**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Stefan Peeters
Administrator

Re: praktijk examen

Bericht door Stefan Peeters »

sterre schreef:Rijden met papa is geen goed plan omdat hij nogal agressief rijdt, of zal ik zeggen TE defensief, TE hard optrekken, voorang van rechts opeisen, ook al betekend dit dat de andere bestuurder bruusk op zijn remmen moet gaan staan om niet in je zij te zitten.
Onder defensief versta ik toch wat anders dan wat jij daar beschrijft, hoor... defensief rijden is ongevallen vermijden, bij jou pa heb ik de indruk dat hij ze wil veroorzaken door overal op zijn strepen te staan...

@ Lieve: goed gedaan, er zijn dus nog mensen die vrije begeleiding ernstig nemen en trachten om de juiste rijstijl aan te leren aan hun kinderen door ook zelf actief op zoek te gaan naar informatie. :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:@ Eugeen,

hij heeft de mening dat als je voorang hebt je voorang moet nemen,
terwijl de rest van het gezin van de mening is dat je je voorang mag nemen zolang je niemand in gevaar brengt en geen ongevallen veroorzaakt,
daarom dat ik dus met mijn moeder rij ;)
Als het ooit tot een ongeval komt leert hij dat wel af. :wink:
Bv: een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is.

Beklaagde: Ja mijnheer de rechter ik heb die auto van links zien komen maar vermits ik van rechts kwam heb ik mijn voorrang genomen

Rechter: Dan ga ik de schuld aan u moeten geven met de reden dat je een ongeval had kunnen vermijden maar het niet gedaan hebt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: EEKLO

- In welk examencentrum ben je geweest

EEKLO

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts, begleider(ma) voorraan naast mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
helemaal vrij te kiezen, was wel een zeer korte straat, en een heel breede, dus ging heel makkelijk
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
S-vorm achteruit achter auto parkeren, dan uitstappen alsof ik boodschappen zou doen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof, spiegels goedzetten, zetel goedzetten, en pinkers en lichten

Erdoor, veel hulp gehad aan deze site :)
enkel kleine tips: als je op een grote baan wilt aflsaan naar links en je staat dus midden op de baan tussen de 2 banen (alé, ge staat waar anders de berm is) dan draai ik mijn wielen al, en dat doe je best niet, want als iemand dan in je gat rijdt, dan rij je vooruit op het andere rijvak, staan je wielen recht, dan rij je gwn beetje verder wat niet zo gevaarlijk is.[/b]
Karl

Bericht door Karl »

@Lieve, na de vele (vaak goeie) vragen die je de afgelopen maanden gesteld hebt op dit forum kan men inderdaar concluderen dat je een zeer goede begeleidster was. Het resultaat zonder opmerkingen mag dan wel gezien worden. Proficiat voor uw zoon.

@ Sterre, ivm met borden voor verboden straten enzo, als je op een kruispunt komt en je begeleider zegt niets, kijk dan of je rechtdoor mag, mag dit dan moet je gewoon rechtdoor. Anders moet je kijken in welke richting je wel mag. In andere gevallen zal hij altijd zeggen of je rechts of links moet.
Een examinator mag je nooit in een verboden straat sturen, hij mag echter wel zwijgen.
Lieve

Bericht door Lieve »

:oops: Dankje voor de complimentjes
In oktober 2007 mijn oudste zoon, nu de 2de... Ik ben er ook wel een beetje trots op. :D

De tips van dit forum hebben er echt wel bij geholpen.
Bedankt en doe zo voort.

Ik zal vanaf nu waarschijnlijk wat minder aktief zijn op dit forum, maar als ik een vraag heb, keer ik zeker terug.
...en binnen 2 jaar heb ik nog een zoon die eraan zal beginnen; so... "I'll be back" :wink:
groetjes, Lieve
valerie

Bericht door valerie »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Achteraan rechts in de wagen

In een vrij korte en smalle maar rustige straat zei de examinator dat ik ergens mocht keren waar ik zelf wilde.

In een s-bochtje achter een wagen parkeren. De examinator vroeg me duidde goed op voorhand de wagen in kwestie aan. Ik had ongeveer 2 auto-lengtes plek om te parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd
ruitenwisservloeistof, alle lichten, stappen die ik doorliep voor ik met de wagen zou vertrekken uitvoeren en ondertussen zeggen wat ik deed, achterruit ontwaseming, airco.

Ik heb leren rijden met de rijschool (20u) en was nu van de eerste keer geslaagd!
Maaike2006

Bericht door Maaike2006 »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

KONTICH

NAAST MIJ

Helemaal vrij te kiezen, was in de idustriezone zelf vlakvoor je het examencentrum binnen rijdt.
mooi parallel parkeren en dan men auto veilig achterlaten
Ruitenwisservloeistof, lichten, toeter, en mijn zetel goed zetten

resultaat: lekker geslaagd :D :o :lol: 8)
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

BRUGGE

Achteraan rechts, instructeurvan de rijschool zat vooraan naast mij

Vrij te kiezen: de examinator zei kortweg 'keer eens in deze straat'

Tijdens het rijden zei de examinator plots: 'parkeer eens achter die rode auto daar. Als je klaar bent, uitstappen en weer instappen'.

Richtingaanwijzers, dimlichten, stoplichten, ruitenwissers, claxon, bandenslijtage aantonen.

Resultaat: geslaagd zonder opmerkingen, voorbehoud of onvoldoende!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Resultaat: geslaagd zonder opmerkingen, voorbehoud of onvoldoende!
Da's mooi :!:

Proficiat :!:
Gast

Bericht door Gast »

Lieve schreef:EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

Mijn zoon heeft zijn rij-examen deze morgen afgelegd in Sint-Denijs-Westrem (GENT).
Gemoedelijke examinator: 50-er, wit-grijs haar en baard. Legde rustig alles uit.
Gaf duidelijke instructies tijdens het rijden.

Controles:
- bandenspanning waar meet je die?
- Lichten, claxon, ontwasemen voorruit, zetelinstelling.

Traject:
richting sint-martens-latem en daarna naar sint-denijs-westrem centrum.

- keren in een straat met geparkeerde auto's
- parkeren achter een auto (veel plaats)

Veel zones 30, veel drempels, soms verkeersborden half achter struiken verborgen. Geregeld voorrang van rechts.

Commentaar van de examinator: "Ik kan geen opmerking maken, u bent dus uiteraard geslaagd."
:D :D :D
als je vanuit de parking van het examencentrem begint te rijden, dan rij je eerst heel die baan af langs die bedrijven, nu, je komt een scherpe bocht daar tegen onder een kleine brug ( nog voor je aan die de kortrijkse steenweg komt ) , het midden van de baan word even aangeduid in die bocht en 2 meter na het uitkomen ervan ook, als je daar de witte lijnen ff volgt, komt je auto schuin te staan, maar moet je dan zo blijven rijden tot de volgende bocht? die baan ligt nogal raar aan de rechterkant :?
Lieve

Bericht door Lieve »

Anonymous schreef:
als je vanuit de parking van het examencentrem begint te rijden, dan rij je eerst heel die baan af langs die bedrijven, nu, je komt een scherpe bocht daar tegen onder een kleine brug ( nog voor je aan die de kortrijkse steenweg komt ) , het midden van de baan word even aangeduid in die bocht en 2 meter na het uitkomen ervan ook, als je daar de witte lijnen ff volgt, komt je auto schuin te staan, maar moet je dan zo blijven rijden tot de volgende bocht? die baan ligt nogal raar aan de rechterkant :?
Ja he, dat is een raar baantje.
Let er vooral op dat je niet op de doorlopende witte lijn rijdt! Je komt dan wel bijna naast de baan terecht, maar dat kan niet anders.
Vanzodra de witte lijn stopt terug een beetje meer naar links gaan, want anders begin je naast de baan te rijden. (je kan de rand van de weg nog een beetje zien door de kasseien die zich door het asfalt aftekenen)

Is dat wat je wilde weten?

ter info: Wij zijn voor het examen nu niet langs daar gepasseerd, we moesten al aan het eerste straatje (waar voorrang van rechts geldt) rechtsaf.
In oktober met mijn andere zoon wel langs daar en hij was ook geslaagd, dus het zal wel goed geweest zijn dan he :wink:
groetjes, Lieve
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT NIKLAAS

- In welk examencentrum ben je geweest?
SINT NIKLAAS

Examinator zat achteraan

vrij verlaten straat in industrieterrein + mocht zelf kiezen waar ik wou keren

Examinator vroeg om achter een welbepaalde wagen te parkeren en vervolgens uit te stappen alsof ik een boodschap ging doen. Wel effe stressen toen ik merkte dat ik niet compleet evenwijdig stond met het trottoir, maar dit was slecht miniem.

-Voorafgaande controles:
Alle lichten, richtingsaanwijzers, hoe bepaal je de ideale zithouding, claxon, bandenspanning

Examen afgelegd met vrije begeleider (examinator zat achteraan)

In totaal heb ik 2keer praktijkexamen afgelegd. Moet zeggen dat ik toen ik de eerste keer ging het echt wel verdiend was dat ik er niet door was. had toen veel te weinig ervaring... en ik moet zeggen..... de beste manier voor mij om deftig te leren rijden was gewoon ---> Heeeeel veel alleen in de auto zitten en gaan rijden.

Een tevreden gebruiker (ook in de toekomst) van deze nuttige site :)
Joepie

Examencentrum Erembodegem

Bericht door Joepie »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

Erembodegem
Achteraan rechts
Ik moest een straat inrijden en ze zei: je mag je achter de eerste auto parkeren en in deze straat gaan we ons dan ook keren

Alle lichten, claxon, achteruitontwaseming, verwarming vooraan, pinkers, rem, ruitenwissers, bandenprofiel (ik heb gezegd dat de hoofdgroeven 1,6 mm diep moeten zijn en dan nog een paar slijtageindicatoren aangeduid)

Ik had een heel vriendelijke vrouw van ik schat bijna in de 40, klein van gestalte en ze noemt Karen (achternaam weet ik niet)

Ik heb een paar keer een stomiteit begaan zoals, toen ze vroeg om mijn linkerpinker op te zetten, zette ik de rechter aan en tijdens het rijden was ik blijven hangen aan de knoppen voor de ruitenwissers met gevolg dat mijn achterste ruitenwissers aanstonden zonder dat ik het wist :D ze vroeg gewoon: zou het mogelijk zijn van uw ruitenwissers af te zetten

Ik heb in erembodegem en nieuwerkerken rondgereden, geen een keer in het stad van aalst. De route die ik gedaan heb was toevallig 1 die ik nog nooit gereden had! ze was wel vrij gemakkelijk.
Ik had examen vrijdagmorgen om 7.40 en heb ongeveer iets langer dan een half uur rondgereden.

Eens terug bij het examencentrum was ik er nog voorbij gereden ook :roll: stomweg

ik mocht mij dan terug parkeren op de parking, en toen we uitstapen zei ze met een glimlach: 'Proficiat, u bent geslaagd!' :D Ik een gat in de lucht gesprongen en als ne zot naar het gemeentehuis

Een paar tips:
-zeg tegen zo weinig mogelijk mensen da je examen hebt
-neem kalmeringspillekes uit de apotheek (calmifort) (ik had ze wel nodig)
-tijdens de rit: chikken, chikken[/b]
Gast

Re: Examencentrum Erembodegem

Bericht door Gast »

Joepie schreef:- In welk examencentrum ben je geweest
Erembodegem
Achteraan rechts
Ik moest een straat inrijden en ze zei: je mag je achter de eerste auto parkeren en in deze straat gaan we ons dan ook keren

Alle lichten, claxon, achteruitontwaseming, verwarming vooraan, pinkers, rem, ruitenwissers, bandenprofiel (ik heb gezegd dat de hoofdgroeven 1,6 mm diep moeten zijn en dan nog een paar slijtageindicatoren aangeduid)

Ik had een heel vriendelijke vrouw van ik schat bijna in de 40, klein van gestalte en ze noemt Karen (achternaam weet ik niet)

Ik heb een paar keer een stomiteit begaan zoals, toen ze vroeg om mijn linkerpinker op te zetten, zette ik de rechter aan en tijdens het rijden was ik blijven hangen aan de knoppen voor de ruitenwissers met gevolg dat mijn achterste ruitenwissers aanstonden zonder dat ik het wist :D ze vroeg gewoon: zou het mogelijk zijn van uw ruitenwissers af te zetten

Ik heb in erembodegem en nieuwerkerken rondgereden, geen een keer in het stad van aalst. De route die ik gedaan heb was toevallig 1 die ik nog nooit gereden had! ze was wel vrij gemakkelijk.
Ik had examen vrijdagmorgen om 7.40 en heb ongeveer iets langer dan een half uur rondgereden.

Eens terug bij het examencentrum was ik er nog voorbij gereden ook :roll: stomweg

ik mocht mij dan terug parkeren op de parking, en toen we uitstapen zei ze met een glimlach: 'Proficiat, u bent geslaagd!' :D Ik een gat in de lucht gesprongen en als ne zot naar het gemeentehuis

Een paar tips:
-zeg tegen zo weinig mogelijk mensen da je examen hebt
-neem kalmeringspillekes uit de apotheek (calmifort) (ik had ze wel nodig)
-tijdens de rit: chikken, chikken[/b]
kun je wat meer uitleg geven over je route zelf ben je dan langs de auto snelweg gereden ook en 2de lichte links af
KennYmans

Bericht door KennYmans »

Antwoord op lieve :

ja het is die straat wat ik bedoel, vandaag nog eens met vader erbij gereden en hij zei het ook om iets naar links te gaan, we zijn ook nog eens langs de sterre en sint pieters gegaan rond 18u, ingewikkelde baan als het druk is :P
nja hopen dat ik er van eerste keer erdoor ben :)
Plaats reactie