Pagina 1 van 3

EENrichting! Of niet?!

Geplaatst: 18 jul 2009, 15:32
door Kimmy85
Hallo!

ik heb een dringend vraagje!
Ik deed de reeksen van het proefexamen op deze site,
en kreeg de volgende vraag met de volgende afbeelding:

Afbeelding

De bestuurder van de bruine auto wil rechts afslaan.

Hij mag dat.
Dit is verboden.


Waarom MAG dit? is de pijl niet bedoelt dat de bestuurder enkel die richting mag volgen!?
Help?!
Alvast bedankt.

[mod xantingo: verplaatst]

Geplaatst: 19 jul 2009, 17:17
door Wouter
de pijl staat pas na die straat waarin de auto zou afslaan

Geplaatst: 20 jul 2009, 00:09
door Inazuma
accer schreef:de pijl staat pas na die straat waarin de auto zou afslaan
Maar anderzijds is er niets in de wegcode of plaatsingsvoorwaarden dat bepaalt dat een bord D1 Afbeelding pas vanaf het bord geldt ...
Probleempje.


We beraden ons nog over het lot van deze vraag.

Geplaatst: 20 jul 2009, 00:22
door de rijprof
Dat geldt ook voor een C1
Afbeelding
We gaan er vanuit dat een verboden richting geldt vanaf het bord.
(maar echt duidelijk wordt het niet gesteld in de wegcode. Probleempje... :? )

Geplaatst: 20 jul 2009, 08:33
door peter3000
Als ik enkel op de tekening afga, lijkt mij dat eerlijk gezegd een vrij overbodig bord, aangezien je op die plaats moeilijk anders dan rechtdoor kan gaan (voorbij het bord geen weg naar links of rechts).

Geplaatst: 20 jul 2009, 10:12
door Stefan Peeters
De vraag werd voorgelegd aan het team-W van wegcode.be.

Even wachten op een antwoord.

Geplaatst: 20 jul 2009, 12:05
door Sokolov
Ik kwam ook zoiets tegen, en twijfelde enorm.. Ben maar rechtdoor gereden, ook al stond er geen bord C1 ofzo aan de weg rechts van mij :oops: Ik vindt dat zulke borden (D1) voor een kruispunt geplaatst moeten worden :!:

Geplaatst: 20 jul 2009, 15:14
door GRO
Afbeelding

@Xantingo

Leg dan ook even afbeelding 2 voor aan het team.

Geplaatst: 20 jul 2009, 22:57
door de rijprof
Dat is eerder een onderwerp voor:
Wegcode geeft geen duidelijk antwoord

Geplaatst: 20 jul 2009, 23:01
door Stefan Peeters
Dan verplaatsen we het toch gewoon ? :wink:

Volgens het Team-W is het antwoord op de eerste tekening inderdaad dat het voertuig mag afslaan.

Voor de tweede tekening geldt dat het voertuig in de straat rechts mag inrijden, maar niet in de straat naar links.

Een verbod om die straat in te rijden is op zich niet nodig, het kan bijvoorbeeld gaan om een maatregel die de verkeersdoorstroming bevordert.

Geplaatst: 20 jul 2009, 23:05
door de rijprof
fig. 1 je mag nog rechts afslaan
fig. 2 je moet rechtdoor

Geplaatst: 20 jul 2009, 23:17
door Inazuma
xantingo schreef:Volgens het Team-W is het antwoord op de eerste tekening inderdaad dat het voertuig mag afslaan.
Met stellingen zijn we niets - Team W heeft zich daar trouwens al eerder in verslikt.

Juridische onderbouwing graag.

Geplaatst: 20 jul 2009, 23:26
door de rijprof
Juridische onderbouwing graag.
Is er niet. Probleempje!

Geplaatst: 20 jul 2009, 23:29
door Stefan Peeters
Inazuma schreef:Juridische onderbouwing graag.
Graag ook voor jouw stelling...

Geplaatst: 20 jul 2009, 23:37
door de rijprof
69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

D1: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Mijn stelling is dat de D1 (verplichte richting) geldt vanaf waar het geplaatst is, als je er voorbij gereden bent..
Ook voor een C1 wordt negens bepaald vanaf waar het geldt en toch gaan we er vanuit dat je vanaf waar de C1 geplaatst is je het niet mag voorbijrijden.

Op een T-kruipunt staat de D1 vaak aan de overkant van de straat en dan geldt:
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Vaak geplaatst tegen een gevel, soms een grasperkje, een vangrail, een middenberm, een hek, voor een weide op de berm of de beek, een kanaal, enz... hetgeen in dat geval de hindernis is.
In dat geval ben je de D1 nog niet voorbij gereden maar staat wel op de plaats waar het best zichtbaar is.
Dus als het om een hindernis gaat waarlangs een bepaalde richting moet gereden worden, hoeven (kunnen) we de D1 niet voorbij te rijden.
Is er geen hindernis dan geldt de verplichte richting vanaf het bord D1.

De wegcode heeft misschien de plaatsing bewust vaag gehouden om een zekere flexibiliteit te kunnen voorzien tussen hindernis of geen hindernis.
Volg gewoon de richting van de logica...

ps:
fig. 1 Waarom staat de D1 daar eigenlijk? Lijkt mij overbodig.
fig. 2 Moet de zijstraat links niet voorzien worden van een C1?