geslaagd!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Moloch
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2008, 19:56
Locatie: Gent

geslaagd!

Bericht door Moloch »

zonet geweest en ben geslaagd, en dit zonder opmerkingen, ben zo blij, alle stress viel ineens weg :D had dan ook wel een zeer goeie rijinstructeur bij mijn 20u rijlessen, en heb jullie praktijkboek nog eens goed doorgenomen voor ik vertrok wat mij ook goed geholpen heeft (bij mijn theorie ook trouwens!)

met dank aan de mensen die van deze site gemaakt hebben tot wat hij is, dankuwel! :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Proficiat!
Een goede professionele opleiding kan toch dikwijls het verschil maken :wink:
Laatst gewijzigd door de rijprof op 24 jul 2009, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Moloch
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2008, 19:56
Locatie: Gent

Bericht door Moloch »

danku! :) en idd, er was iemand voor mij die niet geslaagd was, teveel fouten gemaakt en de examinator vroeg hem of dat hij niet beter 6u rijles zou nemen om de goede rijtechnieken aan te leren, maar de vader wou dit absoluut niet (zacht uitgedrukt), ik vrees al voor die jongen zijn volgend examen..

ze mogen van mij de rijschool toch verplicht maken, al is het maar minimum 6u, er zouden een heel pak betere chauffeurs rondrijden denk ik :)

de animaties zijn ook dik in orde op uw site, een aanrader!
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

leerling nog niet klaar voor praktijkexamen. ?

Bericht door Leerling of begeleider. »

Moloch schreef:danku! :) en idd, er was iemand voor mij die niet geslaagd was, teveel fouten gemaakt en de examinator vroeg hem of dat hij niet beter 6u rijles zou nemen om de goede rijtechnieken aan te leren, maar de vader wou dit absoluut niet (zacht uitgedrukt), ik vrees al voor die jongen zijn volgend examen..

ze mogen van mij de rijschool toch verplicht maken, al is het maar minimum 6u, er zouden een heel pak betere chauffeurs rondrijden denk ik :)

de animaties zijn ook dik in orde op uw site, een aanrader!
Dan moet je iedereen 20 uren verplicht rijschool laten doen en verplicht met de rijschool auto naar de rijexamen gaan en niet meer met je eigen auto om rijexamen gaan afleggen om de examinator niet in gevaar te brengen ? Want een rijinstructeur heeft meer ervaring dan een begeleider om tussen te komen tijdens de rijexamen als het verkeerde gaat ?
Wat kun je nu iemand op 6 uren leren auto rijden ? :lol:

Hoeveel kanidaten zijn er niet die 20 uren rijlessen hebben gedaan met een erkende rijschool en niet voor de eerste keer of voor de tweede keer geslaagd zijn voor hun rijexamen B ? Waren dat dan ook geen goede rijinstructeur ?

! Je weet nooit wat er vooraf geweest is tussen die leerling en die begeleider over rijexamen afleggen ? Als de begeleider zegt tegen zijn leerling dat hij of zij nog niet klaar is voor rijexamen te gaan afleggen omdat hij nog teveel fouten maakt.Maar de leerling zeg van wel,dat hij of zij wel klaar is om rijexamen te gaan afleggen ?

! Je mag nooit alle begeleiders over dezelfde kam scheren.Als je papa of je mama een politie is of een rijinstructeur is enz... Zijn dat dan ook geen goede begeleider ? :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Cijfers hebben het bewezen.
Een tijdje geleden bestond er een website waar de slaagpercentages werden gepubliceerd.
De cijfers zijn nu off-line gehaald wegens een overdonderend succes voor de kandidaten die 20 uur rijschool volgden. Spijtig dat de vorige minister niet erg pro-rijschool was.
Hij wou net het tegendeel bewijzen en wat bleek? De rijschoolopleiding deed het schitterend.
Méér dan 80 % slaagde van de éérste keer. Slechts 38 % via vrije begeleiding.
Er zijn goede begeleiders, maar de meerderheid schiet toch wat te kort.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Voila, dat bewijst dan toch dat er een verband is qua slaagpercentage als men met iemand van de rijschool zijn examen aflegd...
Ge gaat mij niet wijsmaken dat dit allemaal 'betere' chauffeurs zijn.
Kijk maar naar Duitsland. Daar is de rijschool verplicht maar ik heb soms toch de indruk dat ze niet zo defensief en veilig rijden zoals ze zouden moeten rijden...
Te zwijgen hoe sommige oudere mensen rondrijden en onder wat voor omstandigheden dat die ooit hun rijbewijs behaalt hebben.
Mijn moeder bijv: amper 10 uurtjes rondgereden om het te leren. De dag van het rijexamen was het slecht weer en ze zei dat ze alleen twee straten was gereden en toen zei de examinator: 'Mevrouw, eigenlijk hebt u uw rijbewijs nog niet verdient maar u bent geslaagd.'
Maar, oeioeioei dan moeten er vandaag dure vele uren betaald worden omdat je dan zogezegd plotseling een goeie chauffeur zou zijn.
Menen jullie dat nu echt???
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Of iemand praktijkexamen doet met de rijschool of met eigen wagen heeft totaal geen invloed op de slaagkans. Een examinator blijft heel neutraal in zijn beoordeling. Rijscholen en examencenta hebben geen enkel verband en werken niet onder één hoedje. Dat zijn 2 afzonderlijke werelden.
Personen die een professionele opleiding hebben genoten maken meer kans, gewoon omdat ze gemiddeld beter zijn opgeleid.
België is het enige land in de EU waar vrije begeleiding mogelijk is.
In andere landen moet iedereen verplicht rijschool volgen en veel meer dan 20 uur.
We scoren in België dan ook heel slecht op gebied van verkeersveiligheid.
Slechter dan Portugal, Spanje en Griekenland die toch ook al geen al te goede reputatie hebben.

De norm voor het praktijkexamen ligt m.i. nog veel te laag.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Als er al een verband is tussen het slaagpercentage voor mensen met een rijschool opleiding vs vrije begeleiding, vraag ik mij af in welke zin dat verband gebruikt kan worden om te pleiten voor het afschaffen van de vrije begeleiding.

Ik ben zelf iemand die van begin tot einde opgeleid is door mijn vader. Hetzelfde voor mijn twee zussen. En wij zijn alle drie zonder problemen van de eerste keer geslaagd voor het praktijkexamen.

Alleen al het feit dat zo'n zaken kunnen is meer dan genoeg reden om de optie vrije begeleiding te laten bestaan. Ik kan me anders gerust voorstellen dat ik nu nog steeds geen rijbewijs zou hebben, aangezien de rijschool gewoon onbetaalbaar was voor ons. Zeker als we het alle drie zouden moeten doen.

Dat de norm van het praktijkexamen te laag ligt kan ik goed geloven, maar is het dan niet efficiënter om het praktijkexamen te hervormen in plaats van het systeem dat daar rond zit?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Kijk maar naar Duitsland. Daar is de rijschool verplicht maar ik heb soms toch de indruk dat ze niet zo defensief en veilig rijden zoals ze zouden moeten rijden...
De natte droom van elke Belgische minister van Mobiliteit is anders wel om hier relatief gezien slechts even veel / even weinig verkeersslachtoffers te hebben als in Duitsland (en zeker de westelijke Bundeslander).
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

Voorlopig rijbewijs B - vrije begeleiders afschaffen ?

Bericht door Leerling of begeleider. »

De Rijprof schreef:Cijfers hebben het bewezen.
Een tijdje geleden bestond er een website waar de slaagpercentages werden gepubliceerd.
De cijfers zijn nu off-line gehaald wegens een overdonderend succes voor de kandidaten die 20 uur rijschool volgden. Spijtig dat de vorige minister niet erg pro-rijschool was.
Hij wou net het tegendeel bewijzen en wat bleek? De rijschoolopleiding deed het schitterend.
Méér dan 80 % slaagde van de éérste keer. Slechts 38 % via vrije begeleiding.
Er zijn goede begeleiders, maar de meerderheid schiet toch wat te kort.

Dan is er maar één oplossing voor dat probleem waar de rijscholen al jaren willen bewijzen.
Schaft de voorlopig rijbewijs 36 maanden - Vrije begeleiders af en nog alleen voorlopige rijbewijs 18 maanden te verkrijgen na 20 uren stageperiode te hebben gedaan in een erkende rijschool waar je dan een bekwaamheidattest ontvangt ! Je mag nog alleen met de rijschool auto praktijkexamen gaan afleggen.

:!: Denk je dat het beter gaat worden als de leerling geslaagd is voor zijn of haar praktijkexamen B en de wet blijf zoals het nu is,dat de bestuurder na zijn of haar geslaagd praktijkexamen B niet meer moet na ca elke 10 jaar terug praktijkexamen gaan afleggen ofzo iets ? + Wie teveel verkeers overtredingen maakt terug verplicht theorieexamen en praktijkexamen B moet gaan afleggen.Dan is rijschool opleiding heel goed voor alleen maar meer slaag kans te maken op je praktijkexamen B en voor de rest is het dwelen met de kraan open voor de verkeers ongevalen te doen dalen op de wegen en om beter bestuurders te van maken ? :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs B - vrije begeleiders afschaffen ?

Bericht door Inazuma »

Leerling of begeleider. schreef:Dan is er maar één oplossing voor dat probleem waar de rijscholen al jaren willen bewijzen.
Schaft de voorlopig rijbewijs 36 maanden - Vrije begeleiders af en nog alleen voorlopige rijbewijs 18 maanden te verkrijgen na 20 uren stageperiode te hebben gedaan in een erkende rijschool waar je dan een bekwaamheidattest ontvangt ! Je mag nog alleen met de rijschool auto praktijkexamen gaan afleggen.
Dit is door de tot nu toe gevoerde "alles gratis" en "alles gemakkelijker" politiek, politiek niet meer verkoopbaar ...
Gast

Re: geslaagd!

Bericht door Gast »

En wat als je daar het geld niet voor hebt?
Je kan geen 1000 euro toveren als je alles zelf moet betalen hoor...
Niet iedereen heeft het zo makkelijk.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd!

Bericht door Stefan Peeters »

Dan is er de vrije begeleiding.
Kost enkel de prijs van 2 examens.

Wees blij dat je in België woont, want ergens anders zal het niet waar zijn...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: geslaagd!

Bericht door Gast »

Hoezo "kost enkel de prijs van 2 examens" ?
Bedoel je theorie en praktijk?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geslaagd!

Bericht door Stefan Peeters »

Ja.

Je studeert via deze site. Kost niks. Je gaat examen afleggen, kost enkele euro's.
Je bent geslaagd, haalt een voorlopig rijbewijs, kost enkele euro's.
Je oefent met een begeleider, kost enkel wat je zelf rondrijdt. Niks is verplicht.

Je gaat praktisch examen afleggen, kost enkele euro's.
Je bent geslaagd, gaat je definitief rijbewijs afhalen, kost weer enkele euro's.

Laat ons zeggen dat je voor maximum 100 euro een rijbewijs KAN behalen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie