Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jeroen-Xtreme

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Ben dit ook van plan. Zo kan ik dit jaar nog goed werken en sparen :)
Ik wou dus ook de volledige aantal lesuren nemen en daarmee dan direct mijn praktijk doen zodat ik met mijn eigen moto niet moeten zitten knoeien.

Weet iemand ong hoeveel een verzekering kost als je moto is ingeschreven op 78kw?
En ook tax enzo.

Gr. Jeroen
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Jeroen-Xtreme schreef:Weet iemand ong hoeveel een verzekering kost als je moto is ingeschreven op 78kw?
Dat zal je aan je verzekeringsagent moeten vragen.
Er zijn veel factoren die daar meespelen: je leeftijd, het type motorfiets, is de polis gelinkt aan een auto,...
Jeroen-Xtreme schreef:En ook tax enzo.
De wegenbelasting voor een motorfiets bedraagt een kleine 50 euro per jaar.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jeroen-Xtreme

Ik hoorde vandaag dat ze rijbewijs +25kw naar 24 jaar willen zetten. :?
Is dat om mij te kloten? Wat moet ik nu doen? Nu men rijbewijs doen en hopen dat ik op mijn 22 jaar (na 2 jaar beperkt rijden) dan mag overstappen naar onbeperkt?
Of anders toch nog proberen wachten tot mijn 21 jaar, ik hoorde ook dat de regel tegen begin 2013 bezig moest zijn. Njah, ik ben pas in januari 2012 21 jaar, zou ik het risico lopen? Wat geven jullie mij als raad!.

Gr. Jeroen
qbertq

Bericht door qbertq »

@ Jeroen
ik begrijp je reactie wel.
Ik heb jaren met de motor gereden (steeds op 2 wielen).
Maar als ouder vind ik het geen slechte beslissing het
volle vermogen eerst vanaf 24 jaar.
Admin als dit te grof is direct deleten
Dit beeld heb ik 25 mei voorgeschoteld gekregen.
Mijn jongste zoon had na 2à3 jaar op een kleine motor zin in
een volwaardig rijbewijs A.
Hij ging net na zijn 21ste verjaardag zijn rijbewijs A halen , met succes.
's Morgens nog een tekst bericht op mijn telefoon (geslaagd).
's Avonds de flikken aan mijn deur of ik niet ZEER dringend naar Lier kon.
Daar lag mijne youngster op intensive te vechten voor zijn leven
en de noodarts had zijn handen vol om hem in leven te houden.
http://i209.photobucket.com/albums/bb20 ... ney001.jpg" target="_blank
Gelukkig is hij in leven gebleven en ziet er na 5 maanden zo uit
http://i209.photobucket.com/albums/bb20 ... ney028.jpg" target="_blank
Als je nu denkt welke idioot neemt er nu een foto van zijn zoon, de arts
heeft toen gezegd neem een foto als aandenken en als hij ooit zelf de foto kan zien
zal hij is 2 keer nadenken en aangepast rijgedrag vertonen.

mvg Q
Laatst gewijzigd door qbertq op 13 okt 2010, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Succes,
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Zo hoort men 't eens van iemand anders.

Ik word er even stil van, moet ik zeggen.

Aan qbertq, ik hoop oprecht dat uw zoon intussen goed gerevalideerd is en er geen blijvend letsel aan overhoudt. Van harte beterschap, in ieder geval.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
qbertq

Bericht door qbertq »

@ bert
er is blijvend letsel en de revalidatie zal ongeveer 18 maanden in beslag nemen.

Q
Succes,
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Ik kan me wel vinden in een gradatie wat betreft vermogens en leeftijd.

Sommige motorfietsen zijn nu eenmaal speeltuigen die uitnodigen tot snel rijden. En een jong volwassene heeft dan niet altijd het besef wat de gevolgen kunnen zijn van de prestaties waartoe zo'n bolide in staat is.

Ik spreek even uit eigen ervaring: ik maak al verscheidene jaren mijn woon-werk verplaatsing met de motorfiets, zowat 22.000 tot 25.000 km per jaar, winter en zomer.
Ik heb dat jarenlang gedaan met een zware toermotorfiets, tot mijn grote tevredenheid. Maar ik wilde eens iets anders, en kocht mij begin dit jaar een zware naked bike. 170 pk had dat ding.
Ik heb er precies 5 maanden mee gereden en was toen blij dat ik hem mocht inruilen tegen opnieuw een toermotorfiets. Ook 110 pk, maar iets gemoedelijker van aard...

Want wat was het probleem met die 170 pk? Dat die vragen om gebruikt te worden. Die motorfiets werd pas deftig bestuurbaar wanneer ik minstens 120 km/u reed. Met andere woorden: om naar het werk te rijden was dat ding helemaal niet geschikt, laat staan wanneer de rijbaan nat of bevroren is.
Maar ik kan me voorstellen dat iemand van 21 jaar niet zo ver nadenkt en gewoon de kraan opendraait... met alle gevolgen vandien.

@ qbertq: dat is geen mooi verhaal, hopelijk kan het anderen tot nadenken stemmen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

@qbertq, het spijt me erg dat te moeten vernemen. Ik wens jou, je zoon, en de ganse betrokken omgeving veel sterkte en moed toe.

Hopelijk mag dit zoveel mogelijk toekomstige motorrijders aanzetten tot nadenken....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jeroen-Xtreme

@qbertq: Dat doet mij en waarschijnlijk ook andere nadenken :shock: Van harte beterschap gewenst aan je zoon natuurlijk en jullie veel sterkte.
Ik denk soms ook aan het gevaar hoor, daarom denk ik altijd, ik moet er met mijn volle verstand bij blijven.
Ik zocht iets van een 600cc, ok ja, zit ook snel boven de 100pk. Motor rijden doe je met je verstand!
Ik heb gewoon geen zin om 2 keer te moeten investeren in heel deze gebeurtenis. :wink:

Mijn moeder zegt nu al dat ze haar nooit op haar gemak zou voelen als ik met motor buiten ga.
Kan ik zeer goed inkomen! Heb soms zoveel schrik dat ik denk ik koop er geen, maar motor rijden moet toch leuk en doenbaar blijven?
knullie

Bericht door knullie »

Mijn plan was op mijn 21ste het motorrijbewijs te gaan halen maar helaas gooit onze minister van mobiliteit weer eens roet in het eten.
Ik ben 18 en heb mijn autorijbewijs nog maar een 3tal maanden. Ik rij wel al 2 jaar rond op een bromfiets (ik weet het, het is niet te vergelijken met een motor. Ik rij vrijwel altijd op de weg, tussen de auto's - 1x een deur tegen je gezicht tegen 40/u is genoeg- en leer zo ook wel anticiperen en beseffen dat autobestuurders je niet zien, alleen is de snelheid enorm beperkt wat ook gevaren kan opleveren maar daar ga ik niet op ingaan).

Ik ga na de winter of misschien zelfs nog ervoor mijn motorrijbewijs proberen te halen. Dus een -25KW. Het is niet mijn intentie om een 25KW motor te kopen maar wachten tot mijn 21ste om dan een volvermogen motor te kopen.
Anderzijds is de ervaring van de 2jaar -25KW zeer mooi meegenomen, maar dat zijn keuzes voor later.

Mijn bezwaar tegen deze wet is dat er inderdaad zeer onvolwassen chauffeurs/bestuurders zijn op 18 jaar (of 21 of zelfs 24) en dat door een kleine minderheid, iedereen van deze groep benadeeld wordt.
Als er een 18jarige in zijn opgevoerde auto of de sportauto van zijn vader een ongeluk heeft of zelfs een veroorzaakt, is dat toch geen verschil als een 18 jarige een ongeluk heeft met zijn motor? Met het feit dan dat de motorrijder ALTIJD verliest.

Als men hetzelfde principe gaat toepassen op auto's, gaan er natuurlijk minder ongevallen zijn maar waar zijn we dan nog mee bezig? Statisch gezien zou dit ook een goed idee zijn, nee? Het zou honderden levens redden? Er worden ook zoveel fietsers doodgereden, gaat men daarom een verbod zetten op fietsen of fietsen pas toelaten op 24jaar? NEE
Ze zouden de problemen moeten leren aanpakken waar het nodig is !

Een goede bestuurder is iemand die wakker is, anticipeerd, nadenkt, controle heeft over zijn voetuig, ervaring heeft, ... Helaas zie ik dit maar heel zelden. Verplicht die autorijlessen dan toch(ik heb er zelf geen genomen, dus ik weet dat dit vrij hypocriet klinkt maar waarom voor lessen betalen als je er toch 'gratis' kan slagen?) ipv een selectieve groep te discrimineren?? Leer jongeren dat ze niet alleen op de weg zijn (of ouderen) en dat een (dodelijk) ongeval zeer vlug gebeurd kan zijn.
Stop met stempels op iedereen en alles te plakken en los de problemen gewoon op waar ze opgelost dienen te worden en kijk verder dan de neus van Schouppe lang is !

En dan zullen er nog altijd mensen zijn die niet luisteren of gewoon niet nadenken en op de verkeerde plaats en tijd hun gas opengooien. Maar dat zal dan toch een stuk lager liggen...

@qbertq ik vind het zeer spijtig van wat er met uw zoon is gebeurd, een groot geluk dat hij het heeft overleeft.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef: Admin als dit te grof is direct deleten
Dit beeld heb ik 25 mei voorgeschoteld gekregen.
Dat is niet grof, het is helaas maar al te vaak de bittere realiteit.

Hopelijk zijn de blijvende gevolgen niet al te erg.

Niet zelden loopt het echter nog minder goed af ...
Zo'n 15% van de dodelijke verkeersslachtoffers zijn motorrijders, ondanks hun zeer beperkte aandeel in de voertuigkilometers (1%).
Dan mag de MAG-voorzitter nog zoveel komen roepen op radio en TV dat de ongevaloorzaak vaak bij een autobestuurder ligt, als ik zijn belangengroep op de weg zie rijden, dan stel ik me hoe langer hoe meer zware vragen bij hun rijgedrag - en dat dan als ex-motard.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 14 okt 2010, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Jeroen-Xtreme schreef:Ik hoorde vandaag dat ze rijbewijs +25kw naar 24 jaar willen zetten. :?
Is dat om mij te kloten?
Het is de uitvoering van een dwingende Europese richtlijn.
Wat moet ik nu doen?
Wat let je om gewoon met een motor tot 25kW te beginnen rijden, en er eventueel wat langer mee rond te rijden :?:

Nu men rijbewijs doen en hopen dat ik op mijn 22 jaar (na 2 jaar beperkt rijden) dan mag overstappen naar onbeperkt?
Het is koffiedik kijken wat er precies beslist zal worden inzake overgangsregelingen.
De richtlijn is behoorlijk complex - om tureluurs van te worden als je ze leest - en er zitten een aantal mogelijkheden en opgelegde overgangsmaatregelen in.
Jeroen-Xtreme

@Knullie: Wij zitten ongeveer met hetzelfde probleem, alleen als ik van jou was zou ik nu al je motorrijbewijs doen dan mag je (als de regels niet veranderen) op je 20 met een onbeperkte motor rijden. Ik ben binnen een 3 maand 20 jaar, ik ga dus wachten tot mijn 21 en dan proberen voor mijn onbeperkt rijbewijs te gaan.
In jouw geval kan je niet wachten omdat in 2013 de nieuwe regels zeker van kracht zullen zijn. En dan ben jij nog geen 21 jaar en zal je tot je 24ste moeten wachten.
Maar het mooie is, als je nu begint kan je tegen je 20ste al met onbeperkte motor rijden. Als ik wist dat dit mocht op mijn 18de had ik dit ook zeker en vast gedaan.

@Inazuma: Ik heb hier het geld niet voor het rapen, zou gek zijn nu een motor te kopen om "te leren" rijden en dan binnen een jaartje weer een nieuwe te kopen maar onbegrensd. Je zou dan kunnen zeggen, blijf dan met die beperkte motorfiets rijden, allemaal mooi en wel maar dan ben je ook weer al een x aantal jaar verder en ben je al helemaal uitgekeken op je -25kw motorfiets.

* Meeste dodelijke ongevallen zijn motorrijders: Hoe zou dit komen denk je? :roll: Een motorrijder zit nu éénmaal niet in een sardineblikje he.
Het feit is dat de meeste ongelukken niet worden veroorzaakt door motorrijders zelf maar door de onoplettendheid van andere bestuurders.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen die niet rijden met hun volle verstand en zomaar 200km/h in de bebouwde kom of dergelijke rijden.
Meteen hun rijbewijs voor altijd afnemen dat is enigste oplossing.
knullie

Bericht door knullie »

Jeroen-Xtreme schreef:@Knullie: Wij zitten ongeveer met hetzelfde probleem, alleen als ik van jou was zou ik nu al je motorrijbewijs doen dan mag je (als de regels niet veranderen) op je 20 met een onbeperkte motor rijden. Ik ben binnen een 3 maand 20 jaar, ik ga dus wachten tot mijn 21 en dan proberen voor mijn onbeperkt rijbewijs te gaan.
In jouw geval kan je niet wachten omdat in 2013 de nieuwe regels zeker van kracht zullen zijn. En dan ben jij nog geen 21 jaar en zal je tot je 24ste moeten wachten.
Maar het mooie is, als je nu begint kan je tegen je 20ste al met onbeperkte motor rijden. Als ik wist dat dit mocht op mijn 18de had ik dit ook zeker en vast gedaan.

Dat ga ik doen :) of ik al een motor koop weet ik nog niet, de markt voor 'goedkope' 25KW motoren is maar schaars maar anderzijds leert de 25KW periode ook hoe je moet omgaan met wat vermogen op een tweewieler (ook al lees ik overal dat 25KW ongeveer gelijk is aan een opgevoerde brommer, maar ach eerst rijbewijs :p)

Wat me nog stoort is dat Schouppe beheerend werk zou moeten doen en niet zo ingrijpende beslissingen moet nemen.
Hij is niet verkozen dus dat lijkt me meer als normaal?
Het is ook niet volgens de zin van Europa, Ik denk dat België zelfs op het matje geroepen zal worden en de wet nogmaals moeten aanpassen.

Het is allemaal een kwestie van statistieken, er wordt niet gekeken naar individuen...

Hetzelfde als ik een accident veroozaak omdat ik onervaren ben, dat alle 18jarige bestuurders extra jaren moeten wachten.
Gaat dit statistisch gezien het aantal doden verminderen? jazeker...

*De grootste groep van ongelukken op de motor gebeurd trouwens in leeftijdsgroep 40-50, mid-life crisis is misschien hetzelfde als jeugdig gedrag? Dus laten we motorrijden gelden voor de leeftijden 24-40 en van 50 tot x ...
Jeroen-Xtreme

Je moet daarom nu niet perse een moto kopen, als je uw rijbewijs maar hebt.
Die regel komt niet alleen van Schouppe dacht ik, deze is opgelegd door Europa en komt in alle Europese gemeenschappen.

Het verschil is tussen ongelukken met 40-50+ en +21 jarigen is:
40-50+ : Reactiesnelheid verminderd
+21 jarigen: Onwetend, kennen nog geen gevaar. Tot als het misschien al te laat is..
Plaats reactie