**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
julientje

Bericht door julientje »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Een klein vraagje, als je in het rijvisschepark binnenrijdt, moet je de eerste links nemen om daar het kleine ronde puntje volledig rond te rijden en dan terug naar de rijvisschestraat te rijden. nu is mijn vraag: om naar dat kleine ronde puntje te rijden, moet je dus linksaf, amar dat is daar zo'n raar punt: het lijkt op een rond puntje maar is het niet want er staat geen verkeersbord! moet je achter die grote boom naar links rijden, of mag je ervoor al afslaan? Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is; ik vrees dat enkel diegenen die daar al ooit reden, weten wat ik bedoel... bedankt alvast!
Wie wil kan via http://maps.live.com/ gaan kijken naar de situatie daar
maar opzoeken loopt lastig, je moet bezuiden Gent, ten zuiden van de kruising van E40 en N43 (Kortrijksesteenweg) kijken.

Beginnen op "road" dan Birds eye view kiezen als je de locatie gevonden hebt, want anders zie je niet veel.

Tenzij borden aangeven dat je ze langs een andere kant mag Afbeelding of moet (D1) voorbijrijden, rij je verkeersgeleiders altijd langs RECHTS voorbij, conform Artikel 9.6 :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.6

9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.

Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.

De verplichting langs een enkele zijde voorbij te rijden kan evenwel opgelegd worden door het verkeersbord D1.Afbeelding

Op een paar "hoeken" van het Rijvisschepark, waar de verkeersgeleider sterk aan de rechterrand van de rijbaan ligt, gaat dat redelijk absurd zijn als ze daar geen signalisatie gezet hebben dat je ook links mag passeren.

Dat punt met de 2 verkeersgeleiders met een grotere boom op 1 kruispunt, daar zou ik in de ene richting (noordoost-zuidwest) via de duidelijke doorgang "tussen de bomen" doorrijden omdat de verkeersgeleiders dan in de "zijwegen" lijken te liggen, en in de andere richting (noordwest-zuidoost) rechts van de verkeersgeleider.

(Tenzij borden wat anders opleggen natuurlijk)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de examinators daar van maken ...

Wel een buurt vol sukkelaars daar, zo te zien, amaaaaai :shock:
Afbeelding
Hierbij eens een duidelijke afbeelding! De rode route wordt voorgesteld, er staan geen verkeersborden van welke aard dan ook. Is de rode route volledig OK, of moet het stuk dat van noordoost naar zuidwest loopt vervangen worden door het gele stuk?
Voor de duidelijkheid: de verkeersgeleiders staan wel degelijk zoals te zien op volgende figuur:
Afbeelding
Opnieuw is de rode route wat voorgesteld wordt door Inazuma, de gele het mogelijk alternatief. Nogmaals: nergens verkeersborden.
Interessante vraag eigenlijk!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

julientje schreef:
Inazuma schreef: Dat punt met de 2 verkeersgeleiders met een grotere boom op 1 kruispunt, daar zou ik in de ene richting (noordoost-zuidwest) via de duidelijke doorgang "tussen de bomen" doorrijden omdat de verkeersgeleiders dan in de "zijwegen" lijken te liggen, en in de andere richting (noordwest-zuidoost) rechts van de verkeersgeleider.
De rode route wordt voorgesteld, er staan geen verkeersborden van welke aard dan ook. Is de rode route volledig OK, of moet het stuk dat van noordoost naar zuidwest loopt vervangen worden door het gele stuk?
Voor de duidelijkheid: de verkeersgeleiders staan wel degelijk zoals te zien op volgende figuur:

Afbeelding
Opnieuw is de rode route wat voorgesteld wordt door Inazuma, de gele het mogelijk alternatief.
Dat is dan verkeerd begrepen ...
Ik had het eigenlijk uitgelegd alsof je het kruispunt zou overrijden.

Zoals je het getekend hebt, rij je het doodlopende stuk in via de gele lijn :

- vanuit de richting waaruit je komt, lijken de 2 verkeersgeleiders met bomen afgaande op deze beelden niet op de gevolgde rijbaan te liggen (klopt dat zowat in de praktijk ?)
- je rijdt dan het doodlopende stuk in langs rechts van de verkeersgeleider daar.

Je rijdt het doodlopende stuk weer uit volgens de rode lijn, ook weer langs rechts van de verkeersgeleider.

Als je het doodlopende stuk inrijdt langs de rode lijn, rij je een verkeersgeleider langs links voorbij, en dat mag niet zonder dat borden het toelaten ...
Gast

praktisch rijexamen - examencentrum Sint-Niklaas

Bericht door Gast »

Ik wil maar even de volgende route van mijn praktisch examen meegeven voor de mensen van regio Sint-Niklaas.

PS: 1e maal, en geslaagd :)
Inazuma

Re: praktisch rijexamen - examencentrum Sint-Niklaas

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ik wil maar even de volgende route van mijn praktisch examen meegeven voor de mensen van regio Sint-Niklaas.

PS: 1e maal, en geslaagd :)
Da's wel handig meegegeven zo ;)

Proficiat :!:
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Ik wil maar even de volgende route van mijn praktisch examen meegeven voor de mensen van regio Sint-Niklaas.
Nog een straatje vergeten. Dit is de juiste versie.
Inazuma schreef:Proficiat :!:
Dankje :wink:
steffiexx

Bericht door steffiexx »

Hallo!
Even een vraagje over Gent nog, als je van het examencentrum vertrekt en richting kortrijksesteenweg rijdt, dan moet je zo 180 graden rondrijden, voordat je dan effectief op de kortrijksesteenweg kan rijden. (zie foto, rode route)
Afbeelding
Als je de kortrijksesteenweg moet oprijden, staat er enkel een omgekeerde driehoek; niets van andere borden, geen andere wegmarkeringen. In de volgende foto staat de situatie in bovenaanzicht.
Afbeelding
De vraag is: hoe kom je op de kortijksesteenweg? Zoals in de 2e afbeelding de rode weg (stoppen zodat je goed zicht hebt in de tunnel, dus haaks op de kortrijksesteenweg gaan staan, rechts pinken, en erop rijden vanuit stilstand indien het veilig is), of de groene weg: snelheid maken en links pinken (te vergelijken met invoegen op autostrade)?
Hoop dat er mij iemand kan helpen!
bedankt
xx steffie
Gast

Bericht door Gast »

steffiexx schreef:Hallo!
Even een vraagje over Gent nog, als je van het examencentrum vertrekt en richting kortrijksesteenweg rijdt, dan moet je zo 180 graden rondrijden, voordat je dan effectief op de kortrijksesteenweg kan rijden. (zie foto, rode route)
De vraag is: hoe kom je op de kortijksesteenweg? Zoals in de 2e afbeelding de rode weg (stoppen zodat je goed zicht hebt in de tunnel, dus haaks op de kortrijksesteenweg gaan staan, rechts pinken, en erop rijden vanuit stilstand indien het veilig is), of de groene weg: snelheid maken en links pinken (te vergelijken met invoegen op autostrade)?
Hoop dat er mij iemand kan helpen!
bedankt
xx steffie
Ik zou voor de 2e optie kiezen (ik rij ook maar met een voorlopig rijbewijs), maar dan niet met snelheid te maken, doch door voorrang te verlenen aan de mensen die zich op de K'se-steenweg bevinden. Indien er teveel volk op de K'se-steenweg is, stoppen en wachten tot je een gaatje hebt en altijd met links pinken, maar je nooit haaks zetten

Enfin, dat lijkt met toch het veiligste...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

De groene lijn, zoals op de autosnelweg dus, maar je mag wel wat verder doorrijden op die invoegstrook alvorens naar links te gaan.

Probeer als dat kan vooraf al te zien of er verkeer aankomt, anders zo snel mogelijk in de spiegel en over de schouder kijken of er verkeer is en waar er een gaatje valt, snelheid aanpassen en invoegen.

Desnoods stop je nabij het einde van de invoegstrook als je er niet tussen geraakt.
Gewoon met de auto in de richting die je reed, niet dwars gaan staan zoals de auto op de rode lijn.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
De groene lijn, zoals op de autosnelweg dus, maar je mag wel wat verder doorrijden op die invoegstrook alvorens naar links te gaan.

Probeer als dat kan vooraf al te zien of er verkeer aankomt, anders zo snel mogelijk in de spiegel en over de schouder kijken of er verkeer is en waar er een gaatje valt, snelheid aanpassen en invoegen.

Desnoods stop je nabij het einde van de invoegstrook als je er niet tussen geraakt.
Gewoon met de auto in de richting die je reed, niet dwars gaan staan zoals de auto op de rode lijn.
Iedereen bedankt!
Ik vraag me af of je wel mag spreken van een invoegstrook, gezien het feit dat er geen pijlen op de grond getekend staan... Daarom mijn verwarring, moesten er pijlen staan dan zou ik ook sowieso de groene weg volgen, maar aangezien die er niet zijn, aanzie ik deze situatie als op een kruispunt komen, waarbij je dus zo haaks mogelijk op de baan moet komen...
Is er iemand die zijn examen in Gent heeft gedaan, of daar met een rijschool leerde rijden, en die zich nog kan herinneren wat de instructeurs/examinators zeggen wat je daar moet doen?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ik vraag me af of je wel mag spreken van een invoegstrook, gezien het feit dat er geen pijlen op de grond getekend staan...
Een invoegstrook is ook maar een gebruiksterm die niet in de wegcode staat, en gebruikt wordt om te beschrijven wat het is.

Je kan deze situatie best vergelijken met de invoegstrook op een autosnelweg.
Daar heb je ook een B1 Afbeelding die je oplegt voorrang te verlenen aan de rijbaan die je oprijdt, en staan er ook niet overal rijstrookverminderingspijlen.
kriss1

Bericht door kriss1 »

Examencentrum Kontich

ik had al 2 keer examen gedaan nog met de vroegere methode, dus de manoeuvres op het terrein, ik ben toen 2 keer gebuisd geweest op de manoeuvres door de zenuwen. Dus ik was toen niet eens op de weg geraakt. Heb men oud rijbewijs dan kunnen inwisselen voor een exemplaar van de nieuwe versie zonder rijlessen te moeten nemen.
Ondertussen terug anderhalf jaar aan t oefenen, maar ni echt super veel.
Dit was ook met begeleider, net als ervoor. 2 maand geleden heb ik dan 4 uur rijles gevolgd bij de rijschool en vandaag nog eens 2 uur, meteen gevolgd door het examen samen met de rijschool.

Ik moest eerst aanduiden waar je de motorolie vindt en met wat je dit controleert.
Dan instappen en contact opzetten, de dimlichten opzetten, de grootlichten, pinkers, achtermistlicht, de ontwaseming achteraan, claxon en remlicht.
Ik moest uitleggen hoe ik de zetel goed zet, ik moest mijn zetel niet verzetten, het enkel uitleggen.
En dan gingen we vertrekken.
De examinator zat achter mij.
De straten waar we geweest zijn, was meestal 50, op het einde was het een van 70. Maar er waren geen moeilijke straten bij of smalle straten.
Ik moest mij in een straat keren waar bijna geen auto's instonden, ik mocht zelf kiezen waar. De straat was ook breed genoeg om dit gemakkelijk te doen.
Het parkeren moest ik doen achter een auto, ongeveer 2 autolengtes erachter stond een andere auto. Maar er was meer dan plaats genoeg om dit zonder problemen uit te voeren. Dan uitstappen en terug instappen zoals je normaal zou doen. De sleutel mocht blijven zitten.
Dan nog een stukje gereden en voor ik het wist, waren we al terug bij het examencentrum.
Het examen heeft maar 25 minuten geduurd. Het resultaat was geslaagd!
Het enige puntje was dat ik mijn snelheid moest aanpassen aangezien ik 60 reed op de baan waar 70 mocht. Voor de rest was alles zeer goed.
Het feit dat ik nog 6 uur rijles heb gevolgd, heeft zeker geholpen en de 2 uur voor het examen waren zeer behulpzaam om de zenuwen te bedwingen. Niemand wist ook dat ik examen had, dus daar waren ook geen zenuwen voor.
De examinator en de rijschoolbegeleider hebben heel de weg een gesprek gehouden, waardoor de zenuwen vanzelf verminderden en ik veel ontspannender was. De examinator Wim was ook een vriendelijke man die alles heel goed heeft uitgelegd.

Een aantal tips voor degenen die nog examen moeten doen:
-als je met de rijschool gaat, best voor het examen nog 2 uur les nemen zodat alles is opgefrist en de lesgever alles nog eens kan herhalen, de zenuwen verminderen hierdoor vanzelf
-tijdens het examen, moet je rustig en geconcentreerd blijven. Het is heel belangrijk dat je goed rondkijkt en dat je eigenlijk alles gezien hebt.
Heel goed op de zwakke weggebruikers letten.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

kriss1 schreef: Het resultaat was geslaagd!
Proficiat :!:

de 2 uur voor het examen waren zeer behulpzaam om de zenuwen te bedwingen. Niemand wist ook dat ik examen had, dus daar waren ook geen zenuwen voor.
Dat zijn zeer zeker dingen die helpen voor de zenuwen, en je went weer aan de rijschoolauto, als je daar lang niet mee gereden hebt.

Als zo goed als niemand wat afweet van je examen hoef je nadien aan niemand wat uit te leggen als het misloopt ... 't is een trukje dat we ook aanraden. ;)
En loopt het goed kan je nadien op 't onverwachts gaan stoeffen :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:
Nog een straatje vergeten. Dit is de juiste versie.
Inazuma schreef:Proficiat :!:
Dankje :wink:
Ik moet morgen mijn examen in Sint-Niklaas gaan doen!!

Bedankt voor de route!!

Heb je dan niet op de autosnelweg moeten rijden?
Zou je nog wat info over het rijexamen van sint-niklaas kunnen geven?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Ik moet morgen mijn examen in Sint-Niklaas gaan doen!!
Bedankt voor de route!!
Euh... er zijn wel meerdere routes in Sint Niklaas.
Pin je niet teveel vast op deze route, net zo goed heb je enkel hetzelfde begin- en eindpunt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
G*

KONTICH

Bericht door G* »

Hallo,

Ik ben vandaag voor de 2e keer mijn examen gaan doen, (3 dagen na mijn vorig examen) waar ik en mijn instructeur allebei vonden dat ik het super goed gedaan had.. maar ja toch niet geslaagd.. omdat de examinator (die de 1e keer NAAST mij zat) en die onmogelijk mijn ogen kon zien .. zei dat ik heel erg goed gereden had en geen enkele fout gemaakt had, maar dat ik volgens hem niet genoeg in mijn spiegels keek.
Terwijl dit helemaal niet waar was. Vandaag heb ik dus elke keer ik in mijn spiegels keer GOED DUIDELIJK mijn hoofd gedraaid.. en was ik geslaagd met glans.

- In welk examencentrum ben je geweest
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
1e keer Naast mij
2e keer Achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en ik mocht vrij kiezen waar ik me keerde.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Vooral ervoor zorgen dat ik in 1 vloeiende S-beweging achter de auto naast mij geparkeerd stond. Mijn motor stil leggen, heel aandachtig uit de auto stappen tegen het verkeer in. En terug instappen

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Wat ik vooreerst doe als ik met een auto ging vertrekken: zetel goed zetten, spiegels bekijken, ...

Ik wil iedereen nog de tip geven:
1) wanneer je in je spiegels kijkt, overdrijf dan een beetje en laat DUIDELIJK zien dat je kijkt voor je voorsorteert/afslaat (zeker op een rotonde->kijk dan nog over je schouder ook)
2) wanneer je parkeert, ookal zegt de examinator NIET dat je moet uitstappen zoals je zou gaan winkelen (wat ze de 1e keer NIET tegen me gezegd hadden, de 2e keer wel) dat je je motor stillegt, je deuren sluit.
Ookal komt er GEEN verkeer.. doe toch maar met het uitstappen alsof het een hele drukke baan is (zo veel mogelijk kijken voor je uitstapt).

Toch ben ik blij dat ze toch ingezien hebben dat de 1e examinator fout was in zijn beoordeling.
Plaats reactie