**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
staatskasvuller

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door staatskasvuller »

de rijprof schreef:1. Wat zal er gebeuren als de bel van de overweg plots rinkelt, de slagbomen zakken en het beurtelings rode knipperlicht begint te branden en je kunt geen kant op? :shock:
Ik denk niet dat je dit als lichte fout mag aanzien...

2. Dit is nochtans een duidelijk kruispunt, helemaal niet rommelig.
Stel dat er op dat ogenblik een (brom)fiets rechts van jou rijdt en je ziet hem niet? :shock:

3. Op de boordsteen = quotering 'slecht' en slecht is niet geslaagd.
Dat wordt duidelijk gezegd tijdens de inleiding vooraf. :|

Dus niet te gauw de oorzaak van jouw falen in andermans schoenen schuiven.
Wees objectief en tracht hieruit iets te leren.
Ik zeg niet dat het totaal mijn fout niet was, het is gewoon het gebruik van meerdere standaarden bij de beoordeling dat ik hekel.
Als ik van andere mensen hoor dat zij zelfs tot 3 keer toe hebben mogen parkeren of 2x maal een voorrang van rechts hebben gemist en toch geslaagd zijn dan is er toch wel iets mis in mijn ogen.

1. In deze fout kan ik inkomen achteraf bekeken, maar deze zou dan ook niet beslissend zijn.
2. Voor een ervaren rijinstructeur kan ik er inkomen dat dit kruispunt niet rommelig is. In het donker en in de regen waren de markeringen daar ook niet deftig 'leesbaar'. Dan kan je toch als rijinstructeur wat redelijk zijn.
3. Bij de inleiding werd mij enkel verteld dat ik twee kansen had om te parkeren, en daarin werd niet verteld dat indien je over de stoeprand gaat dat je dan al 'gejost' bent.

Bedankt voor de feedback aan iedereen die heeft gereageerd. :)
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Als ik van andere mensen hoor
Hier gaat het meestal mis :!: :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Als ik van andere mensen hoor
Hier gaat het meestal mis :!: :wink:

Ja, tuurlijk, mensen die ik al jarenlang ken gaan daar echt wel over liegen! :wink: :wink:
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Daarom niet liegen. De waarheid verdoezelen hoor je soms van je beste vrienden.
Benny Stinkens
Administrator

Gast schreef:
Benny Stinkens schreef: Ja, tuurlijk, mensen die ik al jarenlang ken gaan daar echt wel over liegen! :wink: :wink:
Echt liegen bedoelde ik niet, maar mijn ervaring zegt dat deze verhalen heel dikwijls een beetje aangedikt/verbogen worden. :idea:
Niet alleen de mensen die jij al jarenlang kent doen dat, die wat ik al jaren ken doen dat ook.

Het is een eigenschap van de mens, men doet dat zelfs onbewust en op lange termijn neemt men zelfs zijn eigen verhaal aan voor 100% waarheid.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
noi

Bericht door noi »

Ik ben geslaagd :) Alleen heb ik deze opmerkingen...

5.1 Zich Vergewissen Bord F50BIS
11.3.1 Parkeren achter een vtg/zich vergewissen

Wat bedoelen ze er mee?
Benny Stinkens
Administrator

Bord F50 bis benadrukt nogmaals dat als je (rechts) afslaat zeker niet mag vergeten te kijken of er achter je (brom)fietsers of zelfs voetgangers aanwezig zijn die rechtdoor willen, deze hebben dan namelijk voorrang op je.

De opmerking over het parkeren gaat ook over het feit dat je eerst beter moet kijken naar wat er rond je gebeurd.

Beide hebben dus te maken met je kijktechniek. :idea:
Proficiat met je slagen. :wink:
Toby

Bericht door Toby »

Vandaag examen gedaan en van de eerste keer door dus ben tevreden! Veel hulp gehad aan deze site en de animaties van derijprof waarvoor dank! Heb 20h rijles gevolgd 3 maand geleden en dan onmiddelijk een afspraak gemaakt om zo snel mogelijk praktisch examen te doen (na 3 maanden dus). Ondertussen wel enkele duizenden km geoefend en voelde me al snel goed op mijn gemak achter het stuur dus van stress had ik gelukkig geen last.

Examencentrum: Haasrode
Examinator: Achter mij en begeleider naast me
Keren id straat: Ik moest een straat inrijden en mocht daar dan een plek kiezen om te keren. De straat zelf mocht ik dus niet kiezen. Tijdens de rijlessen hadden ze me al gezegd dat de kans groot is dat ik in die straat zou moeten keren en was dus ook een tiental keer gaan oefenen in die straat. Voor degenen die dit ook zouden willen oefenen: je moet de industriezone van Haasrode uitrijden via de hertogstraat en dan links de Kerspelstraat inrijden (richting Heverlee war Cemetary). In die straat moet je dus vaak keren tijdens het examen.
Parkeren achter auto: Hij toonde me een auto en daar moest ik me dan achter zetten. Had zeker voldoende plaats hiervoor.
Voorafgaande controles: Bandenspanning
Rijschool/begeleider: Heb 20h gevolgd id rijschool maar examen afgelegd met n begeleider (mijn vriendin)

Het parcours was in grote lijnen: Industrieterrein haasrode uitrijden via Ambachtenlaan/hertogstraat dan keren id kerspelstraat en via wat kleinere wegen in heverlee terug uitkomen op de Hertogstraat en doorrijden tot de Naamsesteenweg. Vandaar richting de ring van leuven en links afslaan richting E40. Dan de autostrade oprijden en E40 volgen richting Luik. Afrit researchpark haasrode nemen en terug examencentrum inrijden.
Na afloop zei hij onmiddelijk dat het goed was maar ik zag dan achteraf op mijn uitslag toch enkele opmerkingen nl: ECO, 1.1,1.3,1.5,1.7,1.8,11.1. Weten jullie wat dit juist wil zeggen?
Benny Stinkens
Administrator

Na afloop zei hij onmiddelijk dat het goed was maar ik zag dan achteraf op mijn uitslag toch enkele opmerkingen nl: ECO, 1.1,1.3,1.5,1.7,1.8,11.1. Weten jullie wat dit juist wil zeggen?
Dit gaat over ecologisch rijden en telt op dit moment zelfs niet mee voor je uitslag. :idea:
Er zal wel Eco + of Eco - op moeten staan :?:
Eco + wil zeggen dat je milieubewust gereden hebt en Eco - wil zeggen dat je daar nog werk aan hebt :wink:

Proficiat met je slagen :wink:
Toby

Bericht door Toby »

ja stond idd ECO + bij
de rijprof

Proficiat, foutloos parcours :wink:
Toby

Bericht door Toby »

thx :)
Gasthaasrode

Bericht door Gasthaasrode »

EXAMENCENTRUM HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij bepaalde de straat, ik mocht kiezen waar
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij bepaalde het voertuig (in dezelfde straat als het keren) en mocht mij er dan achterzetten en doen alsof ik het voertuig ging verlaten.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie, positie zetel en verschillende lichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vader
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb een kleine 3 jaar geleden 10 uur rijles gevolgd, maar dan is het door omstandigheden wat stilgevallen en een paar maand terug ben ik terug beginnen oefenen vermits mijn voorlopig bijna afliep.

Parcours:
Industrieterrein uitrijden en achter het centrum op de helling vertrekken, dan richting kazerne maar daar links om te parkeren en te keren. Dan zijn we heel wat straatjes doorgereden in Haasrode/Heverlee waar je 50 mocht maar waar er om de 50 meter een voorrang van rechts was. Ik heb tussen die straatjes niet telkens opgetrokken en doorgeschakeld naar 3de, wat de examinator een beetje irriteerde. Normaal gezien doe ik dit wel, maar iedereen had mij gezegd: 'rijd rustig, kijk goed in elke straat bij voorrang van rechts, kijk veel in je spiegels, beter te traag dan te snel etc'. Resultaat: Niet geslaagd.

1 Bediening voertuig: onvoldoende
1.7 Rem- en vertragingstechniek
(sommige kleine straatjes ben ik ingereden in tweede met mijn koppeling halfingedrukt, hij wou wss dat ik daar naar 1ste ging ipv mijn koppeling half in te drukken? Ben namelijk bij het stoppen etc steeds goed afgeschakeld)

5 Richtings verandering: Onvoldoende
5.1 Zich vergewissen van bord F50bis
Ik heb even opgezocht wat dit betekende en dat zou moeten betekenen dat ik te weinig uitgekeken heb voor de fietsers? Heel vreemd, ik heb namelijk steeds uitdrukkelijk gekeken en bij de bespreking onmiddellijk na het examen heeft de examinator hier ook niets van gezegd. Mss is dit om zichzelf in te dekken dat hij mij buist....?

8 Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoene
8.1 Niet aangepaste snelheid
De examinator stoorde er zich dus aan dat ik soms 30 reed waar ik 50 mocht vanwege voorang van rechts elke 50 meter. Tja, hij had zeker een punt, ik was te voorzichtig maar of dat voldoende is om mij voor te buizen...? Het was overigens een grote man, 1.80m, met een rond brilletje met metalen montuur en redelijk onverzorgd haar in een staartje.
Ik heb mijns inziens geen grote fouten gemaakt enkel te voorzichtig gereden, maar dat was omdat het examen was en mij dat zo gezegd werd. Ik kan wel begrijpen dat dat mss dan wat aarzelend en onzeker overkwam, ook al was dat niet het geval, ik voel mij prima op mijn gemak in de auto en heb deze prima onder controle (niet stilgevallen, ken de breedte...).

Kortom, ik ga over 2 weken nogmaals proberen en dan zal ik wat meer doorrijden, hopelijk krijg ik dan niet het omgekeerde commentaar :)
de rijprof

Rij traag waar het moet en vlot waar het kan.
Let op dat je niet naar het andere extreem gaat.

Kijk ook eens op http://www.derijprof.be" target="_blank

Meer succes de volgende keer :wink:
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Afbeelding
f50bis

Is een soort standaard-code die men gebruikt. Kan dus ook op een plaats zijn, waar dit bord niet staat. Kijken naar fietsers die rechtdoor willen, als je van richting verandert.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie