EXAMENCENTRUM HAASRODE
- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij bepaalde de straat, ik mocht kiezen waar
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij bepaalde het voertuig (in dezelfde straat als het keren) en mocht mij er dan achterzetten en doen alsof ik het voertuig ging verlaten.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie, positie zetel en verschillende lichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vader
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb een kleine 3 jaar geleden 10 uur rijles gevolgd, maar dan is het door omstandigheden wat stilgevallen en een paar maand terug ben ik terug beginnen oefenen vermits mijn voorlopig bijna afliep.
Parcours:
Industrieterrein uitrijden en achter het centrum op de helling vertrekken, dan richting kazerne maar daar links om te parkeren en te keren. Dan zijn we heel wat straatjes doorgereden in Haasrode/Heverlee waar je 50 mocht maar waar er om de 50 meter een voorrang van rechts was. Ik heb tussen die straatjes niet telkens opgetrokken en doorgeschakeld naar 3de, wat de examinator een beetje irriteerde. Normaal gezien doe ik dit wel, maar iedereen had mij gezegd: 'rijd rustig, kijk goed in elke straat bij voorrang van rechts, kijk veel in je spiegels, beter te traag dan te snel etc'. Resultaat: Niet geslaagd.
1 Bediening voertuig: onvoldoende
1.7 Rem- en vertragingstechniek
(sommige kleine straatjes ben ik ingereden in tweede met mijn koppeling halfingedrukt, hij wou wss dat ik daar naar 1ste ging ipv mijn koppeling half in te drukken? Ben namelijk bij het stoppen etc steeds goed afgeschakeld)
5 Richtings verandering: Onvoldoende
5.1 Zich vergewissen van bord F50bis
Ik heb even opgezocht wat dit betekende en dat zou moeten betekenen dat ik te weinig uitgekeken heb voor de fietsers? Heel vreemd, ik heb namelijk steeds uitdrukkelijk gekeken en bij de bespreking onmiddellijk na het examen heeft de examinator hier ook niets van gezegd. Mss is dit om zichzelf in te dekken dat hij mij buist....?
8 Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoene
8.1 Niet aangepaste snelheid
De examinator stoorde er zich dus aan dat ik soms 30 reed waar ik 50 mocht vanwege voorang van rechts elke 50 meter. Tja, hij had zeker een punt, ik was te voorzichtig maar of dat voldoende is om mij voor te buizen...? Het was overigens een grote man, 1.80m, met een rond brilletje met metalen montuur en redelijk onverzorgd haar in een staartje.
Ik heb mijns inziens geen grote fouten gemaakt enkel te voorzichtig gereden, maar dat was omdat het examen was en mij dat zo gezegd werd. Ik kan wel begrijpen dat dat mss dan wat aarzelend en onzeker overkwam, ook al was dat niet het geval, ik voel mij prima op mijn gemak in de auto en heb deze prima onder controle (niet stilgevallen, ken de breedte...).
Kortom, ik ga over 2 weken nogmaals proberen en dan zal ik wat meer doorrijden, hopelijk krijg ik dan niet het omgekeerde commentaar