rechts komen.

Misschien heb je gewoon te lang gewacht of ben je veel te vroeg gestopt (dus niet vlot genoeg gereden) bij zo'n voorrang?
Hanami77

Bericht door Hanami77 »

Bedankt voor de tips Peter

Maar ik kende de examenroute heel erg goed op voorhand. Heb toevallig een paar vrienden die recent het examen ook hebben afgelegd. En de laatste 2 weken voor mijn examen heb ik ook gefocust geoefend.

lk denk dat mijn grootste fout is dat ik bij het oefenen al te traag reed en zodoende de gewoonte gecreëerd heb.

Volgende keer beter!

Gewoon hopen dat er geen examinator zal zijn die dan gaat zeggen: ge rijdt te rap over zo'n kruispunt met voorrang van rechts!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Een fout die vele kandidaten maken bij een kruispunt voorrang aan rechts is:
veel te snel naderen, dan te hard gaan remmen zodat ze midden op dat kruispunt bijna tot stilstand komen en als er geen bestuurder van rechts komt, veel te traag opnieuw op gang komen.
Of als er toch een bestuurder van rechts komt, staan ze in de weg.

Hoe moet het dan wel?
Tijdig afremmen zodat je aan een snelheid komt waarbij je nog vóór het kruispunt kunt stoppen indien er een bestuurder van rechts komt.
Vóór je kruispunt rij je traag genoeg tot je duidelijk genoeg zicht hebt dat er (n)iemand is.
Je beslissing moet je nemen vóór je kruispunt en niet op je kruispunt.
Als je ongeveer 25 meter ver kunt zien in het kruispunt is dat voldoende om te beslissen.
op sommige kruispunten kun je al veel verder kijken dan 25 meter en dan hoef je niet heel traag te rijden.
Op andere kruispunten zie je heel weinig en dan moet je extra traag rijden.
Je snelheid moet aangepast worden aan de zichtbaarheid dat je hebt.

Komt er iemand, dan kun je zacht remmen en voorrang verlenen.
Komt er niemand dan versnel je vlot (veel gas geven) zodat je snel over het kruispunt bent.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie