bibi585 schreef: Hier een bijkomend vraagje:
Ik neem aan dat die bevoegd persoon er inderdaad voor moet zorgen dat je voertuig uit die berm geraakt en instaat voor die kosten maar wat als je voertuig daarbij beschadigd geraakt.
Dit kan op allerlei manieren zijn die beschadiging.
Bvb uitlaat geraakt of remleiding als die diep genoeg zakt of deuken wanneer men met de hand wil duwen enzomeer.
Voor wie zijn die bijkomende kosten dan?
Ook deze materiële gevolgen van de uitvoering van een bevel van een bevoegd persoon, en uiteraard ook persoonlijke letsels die eruit ontstaan, vallen onder zijn verantwoordelijkheid.
Ik benadruk nogmaals: het bevel van een bevoegd persoon ontslaat je niet van je plicht tot voorzichtigheid.
Als een bevoegd persoon je bijvoorbeeld ter gelegenheid van een controle het bevel geeft om je auto op de parkeerstrook te parkeren, en er is daar op die parkeerstrook juist een voetganger de weg aan het oversteken, dan geeft dat bevel van die bevoegde persoon je geen vrijgeleide om als een woesteling die parkeerstrook op te stormen en die voetganger omver te rijden. Als je dat toch doet, dan zul je daar zelf de verantwoordelijkheid moeten voor dragen, en niet die bevoegde persoon.
Ik ga nog even twee voorbeelden aanhalen die zich daadwerkelijk hebben voorgedaan.
Een gehandicapte rijdt met een elektrische rolstoel die sneller dan stapvoets kan rijden. Hij wordt derhalve niet gelijkgesteld met een voetganger, doch is een bestuurder, en moet de rijbaan volgen.
De gehandicapte, die het verkeersreglement goed kent, rijdt met zijn elektrische rolstoel dan ook op de rijbaan, tegen ongeveer 3 km/h, omdat hij vergezeld is van zijn al wat oudere echtgenote, die met hem meegaat op het trottoir.
Op de openbare weg in kwestie is evenwel een maximum snelheid toegestaan van maar liefst 90 km/h!
Twee politiemannen die op patrouille zijn, merken de gehandicapte op, ontsteken hun blauwe zwaailichten en stoppen achter de gehandicapte om hem te beschermen. Bewust van het enorme gevaar waaraan de gehandicapte zich blootstelt, loopt één van de politiemannen naar hem toe, en geeft hem, na een korte discussie, formeel het bevel om verder te rijden op het fietspad.
Zoals zovele fietspaden in België, bevindt evenwel ook dit fietspad zich in bedenkelijke staat. En ook al rijdt de gehandicapte slechts tegen ongeveer 3 km/h, waardoor hem geen onvoorzichtigheid ten laste kan gelegd worden, kiepert even verder zijn rolstoel omver door een verzakking van het fietspad aan één kant.
De gehandicapte is zwaar gekwetst, zijn rolstoel is ernstig beschadigd.
Uitspraak: de bevoegde persoon die hem het bevel gegeven heeft om op dat fietspad te rijden, is volledig aansprakelijk voor het ongeval. Niet de wegbeheerder: voor een fiets of bromfiets had deze verzakking geen probleem opgeleverd.
Ander voorbeeld. Een politieman rijdt in Antwerpen door de Kennedytunnel, richting Gent, en krijgt via de radio de opdracht om zich dringend naar een plaats te begeven waarvoor hij moet terugkeren. Hij schakelt onmiddellijk zijn blauwe zwaailichten en zijn speciaal geluidstoestel in, en neemt de eerste doorsteek op de middenberm om terug te keren.
Terwijl hij daar staat te wachten tot hij kan invoegen in het verkeer dat van Gent naar Antwerpen komt, voert een bestuurder op de linker rijstrook een noodstop uit.
Deze noodstop heeft als bij wonder geen kettingsbotsing veroorzaakt, maar had tot een zwaar drama kunnen leiden. De bestuurder die de noodstop uitgevoerd heeft, heeft evenwel het verkeersreglement nageleefd: onmiddellijk doorgang verlenen aan een prioritair voertuig.
Indien het aldus tot een ongeval gekomen zou zijn, zou meer dan waarschijnlijk de politieman in kwestie verantwoordelijk gesteld geweest zijn (ik schrijf "meer dan waarschijnlijk" omdat ik niet, zoals vele politiemensen, rechter wil spelen, iets waaraan de meeste rechters bijzonder allergisch zijn, doch het veeleer mijn plicht acht om een eventuele uitspraak over te laten aan de wijsheid van het hof).
In de rechtsleer nemen heel wat juristen trouwens de voorrang van de bestuurders van prioritaire voertuigen ergens op in de hiërarchie van bevoegd persoon - verkeerstekens - verkeersregels.